Badania: w wiadomościach najczęściej pisze się o mężczyznach, najłatwiej czyta się The Sun, a moda nikogo nie obchodzi

Czytelność kontra subiektywność językowa

Czytelność kontra subiektywność językowa (Fot. University of Bristol)

Brytyjscy naukowcy zbadali 498 serwisów publikujących wiadomości po angielsku. Odkryli wiele ciekawych faktów - np. poziom języka używany w bulwarówce The Sun odpowiada poziomowi...BBC dla dzieci.

Inteligentny algorytm opracowany na Uniwersytecie Cardiff przez dziesięć miesięcy badał 2,5 miliona notek publikowanych w 498 angielskojęzycznych portalach. Porównywano dwie cechy języka: subiektywność i czytelność.

Dowiedziono, że:

  • język używany w internetowych wydaniach tabloidów jest prostszy od używanego w znaczących tytułach. Cechuje go też większa emocjonalność.
  • Spośród piętnastu amerykańskich i brytyjskich gazet Sun czyta się najłatwiej - można go porównać do programu BBC dla dzieci.
  • Najtrudniej czyta się Guardiana.
  • Sport i sztuka są najbardziej czytelne, najmniej  - „polityka” i „środowisko”
  • The Sun używa najbardziej emocjonalnego języka - Wall Street Journal nie stosuje emocjonalnych przymiotników
  • w wiadomościach częściej pisze się o mężczyznach. Najbardziej zmaskulinizowane działy to „sport” i „finanse”. W wiadomościach sportowych mężczyźni są wymieniani osiem razy częściej od kobiet. „Sztuka” a przede wszystkim „moda” są tematami, w których proporcja pomiędzy płciami jest równa
  • Uwagę najbardziej przykuwają tytuły zawierające słowa „katastrofa”, „zbrodnia” i „środowisko”. Najmniej atrakcyjne tematy to „moda”, „rynki” oraz „ceny”
  • popularne artykuły są pisane lżejszym językiem

Nello Cristianini, z katedry Szutnej Inteligencji Uniwersytetu w Brystolu wyjaśnia:

„Zautomatyzowanie procesu analizy nie zastąpi w pełni człowieka i jego zdolności osądu. Pozwala jednak badaczom skupić się na odpowiednich trendach w sposób nieporównywalny do osiąganego tradycyjnymi metodami.”

Justin Lewis, dyrektorka Wyższej Szkoły Dziennikarstwa z Cardiff jest natomiast zaniepokojona olbrzymią dominacją mężczyzn w wiadomościach.

„To pokazuje jak daleko jesteśmy od równouprawnienia płci w sferach życia publicznego”

stwierdza.

Czy te wyniki Was zaskakują?

[ za phys.org ]

Komentarze (6)
Badania: w wiadomościach najczęściej pisze się o mężczyznach, najłatwiej czyta się The Sun, a moda nikogo nie obchodzi
Zaloguj się
  • rabbinhood

    Oceniono 3 razy 1

    Guardian'a czyta się łatwo i przyjemnie, na dodatek to bardzo ciekawa gazeta w przeciwieństwie do Słoneczka.
    Moim zdaniem to w niektórych aspektach pierwowzór naszej Polityki, tylko z większym polotem i doświadczeniem.
    www.guardian.co.uk/business/uk-edition

  • ya-nek

    Oceniono 1 raz 1

    "...z katedry Szutnej Inteligencji Uniwersytetu w Brystolu..." Co to jest na Boga szutna inteligencja? Chodzi o sztuczną, czy to literówka czy ja języka polskiego nie znam? Trochę wstyd, bo jestem polonistą.

  • Gość: Fernando

    0

    Link is working for me now. This is a fainncatsig development on the Iran saga. It's nice to see other nations' acting against Iran. Not that other countries aren't acting, I just haven't seen reports like this.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje