Jak kupują Polacy? Cena nie jest najważniejsza, decydują nawyki i wygoda

Dla młodych konsumentów cena produktu nie jest najważniejsza - liczy się przede wszystkim jakość i miejsce, w którym kupujemy i czujemy się dobrze. Nawyki i rytuały najmocniej kształtują nasze zachowania na zakupach - wynika z raportu ?Shopping Show? zrobionego przez Movedo i agencję Rubikon Strategy Consultants
W ciągu roku wydajemy na zakupach aż 650 mld zł - wynika z raportu Deloitte na temat polskich konsumentów. Najwięcej wydają mieszkańcy woj. mazowieckiego i Wielkopolski, najmniej - mieszkańcy Podkarpacia i województwa warmińsko-mazurskiego.

Co ciekawe, nie kierujemy się przede wszystkim ceną. Z badania GFK wynika, że aż 45 proc. Polaków to tzw. konsumenci w poszukiwaniu wartości, czyli smartshoperzy lub, jak nazywają ich twórcy raportu, konsumenci "cenorozsądni". Analizują oni cenę w stosunku do jakości produktu, wyszukując dla siebie najlepszą możliwą ofertę. Z kolei aż 29 proc. to konsumenci bez trosk, dla których najważniejsza jest marka i jakość, a cena nie ma większego znaczenia.

Kiedy i gdzie robimy zakupy?

Z badania Pentora wynika, że 55 proc. Polaków robi zakupy codziennie, a statystycznemu Kowalskiemu zajmują one 3 godziny w tygodniu. Najczęściej robimy zakupy w piątek i sobotę, ale nieszczególnie je lubimy, bo wtedy w sklepach panuje największy tłok. Dlatego najlepszym dniem na robienie zakupów jest dla nas środa.

Co ważne, jeśli już znajdziemy sklep lub galerię handlową, którą polubimy, zazwyczaj wracamy właśnie do niej. Decydującymi czynnikami są dla nas bliskość miejsca zamieszkania, jakość towarów i ceny.

Własne nawyki i powtarzane rytuały są istotne dla dwóch trzecich badanych konsumentów na potrzeby "Shopping Show". Dotyczy to zarówno sklepów, jakie odwiedzamy w czasie zakupów jak i konkretnych marek. Jednak nie jest to przywiązanie bezwarunkowe - wystarczy pogorszenie jakości lub kiepska obsługa, by klient zmienił zdanie o danym produkcie i poinformował o tym swoich znajomych.

Zła opinia idzie w świat

Najczęściej konsumenci mają złe zdanie na temat firm, które nachalnie chcą im wcisnąć swój produkt (np. firmy ubezpieczeniowe). Jesteśmy też wyczuleni na punkcie prywatności i bardzo nie lubimy, kiedy dzwoni do nas przedstawiciel firmy, który "pożyczył" nasze dane od innej firmy, gdzie kiedyś dokonaliśmy zakupu. Irytują nas też problemy z reklamacją wadliwego towaru i ukryte opłaty - wynika z raportu "Shopping Show". - Kiedyś mój poprzedni operator nie chciał mi pomóc wyjaśnić płatności naliczonej bezprawnie przez jedną z firm internetowych, do której się zalogowałem, ale niczego stamtąd nie ściągnąłem ani nie pobrałem. Straciłem wówczas 99 złotych - mówi 25-letni Jacek z Kielc.

Znana marka czy niska cena?

Najciekawszym punktem raportu jest próba zbadania, czym kierują się konsumenci przy zakupie konkretnego produktu: czy liczy się dla nich marka, cena czy jakość? Wyniki oczywiście różnią się w zależności od produktu. I tak: w przypadku komputerów i sprzętu RTV/AGD zdecydowanie najważniejszym czynnikiem jest marka (jako najistotniejszą wymieniało ją odpowiednio 60 i 45 proc. ankietowanych), a mniejsze znaczenie ma cena (29 i 40 proc.). Cena nie ma dla badanych klientów wielkiego znaczenia przy zakupie zabawek - dla 70 proc. ankietowanych najważniejsze są marka i wysoka jakość, a dla 27 proc. - to, czy zabawka spodoba się ich dzieciom.

Cena nie ma też większego znaczenia przy kupowaniu ubrań - jest najważniejszym kryterium wyboru tylko dla 11 proc. badanych, dla 43 proc. liczy się relacja ceny do "modowości" ubioru, a dla 35 proc. najważniejsza jest znana marka. Cena to z kolei najważniejsze kryterium przy wyborze obuwia dla 47 proc. Polaków.

Inaczej wyglądają nasze ścieżki zakupowe w przypadku produktów spożywczych, gdzie liczy się przede wszystkim znana marka. Ma ona znaczenie przy wyborze serka homogenizowanego (na markę wskazało 56 proc. badanych) i piwa (najważniejsza dla 37 proc. Polaków, co ciekawe, drugie miejsce pod względem najważniejszych kryteriów wyboru zajęła moc piwa, czyli zawartość alkoholu). W przypadku soków decydującym czynnikiem jest smak (35 proc. wskazań) i cena (20 proc.). Smak jest też dla nas najważniejszy przy wyborze chipsów, ciastek i innych przekąsek (to najważniejsza sprawa dla 56 proc. ludzi). Z kolei w przypadku masła czy margaryny decydującym kryterium jest cena - liczy się ona najbardziej dla 78 proc. kupujących, podczas gdy marka jest w tej kategorii najważniejsza tylko dla 5 proc. ludzi.

Komentarze (1)
Jak kupują Polacy? Cena nie jest najważniejsza, decydują nawyki i wygoda
Zaloguj się
  • janus-z333

    Oceniono 1 raz 1

    Osobiście cenię jakość,choć i cena gra ważną rolę.kupowałem towary w jednaj sieci sklepów,a le przypadkie trafiłem do innej i stwierdziłem,że trzymanie się kurczowo jednej sieci jest złym pomysłem.Czasami chcąc kupi lepszy,smaczniejszy towar w podobnych cenach,poświęcam temu godzinę do dwóch godzin dłużej.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX