3 najlepiej sprzedające się smartfony w II kwartale 2013 r.

Rozwój technologii nabiera zawrotnej prędkości i ani myśli choć na chwilę zwolnić. Wyścig innowacji pomiędzy gigantami na rynku telefonów komórkowych i smartfonów trwa w najlepsze. Jesteśmy świadkami wdrażania w telefonach komórkowych coraz to lepszych i kiedyś dla nas niewyobrażalnych funkcji i aplikacji. Zaczęło się od aparatu fotograficznego, a po odtwarzaczu mp3 nasuwało się pytanie: Czy można "wmontować" jeszcze coś w telefon? Można! Teraz mamy możliwość płatności zbliżeniowych za pomocą smartfonu, a tak w ogóle, to po co nam smartfon, skoro można rozmawiać i robić zdjęcia Smartwatchem, który przypomina wyglądem zwykły zegarek? W II kwartale 2013 r. 51,8% wszystkich sprzedanych telefonów komórkowych to smartfony (po raz pierwszy przegoniły zwykłe telefony), a amerykańska firma analityczno-doradcza Gartner ujawniła, które firmy sprzedały ich najwięcej.

Samsung

Trzeba stwierdzić, że Samsung Electronics wiedzie prym nie tylko w sprzedaży smartfonów na świecie, ale ogólnie telefonów komórkowych. W ubiegłym roku zajął pierwsze miejsce w rankingach sprzedaży i jednocześnie zakończył 14-letnie panowanie Nokii na rynku producentów telefonów komórkowych. Najczęściej wybierane przez konsumentów modele to te ze średniej i niskiej półki cenowej, ale w tyle nie zostają flagowe "słuchawki", czyli Samsung Galaxy S4 i Samsung Galaxy Note II. Ogólna sprzedaż smartfonów na światowym rynku w 2Q/2013 r. wyniosła 225 mln sztuk, a ponad 71 mln sprzedał sam południowokoreański gigant. Oznacza to, że w porównaniu z tym samym okresem w 2012 r., zwiększył on swoją sprzedaż tych urządzeń o blisko 26mln sztuk. Obecnie Samsung ma 31,7% udziału w globalnym rynku komórkowym i jest to ponad dwukrotnie wyższy wynik od poniżej opisanego wicelidera w sprzedaży smartfonów w omawianym okresie. Samsung nie przestaje zaskakiwać - niedawno wypuszczony produkt tej firmy wydaje się być obiecujący i jakże innowacyjny. To już nie smartfon, a Smartwatch Galaxy Gear - czyli inteligentny zegarek, który uwolni nas od ciągłego patrzenia na telefon i zastąpi jego podstawowe funkcje. Galaxy Gear powiadomi nas o nowych połączeniach, a dzięki wbudowanemu mikrofonowi i głośnikowi umożliwi prowadzenie rozmów bez konieczności sięgania po telefon. Zastąpi także inne podstawowe możliwości telefonu, takie jak odczytywanie wiadomości tekstowych, robienie zdjęć, dokonywanie wpisów do kalendarza, ustawianie przypomnień czy alarmów. Niedawno Samsung opublikował także rekordowe wyniki finansowe za 3Q/2013 r. i po raz kolejny przewyższył oczekiwania analityków. Czym jeszcze zaskoczy koreański gigant?

Apple

Na drugim miejscu, z 14,2% udziałem w rynku, plasuje się najcenniejsza firma na świecie - Apple. W drugim kwartale sprzedała 31,2 mln iPhone'ów, co daje wzrost o 5 mln sztuk w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Niestety na przestrzeni trzech ostatnich lat to nie jest zadowalający wynik. 10 września bieżącego roku Apple ukazał światu 2 nowe modele iPhone'ów - 5S oraz 5C. Ten drugi ma być tańszą wersją flagowego produktu, skierowaną głównie na kraje rozwijające się. 5C jest dostępny w pięciu wersjach kolorystycznych, a projektanci wrócili ponownie do kształtu "mydelniczki". iPhone 5S z wyglądu niczym nie różni się od swojego poprzednika, ma jednak 64-bitowy procesor Apple A7, możliwość nagrywania filmów z prędkością 120kl/s, czytnik linii papilarnych i dodatkową wersję kolorystyczną (złotą). Jednak czy faktycznie jest to taka innowacja, jakiej oczekiwał rynek? Firma z jabłkiem w logo zaprezentowała także nowy system operacyjny iOS7, a stosunkowo niedawno nowy iPad Air, który z pewnością ma szansę stać się liderem na rynku tabletów. Apple opublikował także wyniki finansowe za 3 kwartał, które nie są zbyt optymistyczne. Porównując z analogicznym okresem poprzedniego roku przychody wzrosły z 35 mld USD do 35,3 mld USD, a zysk netto spadł z 8,8 mld USD do 6,9 mld USD. Największy konkurent Apple - Samsung - prezentuje światu większą innowacyjność i lepsze wyniki. Wiadomo, że nic nie trwa wiecznie, jednak moim zdaniem po prezentacji 10 września 2013 r. już nie ma tego okrzyku "wow", który był powszechną reakcją, kiedy firma z Cupertino ukazywała światu nowego iPhone'a.

Lg Electronics

Brązowy medal w sprzedaży smartfonów zajął kolejny południowokoreański gigant, LG Electronics, z wynikiem sprzedaży tych urządzeń w II kwartale bieżącego roku na poziomie 11,5 mln sztuk. Firma pokazała tutaj swoją siłę i potencjał, bowiem sprzedaż smartfonów wzrosła o blisko 100% (z 5,8 mln), porównując do analogicznego okresu ubiegłego roku. Taką poprawą sprzedaży nie może pochwalić się nawet ww. lider - Samsung. Co więcej, w niedawno opublikowanych wynikach finansowych całego koncernu LG widać, że sprzedaż telefonów utrzymuje sie wciąż na wysokim poziomie. W trzecim kwartale bieżącego roku LG sprzedało 12 mln smartfonów. Zysk całej firmy wzrósł o 27% do 196,3 mln USD, a przychody LG Mobile (dział zajmujący się produkcją telefonów komórkowych) wyniosły 2,75 mld USD i są o 24% wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jeżeli konsumenci pozytywnie przyjmą wprowadzony w sierpniu nowy model LG G2 (następca LG Swifta G), wyniki w kolejnych kwartałach mogą jeszcze ulec poprawie. Wydaje się to prawdopodobne, bo już sam design nowego telefonu przykuwa uwagę poprzez zredukowanie obramowania telefonu do minimum. Nowy model LG G2 jest wyposażony również w bardzo wydajny procesor Qualcomm Snapdragon 800 i 5,2-calowy wyświetlacz Full HD. Z takimi wynikami i obraną strategią południowokoreańska firma jest na dobrej drodze do fotela wicelidera w tym rankingu.