Poważna awaria w PKO BP - z kont Inteligo znikają pieniądze

Piotr Stanisławski, Joanna Sosnowska
11.09.2013 17:55
A A A
Awaria w Inteligo

Awaria w Inteligo (rys. Gazeta.pl)

W weekend bank zmieniał system informatyczny kont Inteligo. W wyniku błędu wielu użytkownikom z kont zaczęły dziś znikać pieniądze. Bank uspokaja, ale klienci są wściekli

Masz problem ze swoim kontem? Napisz na Alert24!

Nasz czytelnik Tomasz dostał dziś siedem SMS-ów z powiadomieniami o pobraniu pieniędzy z konta. Wiadomości wyglądają normalnie:

14:26 - 105 zł, opis: WYPŁATA W BANKOMACIE PROWIZJA - WYPLATA Z ATM KRAJOWEGO
16:28 - 72,96, ZAKUP PRZY UZYCIU KARTY
16:28 - 79,99 ZAKUP PRZY UZYCIU KARTY

Problem w tym, że pan Tomasz nie wykonał w tym czasie żadnej transakcji, nie pobrał pieniędzy z bankomatu. Pieniądze jednak znikają naprawdę - w chwili pisania tego tekstu brakowało już około 500 zł.

Podobne problemy zgłaszają inni klienci banku. Na facebookowym fanpagu Moje Inteligo wielu ludzi pisze o błędzie:

sprawdź konto czy coś ci nie zgineło. Moj facet tez nie mógl dokonac transakcji kartą ( niewazna) Dwie transakcje w bankomacie odrzucone ( chcial wyplacic 20 zl) a z konta zniklo mu 100
Oddajcie 100 zlotych na konto mojego chlopa $^%&$^$$%#%@#%@!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mam kilka uwag: np. Dzisiaj zniknęło mi z konta 120zł (równe) niewoadomo gdzie i skąd. Reszta jakby mniej ważna, ALE ŻESZ MAĆ pieniądze nie powinny znikać z konta. Czy komuś jeszcze pojawiła się jakiś dziwna fikcyjna transakcja ??? na dosyć sporą kwotę ?
Nie wiem czemu coś mi ściągnęło 140 pln z konta poprzez płatność kartą. Jakieś cuda się dzieją...
Mógłby mi ktoś w końcu powiedzieć ile ja mam kasy na koncie?? generalnie słabo to wygląda... Co chwilę dostaję jakieś obciążenia za chwile inne uznania.... Info w sms niewystarczające...
Nie dostałam żadnej informacji mailowej ani telefonicznej z ww problemem. Z mojego konta zniknęło w sumie ponad 200 zł, tzw transakcje kartą

Inna z osób, które zgłosiły nam pojawienie się dziwnych transakcji dodzwoniła się (co nie jest teraz łatwe) do infolinii Inteligo. Tam konsultantka najpierw próbowała ją przekonać, że ponad 700 złotych, które dziś zniknęły z konta to księgujące się obecnie transakcje z weekendu. Gdy czytelniczka zaprotestowała, usłyszała, że w takim razie to pewnie błąd i pieniądze same wrócą. Kiedy? Konsultantka poinformowała, że do końca tygodnia transakcje bez opisu zostaną uzupełnione tak, by zainteresowana mogła sprawdzić, czy to aby nie jej prawdziwe wydatki. Kiedy wrócą pieniądze - nie wiadomo.

Kwoty mogą być też znacznie większe - na Facebooku czytamy:

oj tam, znajomemu odjęli tylko kreseczkę - z plus 3700 zrobił się debet w takiej wysokości

Skontaktowaliśmy się z przedstawicielką PKO BP Karoliną Tomczyk, która telefonicznie poinformowała nas, że znikające pieniądze to wynik obciążenia systemu informatycznego. Miało ono powstać w wyniku tego, że przez weekend system nie działał i po jego uruchomieniu zaczęły się księgować zaległe transakcje, a klienci licznie logowali się na stronie. Dowiedzieliśmy się również, że klienci powinni zgłaszać błędne obciążenia, a pieniądze zostaną im zwrócone jak najszybciej czyli w czasie od pół godziny do kilku godzin.

Karolina Tomczyk poinformowała, że to jednostkowe przypadki. Jednak gdy dzwoni się na infolinię Inteligo od razu pojawia się komunikat, że bank wie o problemach i nad nimi pracuje. Wskazuje to, że awaria nie jest drobna i klienci dzwonią ze skargami masowo

Na fanpage'u Inteligo przeprasza, tłumaczy się i prosi, by zgłaszać indywidualnie problemy. Okazuje się jednak, że problemów jest więcej: klienci mają blokowane karty, otrzymują niepełne powiadomienia o transakcjach, nie mogą kontrolować parametrów swojego konta przez internet.

Otrzymaliśmy również oficjalne oświadczenie banku:

Po weekendowej przerwie związanej z zapowiadanymi wcześniej zmianami technologicznymi, miało miejsce duże natężenie logowań i operacji dokonywanych przez klientów, dlatego system działał wolniej. Sytuacja jest już stabilna. Mogą pojawiać się jeszcze przypadki indywidualnych utrudnień - dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej je usunąć.
W związku z tym, że w sobotę i niedzielę system internetowy Inteligo był niedostępny, transakcje dokonywane w tym czasie są księgowane z opóźnieniem. Klientów, którzy mają jakiekolwiek wątpliwości co do którejś z nich, prosimy o kontakt z obsługą Klienta pod numerem 800 121 121 lub poprzez formularz kontaktowy na stronie Inteligo.pl.
Zapewniamy, że wszystkie zgłoszenia są na bieżąco sprawdzane, a środki zgromadzone przez klientów bezpieczne.

Za wszelkie niedogodności uprzejmie przepraszamy.
Komentarze (138)
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX