Unilever zmienia strategię. Produkty w Europie będą tańsze, ale i mniejsze

Jeden z największych światowych koncernów w branży FMCG, producent takich marek jak Knorr, Domestos czy Dove, widzi rozrastającą się na kolejne kraje falę recesji i planuje zmianę strategii. Według prezesa koncernu Unilever w przeciwnym razie klienci przerzucą się na tańszą konkurencję
Więcej atrakcyjnych cenowo, małych opakowań, zamiast drogich produktów typu premium. Taką strategię chce w najbliższych miesiącach wdrożyć w Europie koncern Unilever. Wcześniej działanie takie sprawdziło się m.in. na rynkach wschodzących. - Bieda powraca do Europy - uważa szef koncernu Jan Zijderveld w wywiadzie udzielonym "Financial Times Deutschland". - Jeżeli obecnie przeciętny hiszpański konsument jest w stanie wydać na jednorazowe zakupy 17 euro, to nie możemy mu oferować proszku do prania za połowę tego budżetu - powiedział Zijderveld.

W związku z sytuacją w Europie trzeci największy producent dóbr konsumpcyjnych zamierza korzystać z doświadczenia z rynku azjatyckiego. W Indonezji koncern sprzedaje małe torebki z szamponem za jedyne 2-3 centy i mimo to jest w stanie na nich dobrze zarobić. W Hiszpanii są obecnie dostępne opakowania proszku do prania wystarczające na pięć prań. W Grecji natomiast w sprzedaży dostępne są mniejsze opakowania purée ziemniaczanego czy majonezu. Inne produkty, jak herbata i oliwa z oliwek, funkcjonują w tańszych odmianach. Podobną strategię obrał koncern także w Wielkiej Brytanii.

Przykłady pokazują, jak recesja w wielu europejskich krajach wpływa na zmianę strategii koncernu. Dotychczas producenci dóbr konsumpcyjnych próbowali osiągnąć dobre wyniki finansowe dzięki dużym zyskom na rynkach zachodnich - np. za pośrednictwem droższych produktów ekologicznych czy marek premium. Tańsze odmiany trafiały głównie do dyskontów. Teraz producenci zrozumieli, że konieczna jest zmiana strategii.

Unilever jest jednym z największych na świecie producentów żywności, kosmetyków i środków czystości. Do koncernu należą m.in. takie marki jak: Dove, Rexona, Clear, Lipton, Flora, Knorr, OMO, Domestos, Cif, Hellmann's czy Timotei.

Czy oszczędzasz na zakupach, wybierając mniejsze opakowania?
Więcej o: