W swoim garażu buduje sportowy samochód - "200 km/h to nie jest problem"

Polak buduje mały, zwinny samochód sportowy w swoim garażu. Ma już jeżdżący prototyp i jest na ostatniej prostej projektu. Pojazd ma bez problemu szybko osiągać ponad 200 km/h, kłopotem okazało się jednak... wykończenie nadwozia.

Tomasz Ferdek buduje mały, zwinny samochód wyścigowy. Na cześć wrocławskiego osiedla Kosmonautów, na którym się wychowywał, nazwał go Kozmo. Pojazd już jeździ, choć w środku nadal brakuje wygód, a nadwozie to jedynie model, z którego z czasem będą odbite formy pod gotowe elementy. Docelowo Kozmo ma ważyć jedynie 650 kg i osiągać 100 km/h nawet w 4 sekundy.

Realizacja marzeń

Gdy Tomasz Ferdek miał 10 lat, w trakcie leczenia białaczki, spędzał czas szkicując projekty aut. Jak jesteśmy dziećmi każde z nas ma jakąś pasję, ale rzadko kiedy ją realizujemy po osiągnięciu dorosłości. Kozmo jest przykładem na to, jak marzenia mogą zostać przekute w rzeczywistość. Dziś z pomocą braci i grupy znajomych Tomasz tworzy własny samochód sportowy.

Twórca i jego maszynaFot. Tomasz Ferdek

Kozmo nie jest jedynym tak budowanym samochodem na świecie. Podobnych konstrukcji, nazywanych powszechnie "kit carami", jest wiele. Tego typu pojazdy są składane z gotowych części, niekiedy wymontowanych z markowych samochodów, i elementów zrobionych samodzielnie od zera.

Pomysł wykorzystania takich wielkoseryjnych elementów mechanicznych w zaprojektowanych od nowa sportowych samochodach nie jest nowy. Prekursorem tej koncepcji był w latach 50-tych sam Ferdynand Porsche, który wykorzystał gotowe elementy Volkswagena. Natomiast wykorzystywana do budowy Kozmo technologia konstrukcji podwozia szkieletowego i nadwozia z laminatu jest zaczerpnięta z bogatych doświadczeń brytyjskiego rynku samochodów sportowych, gdzie małe wytwórnie korzystają z podobnych rozwiązań od wielu dekad.

Co pod maską?

Ostatecznie Kozmo ma być małym, zwinnym i szybkim samochodem sportowym. Planowany jest silnik 1.4 Turbo (135 KM) podkręcony do 200-230 koni mechanicznych, który pozwoli rozpędzać się od zera do 100 km/h w przedziale od 4 do 6 sekund. Całość konstrukcji ma ważyć mniej niż 650 kg.

KozmoFot. Tomasz Ferdek

Jak na prawdziwego kit cara przystało, pierwszy Kozmo jest de facto prototypem, który będzie wzorem do produkcji kolejnych aut. Ostatecznie mają być dostępne dwie wersje: torowa i uliczna do jazdy na co dzień. Ta pierwsza będzie odciążona do granic możliwości z ascetycznym wnętrzem, ta druga natomiast będzie miała również elektryczne szyby, klimatyzację i system audio.

Tomasz Ferdek uważa, że gotowe Kozmo z podkręconym silnikiem 1.4 Turbo kosztowałoby poniżej 100 tysięcy złotych. Przewiduje jednak też wersję do samodzielnego montażu, bez silnika i części podzespołów, za około 30 tysięcy złotych. To są niemałe pieniądze, ale przystosowanie gotowego samochodu do sportu generuje często większe koszty, więc dla pasjonatów motoryzacji może to być atrakcyjna propozycja.

Kozmo na torzeFot. Tomasz Ferdek

Twórca Kozmo ma jeszcze jedno marzenie, gdy już uda mu się ukończyć prototyp - chciałby zorganizować puchar wyścigowy małych, polskich sportowych samochodów. Pasjonatów chętnych do wzięcia w nim udziału nie powinno zabraknąć.

Projekt dotychczas realizowany był wyłącznie z funduszy prywatnych, ale obecnie Tomasz Ferdek poszukuje sponsorów na platformie crowdfundingowej Indiegogo. Do końca zbiórki pozostał już mniej niż tydzień, więc jeśli chcecie się dorzucić powinniście się spieszyć.

Więcej zdjęć Kozmo znajdziecie w galerii TUTAJ >>>

Więcej o:
Komentarze (45)
W swoim garażu buduje sportowy samochód - "200 km/h to nie jest problem"
Zaloguj się
  • zbanowany_ponownie

    Oceniono 24 razy -10

    gimbus z giewu "był uprzejmy" wypierdzieć:
    "Jak jesteśmy dziećmi każde z nas ma jakąś pasję, ale rzadko kiedy ją realizujemy po osiągnięciu dorosłości. "

    szanowny gimbusie, czyżby chodziło ci o:
    "Jak jesteśmy dziećmi? Każde z nas ma jakąś pasję, ale rzadko kiedy ją realizujemy po osiągnięciu dorosłości. "

    pe es - nie łudzę się że zrozumiesz o co mi chodzi ...

  • minsi

    Oceniono 15 razy -7

    rama to nawet niezła, o ile ze stali chromoniklowej a nie z rur wodociągowych, ale kształt nadwozia, zwłaszcza przodu, porażkowy. bardziej przypomina jakieś grzeczne wozidełko dla pań niż sportową zabawkę.

  • gazeta-pl-chlam

    Oceniono 3 razy -1

    Autor nie do końca wie co to jest "kit car". Jest to samochód z komponentów złożony samochodzilenie zwykle to replika znanej marki (np Ferrari). A twórca Kozmo robi nowy samochód ręcznie i NIE jest to kit car

  • asmok6

    Oceniono 3 razy -1

    Czytam i czytam żeby się dowiedzieć jakież to problemy uniemożliwiają nadwozia i w końcu się nie dowiedziałem. Trochę bez sensu. Tak nei wiadomo czy on to robi czy nie robi, ma zamiar skończyć, a jeśli tak to kiedy?
    jak ma model to jaki problem zrobić teraz formy i wziąć się już za kładzenie laminatu? Kiedy planuje to zrobić i czemu nie daliście artykułu dopiero po tym etapie?

  • sselrats

    Oceniono 11 razy -1

    Ten czlowiek w PRL-u zrobil by kariere. Tacy ludzie jak on Syrenke zaprojektowali.

  • sselrats

    Oceniono 5 razy -1

    Grecy zarabiaja przyzwoicie to maja pieniadze na dokonczenie aut domowej roboty i wiele takich w Grecji jezdzi.

  • autokriss

    Oceniono 35 razy -1

    szkoda mi gościa bo ambicje to on i ma ale co z tego jak mu kasy braklo! jakby normalnie zarabial tak jak np.grecy min 4 tys to pewno i by to skończył.ale to jest Polska kraj TUSKA!!!!I idiotów którzy go kiedyś wybrali

  • sselrats

    Oceniono 15 razy -1

    Urocza rura przez srodek bocznego okienka.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX