Posiłek w KFC za 3 zł: walka z McDonald's i nowymi sieciami

KFC prowadzi walkę cenową z McDonald's i nowymi sieciami fast foodów, które sprzedają głównie kurczaka w chrupiącej panierce. W tym segmencie działa już Kurcze Pieczone, Broaster Chicken, United Chicken i Crunky Chicken. Wejście na polski rynek zapowiedział też światowy gigant Southern Fried Chicken.
Krajowy rynek restauracji bazujących na potrawach z kurczaka jest zdominowany przez KFC. W Polsce i Europie Środkowej markę na zasadach franczyzy prowadzi AmRest. Holding zarządza już ponad 150 lokalami w kraju i ponad 300 w Czechach, Rosji, Bułgarii, Serbii, Hiszpanii i na Węgrzech.

Walka o klienta

KFC ostatnio agresywnie walczy o klienta - przede wszystkim obniżkami cen w menu. Kilka tygodni temu sieć proponowała kubełek frytek w cenie 3,5 zł. Teraz klienci mogą kupić minitwistera z kawałkami kurczaka za 3 zł. Skąd taka strategia?

- To walka cenowa z McDonald's. Chodzi o to, by przyciągnąć klientów niezamożnych, którzy poza minitwisterem za 3 zł może dokupią coś jeszcze. Poza tym skoro IKEA zarabia na hot dogach za 1 zł, to KFC na produktach w promocji też zarabia, ale oczywiście co do wartości mniej niż przy normalnych cenach - mówi Jarosław Frątczak, analityk PMR. I dodaje, że sieci zamawiają tak duże ilości produktów, że koszty są niewspółmierne do tych, które my widzimy na co dzień w sklepach. Firmy na skalę przemysłową dostarczają kurczaki czy ziemniaki np. tylko do KFC.

Aby klient nie poszedł do konkurencji

Promocyjne ceny na granicy opłacalności to strategia: jeśli klient przyjdzie do mnie, nie pójdzie do konkurencji. A ostatnio na krajowym rynku pojawia się coraz więcej fast foodów serwujących dania z kurczaka w chrupiącej panierce. Największą po KFC siecią z tego segmentu jest Kurcze Pieczone z Oławy. - Kurcze Pieczone ma ok. 70 placówek zlokalizowanych najczęściej przy centrach handlowych. To taka ewolucja budek z kurczakiem z rożna - dodatkowo w ofercie sieci są też kanapki i zestawy - mówi Frątczak. Firma ma własny zakład przetwórczy, w którym przygotowuje produkty drobiowe. W chwili obecnej Kurcze Pieczone przygotowuje się do wejścia na rynki Czech i Niemiec.

Do Polski wchodzą zagraniczne marki. W 2011 roku pierwszą placówkę w naszym kraju otworzył Broaster Chicken. Znana amerykańska sieć ma w USA i na całym świecie ponad 10 tys. lokali, rozwija biznes w Europie. Firma ma inną strategię niż Kurcze Pieczone: - Broaster Chicken jest nastawiony na duże galerie handlowe - zwraca uwagę Jarosław Frątczak. Sieć ma na razie pięć lokali w centrach we Wrocławiu, Legnicy, Świdnicy, Kaliszu i Zamościu.

W 2009 roku pojawił się w Polsce inny fast food serwujący kurczaka w panierce - United Chicken. Obecnie ma pięć restauracji - w Białymstoku, Wrześni, Toruniu, Płocku i Bytomiu. Sama marka powstała w 1954 roku i jest obecna w 44 krajach. W Polsce markę rozwijała na zasadzie franczyzy poznańska firma Lorien Foodservice, ale kilka tygodni temu sprzedała biznes. Na razie nie wiadomo, kto został nabywcą.

Swój fast food z kurczakiem w menu ma TelePizza. Do tej pory międzynarodowej sieci udało się w Polsce otworzyć cztery lokale Crunky Chicken: w Chełmie, Mysłowicach, Puławach i Zamościu.

W ubiegłym roku wejście na polski rynek zapowiedział też inny światowy gigant - Southern Fried Chicken. Brytyjska sieć fast foodów powstała w 1976 koku, teraz działa w 70 krajach. Właściciel marki Fast Food Systems szuka w Polsce chętnych, którzy będą zainteresowani współpracą na zasadzie franczyzy. Firma chce stworzyć dużą sieć na terenie całego kraju.

Dlaczego kurczak?

Dlaczego restauratorzy stawiają akurat na takie menu? - Kurczak jest alternatywą dla mięsa wołowego. Po aferze z chorobą szalonych krów mięso drobiowe stało się jeszcze bardziej popularne, wpływając na przyzwyczajenia konsumentów - mówi Jarosław Frątczak. I dodaje, że sieci starają się specjalizować w konkretnej ofercie. Na przykład McDonald's dalej stawia na hamburgery z wołowiny, a wszelkie dodatki typu kurczak czy ryby są po to, by zwiększyć sprzedaż. Czy nowi gracze są w stanie zagrozić KFC w Polsce? - Zagrożenia pozycji KFC ze strony innych sieci z daniami z kurczaka nie widać - podsumowuje Frątczak.



Więcej o:
Komentarze (69)
Posiłek w KFC za 3 zł: walka z McDonald's i nowymi sieciami
Zaloguj się
  • battosai

    Oceniono 245 razy 165

    No do jasnej niespodziewanej, ileż można Wam redachtóry tłumaczyć, że podłe podrzędne bary typu KFC czy McD nie są i za Chiny Ludowe i Republikę Południowej Korei nigdy nie będą restauracjami??

    Chyba że na Czerskiej takie coś za restauracje się uznaje.

  • jhbsk

    Oceniono 159 razy 123

    Znowu bary szybkiej obsługi nazywacie restauracjami. To jakaś płatna reklama?

  • srull

    Oceniono 121 razy 115

    "Po aferze z chorobą szalonych krów mięso drobiowe stało się jeszcze bardziej popularne."

    Chciałbym przypomnieć, że później pojawiła się ptasia grypa:-)

    "Dlaczego restauratorzy stawiają akurat na takie menu?"

    Dziwię się, ze nie padła odpowiedź - bo mięso kurcząt jest nieporównywalnie tańsze od wołowiny i przez to winduje zyski właścicieli.

  • tokontoniejestwolne

    Oceniono 64 razy 52

    KFC to restauracja a za trzy złote można tam dostać posiłek. Śmiech na fastfoodowej sali.

  • oglaszam_wszem_i_wobec

    Oceniono 55 razy 41

    KFC restauracją ? ?? wolne żarty ??

    pl.wikipedia.org/wiki/Restauracja_%28lokal_gastronomiczny%29
    Restauracja – zakład gastronomiczny z obsługą kelnerską, którego głównym celem jest żywienie konsumenta.

    W restauracji dania przygotowywane są na indywidualne zamówienie, produkowane głównie z surowców (rzadziej z półproduktów i gotowych potraw). Asortyment uzupełniają napoje zimne i gorące, alkohole, wyroby cukiernicze i towary handlowe (papierosy, słodycze itp.). Restauracje często posiadają odpowiedni do charakteru obiektu wystrój wnętrz i specjalizację w rodzaju kuchni (regionalna, narodowa). Ponadto restauracje świadczą usługi rozrywkowe (np. dancingi), dodatkowe (np. catering), przygotowane są do organizowania przyjęć okolicznościowych i obsługi grup.

    Istnieje wiele zakładów specjalistycznych będących odmianą restauracji o zwężonym zakresie podawanych potraw i napojów, np. pizzerie, karczmy.

    Sieciowe bary szybkiej obsługi często mylnie nazywane są restauracjami.

  • benderrodriguez

    Oceniono 77 razy 31

    Jeśli przez "kurczaka" można rozumieć zmielone odbyty, chrząstki i pazury to faktycznie, można tam kupić tanio "minitwistera z kawałkami kurczaka". Smacznego.

  • naz_niepoprawna

    Oceniono 22 razy 20

    O konkurencji trudno tu mówić, te "sieci" mają po kilka raptem lokali. Takie "Kurcze Pieczone" trzy... w Krośnie.

  • extrafresh

    Oceniono 24 razy 18

    Wejście na polski rynek zapowiedział też światowy gigant Southern Fried Chicken.

    WTF is this!?

    Może autor niech sprawdzi ile barów na świecie ma ten światowy gigant?

    No ile?

  • bigmaciek

    Oceniono 27 razy 17

    "Dlaczego restauratorzy stawiają akurat na takie menu? - Kurczak jest alternatywą dla mięsa wołowego. Po aferze z chorobą szalonych krów mięso drobiowe stało się jeszcze bardziej popularne, wpływając na przyzwyczajenia konsumentów - mówi Jarosław Frątczak".

    Jeśli w tym pan analityk upatruje sukces to przypomne mu, że było cos takiego jak ptasia grypa, która swego czasu zdziesiątkowała kurze farmy nie mówiąc już o konsumentach.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX