Lody Grycan idą w świat. Podbiły Polskę, czas na inne kraje

Zbigniew Grycan stworzył markę lodów, która przebojem zdobyła serca polskich konsumentów. Jego lodziarnio-kawiarnie znajdują się już w większości galerii handlowych w Polsce. Teraz pojawią się także za granicą - pierwsza powstaje w Pradze
Ile wart jest rynek lodów w Polsce? Według AC Nielsen od czerwca 2011 do maja obecnego roku konsumenci kupili prawie 136 tysięcy ton lodów, wydając na nie ponad 1,3 mld złotych. W porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej sprzedaż wzrosła o 7 proc.

Rynek lodów w Polsce obecnie zdominowany jest przez takie firmy jak Unilever (marka Algida), Nestle czy Koral z Nowego Sącza. Jednak wielkim graczom wyrasta mocny konkurent - Grycan Lody od Pokoleń - firma, której sprzedaż od początku działalności rośnie w tempie dwucyfrowym.

Już teraz Grycan jest liderem rynku lodów familijnych premium, czyli tych w dużych opakowaniach i z wyższej półki.

Jednak sercem biznesu Grycana są lodziarnio-kawiarnie, i to one stanowią większą część działalności. Firma ma już ponad 100 punktów, głównie w galeriach handlowych. Tym samym jest największą siecią lodziarni w kraju.

- W planach mamy rozwój sieci lodziarni w kolejnych miastach Polski, ale także za granicą - mówi Zbigniew Grycan i chwali się, że kilka dni temu otworzył nowy punkt w M1 w Krakowie, a przedwczoraj w galerii w Rybniku. - Podpisujemy umowy nie tylko w nowych centrach, ale też tam, gdzie robi się miejsce po innych sprzedawcach - wskazuje Grycan.

Dodaje, że pierwsza zagraniczna lodziarnio-kawiarnia powstaje już w Pradze. Plany obejmują następne lokale w miastach Europy.

Lodziarnie w centrach handlowych okazały się strzałem w dziesiątkę. Teraz to wielcy gracze starają się odbić część rynku. Nowe punkty otwiera Carte d'Or oraz Zielona Budka, która przed laty należała do Zbigniewa Grycana.

Z kolei Grycan wychodzi z nową ofertą lodów w kubeczku 150 ml z łyżeczką w środku pod nazwą "Porcyjka z łyżeczką", zapuszczając się tym samym na teren zdominowany przez Unilever, Nestle czy Korala.

Jak powstało lodowe imperium Grycana?

Zbigniew Grycan zaczynał przygodę z lodowym biznesem na początku lat 80. ubiegłego wieku. Kupił wtedy lodziarnię Zielona Budka przy ul. Puławskiej w Warszawie. Lody przygotowywane przez Grycana zdobyły uznanie klientów, a on sam zdecydował się rozpocząć produkcję na masową skalę. Marka Zielona Budka w połowie lat 90. miała już ok. 10 proc. polskiego rynku. Jednak przez deszczowe i zimne lato drastycznie spadła sprzedaż lodów. Skończyło się to utratą płynności finansowej - firma nie była w stanie spłacić krótkoterminowego kredytu na budowę nowej fabryki. W 2001 roku Zbigniew Grycan musiał sprzedać większość udziału w swoim biznesie funduszowi Enterprise Investors. Oznaczało to utratę kontroli nad Zieloną Budką, a co za tym idzie wpływu na jakość produkcji.

Jednak już po dwóch latach Grycan zaczął tworzyć nową markę: Lody od Pokoleń. Tym razem unika już kredytów bankowych i inwestuje w firmę za własne pieniądze.

Czytaj artykuł o lodowym imperium Zbigniewa Grycana: Imperium skręcone na zimno

Jak podaje firma, od początku działalności sprzedaż lodów Grycan Lody od Pokoleń w lodziarniach oraz w sklepach rośnie w tempie dwucyfrowym. Oznacza to roczną sprzedaż liczoną w milionach litrów. Czy przy tak szybkim rozwoju właścicielowi uda się zachować wysoką jakość produktu?

- W naszej strategii niezmiennie stawiamy na jakość - zapewnia Zbigniew Grycan.

- A poza tym branża spożywcza jest uczciwą branżą, bo każdy ma podniebienie i sam potrafi ocenić smak - dodaje.

Więcej o:
Komentarze (2)
Lody Grycan idą w świat. Podbiły Polskę, czas na inne kraje
Zaloguj się
  • niteczka12

    Oceniono 5 razy 1

    No i super, trzeba promować to co mamy najlepszego, a te lody z pewnoscią należa do tej grupy.

  • niteczka12

    Oceniono 4 razy 0

    no i super - trzeba promować to, co mamy najlepszego, a te lody z pewnością należą do tej grupy.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX