Hummingbird - ważna zmiana algorytmu Google

Google zmienia swój algorytm na taki, który lepiej radzi sobie z rozbudowanymi zapytaniami. Wyszukiwanie głosowe, używanie języka naturalnego powinno być łatwiejsze i dawać precyzyjniejsze wyniki.

Nowy algorytm wyszukiwania wprowadzony przez Google ma przyspieszyć korzystanie z wyszukiwarek. Kod o nazwie Hummingbird (z ang. koliber) zastępuje wersję Caffeine wprowadzoną w 2010 r. Nazwa ma symbolizować "precyzyjne i szybkie działanie".

Swoje piętnaste urodziny Google świętuje więc dając wyraz temu, że czasy się zmieniły. Zapytania, które trafiają do wyszukiwarki komplikują się (m.in. dlatego, że można je zadawać głosowo). Internet się rozrasta dlatego Google musi wciąż udoskonalać techniki, według których wylicza, które strony wyświetlić na szczycie listy.

Hummingbird ma więc przede wszystkim ułatwić wyszukiwanie wynikające z używania naturalnego języka, konwersacji, kontekstu. Funkcja Touchless Control, którą Google wprowadził w smartfonie Moto X, zapewne zyska na efektywności dzięki nowemu algorytmowi. Podobnie Google Glass.

Czy "PageRank" odchodzi do przeszłości? Nie, to wciąż "serce" systemu wyszukiwania. Czyli im częściej dana strona jest cytowana przez inne jako odpowiedź na nasze zapytanie, im więcej na tej stronie treści odpowiadającej naszemu zapytaniu, tym wyżej jest w rankingu.

Zmiana algorytmu jest też istotna ze względu na skalę. Poprzednie poprawki (Panda, Penguin) można nazwać kosmetycznymi, obecne dotyczą znaczącej części kodu.

"Koliber" działa od miesiąca, Google dopiero wczoraj oficjalnie o tym poinformował.

[ via searchengineland.com ]

Więcej o:
Komentarze (20)
Hummingbird - ważna zmiana algorytmu Google
Zaloguj się
  • karo80.0

    Oceniono 46 razy 36

    Oszem, algorytm został zmieniony na taki który będzie bardziej skutecznie podsuwał sponsorowane linki, a nie bardziej sprawnie odpowiadał na zadane pytanie. Nachalna komercja w końcu zgubi zarówno Google jak i Facebook, kwestia czasu.

  • the_michal

    Oceniono 56 razy 26

    W googlach już od dawna nie można znaleźć nic wartościowego, sama komercha.

  • zawadaki

    Oceniono 40 razy 26

    "Czyli im częściej dana strona jest cytowana przez inne jako odpowiedź na nasze zapytanie"

    czyli spamu ciąg dalszy

  • ascocenda

    Oceniono 25 razy 19

    Obawiam się że muszę się zgodzić z karo80.0. Uzywając Google dość intensywnie, zauważam że coraz trudniej uzyskać precyzyjne odpowiedzi, coraz gorzej działają operatoy boolowskie, coraz więcej jest badziewia, coraz więcej stron reklamowych zamiast merytorycznych. Nawet chodziło mi po głowie że zmienili ten algorytm ale nie chciało mi się wierzyć że można coś umyślnie... popsuć. Oferują wyszukiwanie graficzne, które jest beznadziejne (wrzucam czarno-białe foto z 19w a Google znajduje podobne graficznie reklamy czarno-białych mebli...) , oraz wyszukiwanie głosowe którego nie próbowałam bo nie potrzebowałam. Chyba trzeba sobie przypomniec o innych wyszukiwarkach.... Uzywając Google dość intensywnie, zauważam że coraz trudniej uzyskać precyzyjne odpowiedzi, coraz gorzej działają operatoy boolowskie (np. "and not"), coraz więcej jest bałaganu i badziewia, coraz więcej stron reklamowych zamiast merytorycznych. Nawet chodziło mi po głowie że zmienili ten algorytm ale nie chciało mi się wierzyć że można coś umyślnie... popsuć. Oferują wyszukiwanie graficzne, które jest beznadziejne (wrzucam czarno-białe foto z 19w a Google znajduje podobne graficznie reklamy czarno-białych mebli...) , oraz wyszukiwanie głosowe którego nie próbowałam bo nie potrzebowałam. Chyba trzeba sobie przypomniec o innych wyszukiwarkach...

  • roar

    Oceniono 26 razy 18

    Na szczęście dla ludzi, którzy wiedzą czego szukają, wciąż (któż wie jak długo jeszcze) jest opcja "verbatim".

    No ale my jesteśmy już tylko reliktem przeszłości, w sumie to nawet pasożytami czy koprofagami, jak kto woli. Teraz w Google'u chodzi o to, żeby ludzie dostawali to, co reklamodawcy chcą, żeby dostali. Nie wątpię, że nowy algorytm bardzo w tym pomoże.

  • hogok

    Oceniono 17 razy 15

    Jest coraz gorzej, niedługo nic nie będzie można znaleźć poza reklamami i sklepami.

  • liberty.defender

    Oceniono 26 razy 12

    Wpisuję w google "a".
    Pojawia się że wyników jest około 25,270,000,000
    Dochodzę do strony 52 i pojawia się:
    "In order to show you the most relevant results, we have omitted some entries very similar to the 516 already displayed. If you like, you can repeat the search with the omitted results included. "
    Klikam w omitted i mogę dojść ledwie do strony 73 i koniec.
    Więc gdzie te 25,270,000,000 wyników?

  • libs

    Oceniono 21 razy 5

    Nie widzicie sporej różnicy ? Loga są ewidentnie inne. Na jednym jest A-data a na drugim Google.

    diprocon.pl/images/adata-logo.jpg

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX