Koniec wojny o delicje? Wedel musi wycofać wszystkie opakowania ciastek

Spółka Lotte Wedel wycofuje z obrotu wszystkie opakowania swojej marki Jedyne od Wedla. Sąd stwierdził, że opakowania biszkoptów z galaretką za bardzo przypominają Delicje Szampańskie - pisze ?Puls Biznesu?
Delicje Szampańskie obecne są na półkach od ponad 30 lat. Produkował je kiedyś Wedel, ale od 2007 r., po licznych perturbacjach, ich producentem jest światowy koncern Kraft Foods. W ubiegłym roku Kraft zrezygnował z licencji na umieszczanie na opakowaniach logo E.Wedel. W odpowiedzi w kwietniu E.Wedel zaczął sprzedawać ciastka "Jedyne od Wedla", które podobnie smakują, a dodatkowo - mają niemal identyczne opakowanie jak Delicje od Kraft Foods.

Oba koncerny spierały się o to, kto ma prawo do takiej a nie innej kolorystyki opakowań, a sprawa trafiła do sądu. W "Pulsie Biznesu" czytamy, że sąd postanowił, że Lotte Wedel ma wycofać Jedyne z rynku - zarówno ze sklepowych półek, jak i z magazynów. Tymczasem sprawa o nieuczciwą konkurencję w dalszym ciągu jest w toku.

Zdaniem zarządu Kraft Foods opakowanie wedlowskich ciastek jest zbyt podobne do opakowań delicji i wprowadza konsumentów w błąd.

Lotte Wedel nie uważa się za przegranego w tym sporze. W rozmowie z "PB" Witold Ziobrowski, dyrektor zarządzający Lotte Wedel, przekonuje, że zakaz sprzedaży Jedynych to tylko postępowanie zabezpieczające, które nie przesądza kwestii naruszenia prawa. - Wierzymy, że sąd po wysłuchaniu naszych argumentów w tej sprawie podzieli nasze przekonanie - dodaje.

Popularnie znane w Polsce jako delicje ciastka to tzw. jaffa cakes (biszkopt i galaretka pokryte czekoladą) narodziły się w Anglii w 1927 roku..

O konkurencji obu koncernów pisaliśmy w serwisie pieniadze.gazeta.pl w lipcu . Tak decyzję o wprowadzeniu na rynek marki Jedyne komentowała wówczas Marta Pokutycka-Mądrala, była kierownik komunikacji w Lotte Wedel. - Decyzja o ponownym wejściu w segment ciastek zapadła w 2010 roku, kiedy Wedel został przejęty przez obecnego właściciela. Lotte zapowiedziało, że będzie rozszerzać portfolio produktów w tym segmencie. Jaffa cakes uznaliśmy za interesujące, ponieważ stanowią 16 proc. całego rynku ciastek - mówiła rzeczniczka

Pytana o prawie identyczne opakowania Jedynych i Delicji odpowiedziała: - Granat to od 160 lat nasz główny kod kolorystyczny, trudno sobie wyobrazić nasze produkty bez granatu. A pomarańczowy czy malinowy to tzw. dyskryptory smaku informujące, z jakiego rodzaju produktem konsument ma do czynienia - tłumaczy Pokutycka-Madrala. Dodaje, że "większość tabliczek czekolady wygląda podobnie". - W naszym przypadku wyróżnikiem jest logo E.Wedel - dodaje rzeczniczka.

Czytaj więcej: Delicje: Jedyne, czyli które?

Więcej o:
Komentarze (81)
Koniec wojny o delicje? Wedel musi wycofać wszystkie opakowania ciastek
Zaloguj się
  • zalobanarodowa

    Oceniono 232 razy 218

    Ktoś może sensownie wytłumaczyć (bo w artykule nie raczono) na ch... oni sprzedali te Delicje komuś innemu?

  • banan125

    Oceniono 219 razy 203

    jestem ciekaw kto zadecydował o sprzedaży Wedla do pepsico - położyli czekoladę i ciastka na łopatki , rozpieprzyli zakłady i posprzedawali je z wielkim zyskiem innym koncernom

    jak zwykle głupi Polak po szkodzie !

  • perkis1234

    Oceniono 101 razy 101

    Może kilka słów wyjaśnienia dla niewtajemniczonych:

    Kiedyś kiedyś Wedel był własnością Pepsico. W 1997 PepsiCo. postanowiło wycofać akcje E.Wedel S.A. z warszawskiej giełdy. Spółka akcyjna przekształciła się w holding 4 spółek z ograniczoną odpowiedzialnością: Jedyna (czekolady), Delicja (ciastka), Syrena (cukierki) i Frito Lay Poland (słone przekąski).

    W 1999 r. prawa do marki E.Wedel otrzymała brytyjska firma Cadbury, a przedsiębiorstwo zaczęło działać pod nazwą Cadbury Wedel sp. z o.o.

    W styczniu 2010 r. spółka Cadbury Wedel została kupiona przez amerykański koncern spożywczy Kraft Foods, Komisja Europejska nie chcąc dopuścić do zmonopolizowania przez Krafta rynku czekolad w Polsce (a także w Rumunii), nakazała sprzedaż Wedla (logo, sklepów, sieci pijalni czekolady i fabryki w Warszawie). Przetarg trwał do końca czerwca 2010 r. - nowym właścicielem został koreański koncern wielobranżowy LOTTE Group (a właściwie japońsko-koreański).

    Wychodzi na to, że Cadbury sprzedało LOTTE wszystko oprócz biznesu delicjowego, pozostawiając go sobie w portfolio, który siłą rzeczy należy teraz do Kraft Foods.

  • majuufes

    Oceniono 258 razy 62

    Kiedyś jak się brało do ręki "Wedla" ( czy to nieszczęsne "22 lipca"), "Goplanę", "Jutrzenkę", "Wawel", czy nawet "Odrę" , albo "Olzę" ,to człowiek wiedział co je: likworki, chałwa, sezamki , czekolady , bombonierki. Cały swiat to znał. A teraz.... jakies erzace, produkowane , przez wielkie koncerny . Tutaj czekolada, za ściana proszek do prania, na piętrze margaryna, a w hali obok płyn do czyszczenia sraczy. I tylko pozostaje się modlić ,żeby im się opakowania nie popierniczyły. Ale za to mamy "demokracje". Dzięki panie Balcerowicz. Płakać się chce.

  • ulanzalasem

    Oceniono 64 razy 50

    A gdyby tak nie sprzedawano Wedla Pepsi, kto wie może mielibyśmy lidera rynku w Polsce i może w Europie środkowo-wschodniej. Państwo powinno się wycofywać z firm, ale jest różnica pomiędzy prywatyzacją, zainkasowaniem zysków, a ślepym pozbywaniem się wszystkiego co się da.

  • losiu4

    Oceniono 62 razy 42

    cóz, jak sie nie mysli i pozbywa wartosciowych rzeczy to tak się zdarza

    Pozdrawiam

    Losiu

  • ben-oni

    Oceniono 32 razy 24

    Durny jest ten świat.... Gdyby np jakiś producent uszczelek kupił sobie prawo do logo i nazwy "Delicje" to...? Handlują sobie markami, nazwami, licencjami jakby to miało jakikolwiek wpływ na JAKOŚĆ ciastek.

  • acototak

    Oceniono 23 razy 23

    a producentem jest Delic Pol z Kamyka :)

  • tomi250

    Oceniono 31 razy 23

    Zgłodniałem od tego artykułu i muszę pójść do sklepu po jakieś delicje, i znów 20 gr więcej w pasie...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX