Dieta na kryzys. Co jeść, by było i zdrowo, i tanio?

Podobno kryzys ma się ku końcowi. Wciąż jednak wiele osób cierpi z powodu niskich płac, albo martwi się, czy od następnego miesiąca wciąż będzie miało pracę. Kiedy trzeba ciąć domowe wydatki, warto zastanowić się nad kosztami jedzenia. Można jeść smacznie, zdrowo, a zarazem ekonomicznie. Sprawdź, jakie produkty łączą te zalety.
Bar mleczny Bar mleczny Fot. Małgorzata Kujawka / Agencja Gazeta

Dieta na kryzys

Badania Eurostatu wskazują, że jedzenie w Polsce należy do najtańszych w Europie. Jednak na nasze kieszenie jest ono wciąż zbyt drogie. - Cena pieczywa i produktów zbożowych kształtuje się w Polsce na poziomie 58 proc. UE. Mięso jest jeszcze tańsze. Za jaja, mleko i ser płacimy 63 proc. średniej - podaje portal Bankier.pl - Z drugiej strony ceny za żywność wynoszą 61 proc. przeciętnej unijnej. Oznacza to, że Polacy wydają większą część swoich dochodów na jedzenie niż np. Niemcy - zastrzega.

Rzeczywiście, kwota za tygodniowe zakupy żywności niejednej rodzinie spędza sen z powiek. Warto więc wprowadzić oszczędności. Można zrezygnować z mięsa, zamiast restauracji wybierać bary mleczne. Jest też szereg tanich i pożywnych produktów, które mogą stanowić podstawę naszej diety - oto kilka z nich.

Ziemniaki Ziemniaki Fot. Jakub Ociepa / Agencja Gazeta

Ziemniaki

Ziemniaka chyba nikomu przedstawiać nie trzeba. Ten dodatek do niemal każdego dania jest nie tylko popularny, ale też zdrowy i tani. Bogaty w witaminę C, potas, błonnik i minerały obniża poziom cholesterolu, nie tuczy, wspomaga trawienie. Dzięki zawartości skrobi dodaje dużo energii.

Podobnie jak inne warzywa, najlepiej gotować go na parze. Zachowuje wówczas wiele składników odżywczych. Kartofle mogą stanowić nie tylko dodatek, ale i podstawę dania. W postaci purée z dodatkiem mięsa i jarzyn stanowią wartościowy i sycący posiłek. A cena jest bardzo zachęcająca. Kilogram ziemniaków kosztuje ok. 1,5 zł.

Kasza gryczana Kasza gryczana Fot. Shutterstock

Kasza

Nim na polskich stołach zakrólowały kartofle, kasza nie miała sobie równych. - Właściwości zdrowotne kaszy wynikają z tego, że jest to produkt z pełnego ziarna - podaje portal lubiekasze.pl. Kasza zawiera dużo błonnika, dzięki któremu dłużej czujemy się syci. Poza tym jest bogata w magnez, cynk, żelazo, potas i witaminy z grupy B.

Za najzdrowszą uchodzi kasza gryczana. Zawiera więcej składników mineralnych niż inne gatunki. - Warto ją polecić przy zaburzeniach czynności jelit, dolegliwościach układu krążenia, zwłaszcza nadciśnieniu. Nie zawiera glutenu, może być stosowana w diecie bezglutenowej - radzi portal Poradnikzdrowie.pl. Popularna na polskich stołach kasza jęczmienna obniża poziom cholesterolu i wspomaga trawienie.

Popularnym sposobem podania kaszy gryczane jest posypanie jej z rozdrobnionym białym serem, z dodatkiem cebuli i przyprawami. To bardzo tanie rozwiązanie. 400 gramów kaszy gryczanej kosztuje ok. 4 zł, jęczmiennej - między 1,5 a 2 zł.

Mrożonki Mrożonki Fot. Shutterstock

Mrożonki

W sezonie nie należy sobie odmawiać świeżych owoców i warzyw, ale teraz można śmiało sięgnąć po mrożonki. Wbrew pozorom nie muszą być wcale mniej zdrowe. Zerwane dojrzałe, szybko zamrożone owoce i warzywa zachowują większość wartości odżywczych. Zimą mrożona włoszczyzna może się okazać nawet zdrowsza od kupionej na targu. Warto jednak sprawdzić, czy producent nie dodał jakichś "ulepszaczy", czy szkodliwych tłuszczów.

Dzięki urozmaiconym zestawom, mrożonki mogą stanowić gotowy dodatek do zupy, ale też samodzielną potrawę. Pomagają więc zachować bogatą kuchnię również w sezonie zimowym. Bogatą oczywiście w smaki, bo cena jest niska. 450 g mrożonych jarzyn kosztuje ok. 4,5 zł.

Płatki owsiane Płatki owsiane Fot. Shutterstock

Płatki owsiane

Często słyszymy, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia. Niestety nierzadko nie mamy na niego czasu, albo zadowalamy się skleconą na szybko kanapką. Dobrym rozwiązaniem jest zupa mleczna, którą można ekspresowo przyrządzić. Zwykle podstawą tego dania są popularne, słodkie płatki. Zauważyliście, jak szybko jesteście po nich znowu głodni? Dobry smak nie idzie tutaj w parze z wartościami odżywczymi.

Płatki owsiane są natomiast zdrowe i wystarczają na dłużej. Dzięki zawartości błonnika utrzymują uczucie sytości, a węglowodany dostarczają odpowiednią dawkę energii. Z takim daniem można też śmiało eksperymentować, dodając owoce czy miód. No i ogromną różnicę stanowi cena. Płatki owsiane są dwa a nawet trzy razy tańsze od markowych płatków śniadaniowych. 500 gramów kosztuje ok. 3 zł.

Fasola

Fasola złą sławę zdobyła przez powodowanie sensacji żołądkowych. - Nie jest to pokarm lekkostrawny. Trawienie najbardziej utrudniają skórki fasoli - podaje portal poradnikzdrowie.pl - Tym kłopotom można zaradzić, kilkakrotnie zmieniając przed gotowaniem wodę, w której była moczona - tłumaczy.

Ekonomiczną zaletą fasoli jest fakt, że zwiększa swoją objętość w czasie gotowania. Poza tym, przyrządzana z różnymi przyprawami i ziołami, zyskuje nowy, oryginalny smak. Ponadto fasola zawiera masę witamin i składników odżywczych - żelazo, kwas foliowy, błonnik, witaminę B6...

Biała fasola może być podawana zarówno na ciepło, jak i na zimno w postaci sałatki, z dodatkiem na przykład kartofli i cebuli. Jej koszt jest niewielki. Za 1 kg należy zapłacić ok. 10 zł.

Więcej o: