Nie każdy ma wstęp na imprezę Apple

Wygląda na to, że doniesienia związane z warunkami pracy w chińskiej fabryce Foxconn, gdzie produkowany jest między innymi sprzęt Apple, mają w sobie więcej prawdy niż mogliśmy przypuszczać. Amerykańskie media informują, że po serii dość krytycznych artykułów na temat chińskich fabryk New York Times znalazł się na "informacyjnej czarnej liście" Apple.

Wszystko zaczęło się od serii artykułów opublikowanych przez New York Times w cyklu "iEconomy". Główne problemy, jakie poruszały teksty NYT to:

- dlaczego Apple produkuje swoje urządzenia w Chinach, choć mógłby wybrać jakikolwiek inny kraj świata (jest w końcu najbogatszą firmą na świecie)

- dlaczego pozostali producenci także wybrali inne miejsca na świecie

- dlaczego właściwie nie mają innego wyjścia

- dlaczego konsekwencją tego ruchu jest wzrost bezrobocia w USA.

Problemy istotne i ważne.

Inne amerykańskie i światowe media także podchwyciły temat, ale najwyraźniej to New York Times najbardziej dogłębnie zbadał temat.

Kto wie, czy nie nazbyt dogłębnie.

Chwilę później Apple ogłosił, że latem dostępna będzie nowa wersja Mac OS X - "Mountain Lion". Jak informuje Washingtion Post, wszystkie amerykańskie redakcje otrzymały możliwość "rzucenia okiem" na nową wersję systemu operacyjnego lub porozmawiania z przedstawicielami Apple - z wyjątkiem jednej. Tak, NYT musiał opierać swoje wiadomości na informacji prasowej. Konkurencyjny tytuł, Wall Street Journal, przeprowadził nawet wywiad na wyłączność z prezesem Apple, Timem Cookiem. Washington Post zauważa:

Materiał na wyłączność ma dwa końce - zysk dla tego, który go posiada i strata dla wszystkich pozostałych. Do tej drugiej grupy należy New York Times, chyba najbardziej agresywnie poszukujące wiadomości na temat Apple medium na świecie. (...) ale wtopili opisując biznes Apple w cyklu iEkonomia.

Nic się nie stało? Błąd. To jedna z największych gazet świata została pominięta w łańcuchu dostępu do informacji.

Anonimowy pracownik gazety, cytowany przez Washington Post, stwierdził

To granie na dostępie do informacji. Słyszałem to od ludzi pracujących w Apple, którzy stwierdzili "ograniczymy dostęp do informacji ze względu na cykl iEconomy".

Czy doniesienia o fatalnych warunkach pracy w Foxconnie były zbyt dokładne, za bardzo psuły wizerunek Apple i to dlatego NYT musiał obejść się smakiem zamiast otrzymać dostęp do informacji o Mountain Lion? Nie wiemy. Ale sugestie amerykańskich mediów, które wskazują właśnie na to wyjaśnienie nie stawia Apple w zbyt dobrym świetle.

Więcej o:
Komentarze (17)
Nie każdy ma wstęp na imprezę Apple
Zaloguj się
  • ogrodnik.january

    Oceniono 23 razy 11

    Nie wolno kalać kryształowego wizerunku Apple. NYT poważył się podnieść rękę na świętość i został za to ukarany w okrutny sposób - jego czytelnicy nie dowiedzą się, jak bardzo przełomowy jest Mountain Lion... co za tragedia :)))

    applefobia.blox.pl

  • polujacy_na_kaczki

    Oceniono 4 razy 4

    NYT publikuje artykuł niekorzystny dla Apple. Apple nie udostępnia informacji NYT. W efekcie NYT publikuje co raz więcej artykułów pokazujących Apple w złym świetle. Ponieważ nie otrzymuje żadnych informacji oficjalnie od Apple, więc zdobywa je samodzielnie, stosując metody dziennikarstwa śledczego. W efekcie dzięki NYT na światło dzienne wychodzą fakty związane z Apple, które firma wolałaby ukryć. Walka choćby najpotężniejszej firmy z prasą, za którą stoi potężny wydawca.

  • Gość: Gecon

    Oceniono 1 raz 1

    Zaskakujące jest, że NYT nie pisze o pozostałych klientach Foxconnu, a są to między innymi:
    Intel, Sony ,Nintendo, Microsoft, Motorola, Dell, HP i wielu innych.

  • karo80.0

    Oceniono 12 razy 0

    New York Times to lewacka gazeta, podobnie zresztą jak Wyborcza. Pod tezę o "złych kapitalistach z Apple" zrobiono serię infantylnych, histerycznych artykułów które wymieszały osobiste, komunizujące poglądy redaktorów NYT z faktami. Trafili jak kulą w płot, bo po pierwsze Foxconn jest dostawcą właściwie wszystkich poważnych producentów elektroniki, a po drugie akurat Apple jest jedną z bardziej rozsądnych i etycznych firm jeżeli chodzi o warunki pracy, również wśród dostawców. Nieprofesjonalny dziennikarz (wszystko jedno czy z NYT, Wyborczej czy z TV Trwam), który z wypiekami na twarzy głosi "sensacyjne" dyrdymały pod z góry założoną, najlepiej spiskową tezę to nie jest święta krowa. Brawo Apple.

  • agn.woz

    0

    kurs google analytics on-line za 119zł, www.openplus.pl

  • benkenobik

    Oceniono 4 razy 0

    Bo ten apfel to g... firma i źli ludzie...
    I szajs produkują.

  • Gość: NetCop

    Oceniono 12 razy 0

    Apple to mój Bóg! Mam w domu specjalny ołtarzyk do modłów i tam mu składam ofiary - palę Samsungi! APPLE JEST NAJLEPSZE NA ŚWIECI!

  • zonzonel

    Oceniono 10 razy 0

    Ale każdy może pisać durne komentarze pod artykułami o Apple.
    No to sru.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX