5 razy szybciej niż prędkość dźwięku? Poznajcie projekt nowego samolotu pasażerskiego

Z Europy do Australii w cztery godziny? To możliwe, ale jeszcze nie teraz.

Europejska Agencja Kosmiczna, a konkretnie zespół nazwany Lapcat, ogłosił plan stworzenia hipersonicznego samolotu pasażerskiego. Ma on się poruszać z prędkością Mach 5, czyli pięciokrotnie przewyższającą prędkość dźwięku. Dzięki temu ma dolatywać z Europy do Australii w zaledwie cztery godziny. Maszyna nazwana A2 może wzbić się w powietrze w okolicach 2040 roku.

Póki co, musi niestety pokonać jeszcze wiele przeszkód. Chodzi tu między innymi o silniki mogące rozpędzać samolot do odpowiednich prędkości. Potrzebne są też specjalne materiały chroniące zewnętrzną powłokę maszyny. Przy tak wysokich prędkościach muszą one wytrzymywać temperatury wyższe niż 1000 stopni Celsjusza.

Najważniejsze byłoby jednak paliwo dla A2. Maszyna miałaby korzystać z ciekłego wodoru. Eksperci twierdzą, że wykorzystywanie go w silnikach chociażby dziesięciu samolotów tego typu, byłoby po prostu zbyt drogie. Taka liczba samolotów wykorzystywałaby zarazem 20% brytyjskiej, narodowej produkcji ciekłego wodoru.

A2 - wizja artysty

Nauka kontra biznes

Naukowcy pozostają jednak optymistami. Twierdzą, że już za rok zademonstrują technologie udowadniające, że stworzenie A2 ma sens. Konstrukcja pierwszej maszyny tego typu miałaby się jednak zakończyć dopiero w okolicach 2040 roku.

Co innego twierdzą jednak osoby zainteresowane biznesową stroną przedsięwzięcia. Tom Otley z magazynu Business Traveller uważa, że nie ma zapotrzebowania na latanie szybciej niż obecnie. Klienci mają przedkładać komfort i cenę nad czas potrzebny na przemieszczenie się chociażby z Europy do Australii.

Mimo to, projekt otrzymał już 10 milionów euro w ramach wstępnego finansowania. Pieniądze pochodzą z Komisji Europejskiej i kont prywatnych inwestorów. W przyszłym roku przedsięwzięcie ma zostać ocenione. Wtedy też zostanie podjęta decyzja czy na A2 zostaną wydzielone kolejne środki.

To ambitny projekt z punktu widzenia nauki i technologii. W obecnych realiach, gdy rządom brakuje pieniędzy na uporanie się z codziennymi problemami, z całą pewnością nie przeznaczą środków na projekt budowy hipersonicznej linii lotniczej.

- twierdzi ekspert w temacie awiacji, John Strickland.

Za dwanaście miesięcy dowiemy się zatem co z budową A2. Już teraz wyobraziliśmy sobie jednak przyszłość, w której hipersonicznym samolotom towarzyszą latające samochody, których chce Unia Europejska. Wizja ta jest ciekawsza niż myśl o powrocie do domu zatłoczonym autobusem. Nie wydaje nam się jednak, by została zrealizowana.

[za: BBC]

A2 - porównanie z Airbusem A380

Więcej o:
Komentarze (104)
5 razy szybciej niż prędkość dźwięku? Poznajcie projekt nowego samolotu pasażerskiego
Zaloguj się
  • piotrns

    Oceniono 28 razy 22

    Ciekawa wiadomość. Poleci samolot, ale nie ma silników ani obudowy ani paliwa ani pieniędzy.

  • asteroida2

    Oceniono 14 razy 14

    Tylko pogratulować geniuszowi, któremu udało się wyciągnąć dzisiaj 10 milionów, z których będzie się musiał rozliczyć dopiero w 2040. Wynajmie sobie kilku studentów do pisania co kwartał raportów z postępów prac i będzie mógł imprezować przez najbliższe 28 lat.

  • noducks

    Oceniono 10 razy 10

    nie ma silnika, nie ma kadluba, nie ma paliwa. ale jest plan. i konkretna data. boso ale w ostrogach

  • vratislaver

    Oceniono 11 razy 9

    przecież A2 ma być gotowe na euro w tym roku!!

  • eljan10

    Oceniono 8 razy 8

    Dlaczego w linku na 1ej str. piszecie "juz wkrotce!", a w tekscie, ze nie wczesniej jak w 2040??... Oszusci!! Aby tylko zwiekszysc liczbe klikniec!

  • fajny-scrat

    Oceniono 7 razy 7

    eee... nowy samolot... a już myślałem że jakiś skrót znaleźli

  • czernobyl2

    Oceniono 6 razy 6

    Najlepszy jest tytuł na pierwszej stronie „…Już wkrótce!” czyli za 30 lat (gdyby to nie była kompletna bujda). Dla mnie „wkrótce” to jest za tydzień, bo w grudniu br. ma być koniec świata.

  • ventus_historicus

    Oceniono 8 razy 6

    Odkąd to pozyskiwanie wodoru stanowi problem? Obecnie mało się go wytwarza bo wolimy (my?) spalać pochodne rafinacji ropy naftowej.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX