Jedni podnoszą, inni obniżają. Różnice w opłatach za kilometr autostrady wynoszą nawet 18 gr. Gdzie kierowcy jeżdżą najchętniej?

Kierowców jeżdżących po autostradach w Polsce czeka prawdziwy chaos w systemie opłat. Już nie tylko każda autostrada ma inną stawkę, ale także poszczególne odcinki. Rozpiętość opłat za przejechany kilometr wynosi od 10 do nawet 28 gr, a co ciekawe - przedstawiciele najdroższych odcinków nie wykluczają dalszych podwyżek
W kwietniu tego roku mieliśmy do czynienia z pierwszą znaczącą obniżką opłat za przejazd autostradami - minister transportu Sławomir Nowak ogłosił, że na państwowych odcinkach autostrad opłata spadła z 20 do 10 gr za kilometr. - Rozporządzenie to odnosi się tylko do odcinków autostradowych będących w zarządzie GDDKiA, czyli należących do państwa - mówi Andrzej Mirowski z biura prasowego viaTOLL. Na chwilę obecną są to odcinki Konin - Stryków na autostradzie A1 i Wrocław - Gliwice na A4. Obniżka opłat wpłynęła na większą liczbę kierowców korzystających z tych odcinków dróg. "Dziennik Gazeta Prawna" napisał niedawno, że po obniżce na autostradzie z Konina do Strykowa kierowców jest na tym odcinku o jedną trzecią więcej. Musimy jednak brać poprawkę na to, że w ocenianym przez "DGP" okresie odbywało się Euro 2012, co z pewnością wpłynęło na większe natężenie ruchu. 103-kilometrowy odcinek tej drogi można od kwietnia pokonać za 10,30 zł.

Jak podaje Dorota Prochowicz z viaTOLL, łączna liczba aut, które przejechały A2 między Koninem a Strykowem, zwiększyła się od czasu wprowadzenia obniżki o 35,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. I choć na tej obniżce GDDKiA traci, bo wpływy są niższe niż przed rokiem, to jednak po obniżeniu stawki automatycznie wzrasta popularność autostrad. Tych stawek GDDKiA nie wprowadziła jednak z myślą o kierowcach, ale pod naciskiem Brukseli. Budowa A2 była bowiem dofinansowana z pieniędzy UE. Warunek rozliczenia dotacji jest taki, że GDDKiA nie może na trasie zarabiać, a zyski z bramek mogą pokrywać jedynie koszty utrzymania drogi.

Przed wejściem rozporządzenia w życie stawki na autostradach państwowych były dwukrotnie wyższe - wynosiły 20 gr za kilometr dla samochodów osobowych o masie nieprzekraczającej 3,5 tony.

Poniżej przedstawiamy wpływy z opłat na autostradach A2 i A4 (dane w PLN). Opłaty na A2 zostały wprowadzone w lipcu 2011 roku, a na A4 dopiero w czerwcu tego roku.

RokAutostradamajczerwieclipiecsierpieńwrzesieńpaździernik
2011A2--6 912 624,786 929 494,95 995 237,295 700 148,76
2012A23 945 005,63 662 837,14 691 611,74 818 893,24 238 303,74 271 833,6
2012A4-10 691 093,613 056 814,513 882 719,211 458 441,810 966 132,38
- Z samych danych finansowych widać, że obniżka opłat przyczyniła się do wzrostu ruchu na autostradzie A2 (mamy inny poziom dochodów, ale też stawki mniejsze o połowę). Analizując przychody, trzeba wziąć również pod uwagę wpływ długich weekendów, mistrzostw Euro 2012 , a przede wszystkim otwarcia odcinka warszawskiego A2, który domknął trasę Warszawa - Poznań i przyczynił się do jej lepszego wykorzystania przez kierowców - mówi Mirowski. Przedstawiciele viaTOLL podkreślają, że z ich obserwacji po wprowadzeniu opłat ruch na autostradach wcale drastycznie nie spada. To kiedy kolejne odcinki będą płatne? - Trudno powiedzieć. Autostrada, na której wprowadza się pobór opłat, musi spełniać określone warunki. Jednym z nich jest między innymi budowa tzw MOP-ów, czyli miejsc obsługi podróżnych. Dla przykładu na odcinku autostrady A2 (Warszawa - Łódź), chociaż punkty poboru opłat są już gotowe, przejazd dla pojazdów poniżej 3,5 tony jest bezpłatny i najprawdopodobniej pozostanie tak aż do końca 2013 roku - dodaje Mirowski.

Opłaty wysokie, a ruch wciąż bardzo duży?

Autostrada Wielkopolska (A2) podzielona jest na kilka odcinków, na których obowiązują różne stawki. Najnowszy odcinek ze Strykowa do Warszawy wciąż nie jest objęty opłatami. Inaczej jest na odcinku Nowy Tomyśl - Konin oraz Nowy Tomyśl - Rzepin. Pierwszy z nich jest najstarszą częścią autostrady i podzielony został na trzy części - każda o długości 50 km. Stawka za kilometr wynosi 28 gr. - Ta stawka obowiązuje od stycznia tego roku. Wtedy mieliśmy ostatnią podwyżkę z 26 gr za kilometr - mówi Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa Autostrady Wielkopolskiej. Opłaty na najnowszym odcinku do granicy niemieckiej wprowadzone zostały w maju tego roku - za kilometr trzeba zapłacić 20 gr. - W sprawie odcinka A2 do granicy mamy podpisaną umowę z ministerstwem. To jemu przekazujemy środki i otrzymujemy ryczałtem stałą kwotę każdego miesiąca. Inaczej wygląda to w przypadku odcinka Nowy Tomyśl - Świecko. Tutaj musimy z otrzymanych środków z opłat spłacać kredyty, utrzymywać autostradę czy prowadzić prace naprawcze - zaznacza Kwiatkowska.

Przedstawiciele autostrady w związku ze zobowiązaniami finansowymi i koniecznością spłaty kredytu nie wykluczają dalszych podwyżek. - Dotychczasowe wzrosty opłat nie wpłynęły na ruch na autostradzie. Od stycznia tego roku odnotowaliśmy nawet wzrost o prawie 10-15 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Co więcej, nie miało na to wpływu Euro 2012. Ruch ciężarowy jest dla nas bardzo ważny i to w tym segmencie notujemy stałe wzrosty - dodaje Kwiatkowska.

Opłaty w wysokości 20 gr za kilometr pobierane są też na autostradzie A1. Od 11 lutego tego roku przyłączony został ostatni odcinek Toruń - Nowe Marzy. Obecnie za przejazd z Torunia do Gdańska trzeba zapłacić blisko 30 zł. - Od początku wprowadzania opłat stawka wynosiła u nas 20 gr za kilometr i nigdy nie była podwyższana - mówi Grzegorz Sycz, menedżer ds. poboru opłat na A1 z firmy Intertoll.

Kierowcy podkreślają, że ruch na autostradzie A1 jest zdecydowanie mniejszy niż na innych autostradach w kraju. - Średnie dzienne natężenie ruchu w październiku wyniosło ok. 30 tys. pojazdów. Obecnie obserwujemy spadek ruchu związany z sezonowością, co jest całkiem naturalnym zjawiskiem. Dla przykładu w lipcu średnie dobowe natężenie ruchu wynosiło 35 tys. pojazdów, a w okresach szczytowych dochodziło nawet do 56 tys. na dobę. Podobnie prezentował się ruch w sierpniu - mówi Anna Kordecka, marketing i pr specialist z Gdańsk Transport Company. Czy przedstawiciele autostrady planują w związku z tym obniżenie opłaty za przejazd autostradą? - Zgodnie z zapisami umowy zawartej pomiędzy GTC a ministrem transportu decyzję o ewentualnej zmianie stawek podejmuje minister transportu - dodaje Kordecka. Nic jednak nie wskazuje na to, aby stawki te zostały w najbliższych miesiącach obniżone.

Więcej o:
Komentarze (108)
Jedni podnoszą, inni obniżają. Różnice w opłatach za kilometr autostrady wynoszą nawet 18 gr. Gdzie kierowcy jeżdżą najchętniej?
Zaloguj się
  • r0b0l

    Oceniono 393 razy 311

    Będzie druga Hiszpania.
    Plus to że już są rozjechane drogi gminne.

    Porty w Szczecinie, Świnoujściu i Gdańsku nie maja co robić bo tranzyt z południa leci do Rostocku.
    A przeniesienie tranzytu kołowego W-Z na Słowację to kwestia 2 lat, kolejowe połączenie szerokotorowe ominjające Polskę juz działa...

    Kto nie wierzy niech spojrzy także na przebiegi rurociągów ( głównie nowopowstające i te , które przestają byc czynne z powodów politycznych )
    Polska zaczyna być wrzodem na pępku Europy

    Budujcie sobie płatne hajłeje dalej, róbcie polski burdel . Potem okaże sie że to wina Niemców, Ruskich i żydostwa światowego ;))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

  • maryjanek66

    Oceniono 308 razy 274

    20 gr za km to taniej wychodzi jechać pociągiem, a gdzie koszt zakupu autka i benzyny. jak się podliczy koszt paliwa i amortyzacji to przejazd autkiem będzie w cenie samolotu hehe Zwariowany kraj i co nam z tych autostrad??

  • ben-oni

    Oceniono 267 razy 241

    Już w drugim akapicie jest "drobne niedomówienie". Opłaty za państwowe autostrady zostały obniżone nie z łaski Tuska ale... Unia Europejska zażądała tego, bo te drogi były budowane z unijnych pieniędzy!!!! I tak pod groźbą kar i zwracania pieniędzy do Unii Donald z ciężkim sercem musiał obniżyć opłaty za autostrady.

  • xelene

    Oceniono 244 razy 228

    dzieki temu nikt nie bedzie przeszkadzal Bardzo Waznym osobom jezdzic autostradami.Oni placa z naszej kasy wiec im lata jakie sa oplaty

  • 4di

    Oceniono 251 razy 227

    Napinamy się na autostrady, cały naród buduje w pocie swoich podatków i co? Kowalskiego nie stać ... dla kogo to wszystko, bo raczej nie dla mnie.

  • lava71

    Oceniono 201 razy 157

    A nie lepiej było budować ekspresówki, żłobki, przedszkola, chodniki, kanalizacje ... to co wszystkim potrzebne?
    Ale u nas pobudowano autostrady, stadiony (też orliki) i budynki ZUSu.

  • alpacino01

    Oceniono 149 razy 139

    Jakim prawem mam płacić za coś za co już zapłaciłem?
    Przypominam iż każdy kierowca płaci za użytkowanie dróg w paliwie(!) I są to kwoty przekraczające potrzeby państwa w dziedzinie utrzymania i budowy dróg(pomijam drogi miejskie/gminne których państwo nie utrzymuje bezpośrednio a są na barkach samorządów).
    Gdyby Państwo mądrze się rządziło autostrady byłyby bezpłatne. I takie być powinny. Niemoralnym jest pobieranie dwa razy za to samo. Pomijam fakt iż znaczna część autostrad jest wiecznie w remoncie ze względu na zerową jakość.
    Złodziejstwem wobec kierowców jest system opłat za autostrady. Państwo oddaje w użytkowanie prywatnym firmom autostrady i chociaż pobiera opłaty za ich budowę i użytkowanie. Kierowcy są więc okradani - oczywiście gdy robi to państwo jest ok. Gdy sytuacja jest odwrotna - obywatel ośmieli się okraść państwo nawet na grosze - państwo go niszczy.
    Dlatego nie jeżdżę i nigdy nie będę jeździł płatną autostradą. Płacę raz i koniec. Gdyby wszyscy kierowcy tak zrobili może ktoś z ignorantów "na górze" zrozumiałby sytuację.
    Ale Polak zawsze wszystko wytłumaczy że może być gorzej. I co rok jest...

  • thorgallpl

    Oceniono 141 razy 117

    najfajniesze w tym wszystkim jest to, ze nawet gdyby nikt tymi autostradami nie jezdzil, to i tak nie mozna na tym biznesie sytracic, bo zaplacimy wszyscy z podatkow:) takie to umowy hahahaha platformerska sitwa. uklady gdanskie itp itd.

  • partybarman

    Oceniono 112 razy 98

    Najprostszym przykladem na "efektywnosc" wprowadzenia oplat na autostradzie jest odniesienie do A4 i rownoleglej do niej 94. Na trasie wrocław-brzeg.

    Przed oplatami, wszyscy smigali A4, szybko i sprawnie, czasem w piatki wezel bielanski byl lekko przykorkowany. 94 podrozowalo sie spokojnie, ale bez wiekszego przesilenia (i tak 70 i fotoradary w kazdej wiosce)
    Obecnie wyglada to tak, ze dojechac do 94 wyjazdowkami z wroclawia (roznymi) juz graniczy z cudem i walka z korkami. Sama podroz 94 to masakra jakas, kordony tirow (czasem po kilka w jednym ciagu). O wyprzedzaniu mozemy zapomniec, gdyz z naprzeciwka nadciagaja takie same sznury samochodow.

    Mamy wiec do wyboru: albo godzinna jazde 94, podczas ktorej pokonujemy 40km, albo autostrade, za ktora slono zaplacimy, ale tez nam szybciej nie wyjdzie. Srednie stanie na bramce wjazdowej i wyjazdowej to 10-20 minut. Wiec z dojazdami , trasa worclaw-brzeg pokonywana A4, nie wychodzi wcale szybciej. A zdecydowanie drozej...

    Jak to spiewaja chlopaki z V-UNIT: "Gdzie zyjemy, saaaaame ABSURDY......."

    ==========================================================
    http://www.partybarman.pl - Barmani na Wesele i inne Imprezy

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX