Motorola znika z rynku smartfonów. Nieco smutny koniec legendy

Robert Kędzierski
08.01.2016 10:29
A A A
Motorola Motoluxe

Motorola Motoluxe (fot. Motorola)

Po pięciu latach walki o utrzymanie się na rynku Motorola znika. Smartfony Lenovo nie będą już produkowane pod tą nazwą.

Motorola, legendarna marka telefonów, ostatecznie znika z rynku. Nie jest to zaskoczenie, gdyż Lenovo, aktualny właściciel, ogłosił to już w grudniu.

Przeczytaj też: Dlaczego Windows Phone nie odniósł sukcesu?

 

Historia niegdysiejszego giganta sięga roku 1928. Firma zyskała popularność produkując odbiorniki radiowe do samochodów, udało jej się też rozwinąć dzięki dużym zamówieniom od wojska. Realizowała również rządowe zamówienia na tworzenie infrastruktury telekomunikacyjnej.

W latach 70. i 80. Motorola stała się prawdziwym gigantem. Zaprezentowała pierwszy telefon mobilny i rozwinęła produkcję procesorów, które znalazły się w bardzo wielu komputerach - między innymi Apple i Atari.

Później przyszła era produkcji własnych telefonów i udane marki takie jak Razr. Kiedy przyszło jednak konkurować z iPhonem Motorola wytraciła impet.

Apple/Motorola

Fot. Apple/Motorola

 

Kryzys ostatecznie dopadł Motorolę w roku 2010, kiedy to firma zdecydowała się sprzedać swój biznes związany z infrastrukturą sieci komórkowych największemu rywalowi - Nokii. Spółkę podzielono na dwie części - firma specjalizująca się w łączności została w Chicago (dział do dziś i produkuje sprzęt z niebieskim logo Motorola), część związaną z telefonami przejął Google.

Na rynku zadebiutowały smartfony pod szyldem Moto X. Z jednej strony zostały bardzo ciepło przyjęte, z drugiej miliony wydane na marketing niewiele dały. Motorola oferowała możliwość personalizowania smartfonów. Klienci mogli wybierać z setek wariantów, by stworzyć urządzenie idealnie dopasowane do swoich potrzeb. Motorola otworzyła też fabrykę w USA, co miało być symbolem przemian - powrotu do tradycyjnej gospodarki. Niestety szczytne ideały nie wytrzymały w zderzeniu z twardymi prawami ekonomii. Fabryka na siebie nie zarabiała, a konsumentów nie za bardzo obchodziło, że smartfon jest z USA, bardziej interesowały ich parametry i cena.

Google po zaledwie trzech latach sprzedało markę chińskiemu Lenovo. Gigant, który wcześniej przejął z amerykańskich rąk prawa do komputerów IBM, postanowił jednak, że Motorola jako marka znika. Smartfony  z udanej serii Moto nadal będą się pojawiać, ale będą się już nazywać inaczej: Lenovo Moto X czy Lenovo Moto Style.

Motorola nie jest symbolem upadku, ale twardych praw ekonomii. Trudno jednoznacznie ocenić, co zdecydowało o ostatecznej porażce marki. Motorola dała się wyprzedzić konkurencji, głównie Apple i jego iPhone'owi. Niezbyt umiejętnie reagowała na zmiany na rynku. Było jej trudno jako wiekowej firmie. Podobnie jak Nokia nie przetrwała. Konsumenci wybrali inne produkty.

Motorola wydała specjalne oświadczenie, w którym informuje, że specjaliści firmy nadal będą rozwijać smartfony jednak już pod skrzydłami Lenovo. Przypomniano też, że "Motorola" ostatni raz na obudowie telefonu pojawiła się w roku 2013. Decyzja o uśmierceniu marki była więc jedynie formalnością.

Komentarze (92)
Zaloguj się
  • Oceniono 64 razy 60

    Uściślijmy: marka Motorola znika tylko z rynku telefonów komórkowych. W telefonii komórkowej jaki infrastrukturze i szeregu innych działów elektroniki ma się jednak całkiem dobrze.

  • tytus_romek_i_atom

    Oceniono 41 razy 39

    tak dla scislosci.

    Motorola znika z rynku telefonow komorkowych, rynku ktory nigdy nie byl glowna czescia motoroli ( za to na pewno najbardziej znana dla przecietnego "kowalskiego").

    Glowna czescia jest public safety czyli urzadzenia i infrastruktura do komunikacji poza siecia GSM ( policja, wojsko, lotniska, kopalnie, metra, itd...) w tej dzialce Motorola ma sie niezle i mozna powiedziec ze jest liderem na rynku albo przynajmniej bardzo silnym graczem.

  • Oceniono 25 razy 19

    Ostanie modele Moto G 3 gen. , X-Play/Style mają rewelacyjny stosunek realnej funkcjonalności do ceny, "czysty" andrut przykrywa czapką znacznie droższe modele konkurencji ... szkoda ;-(

  • Oceniono 16 razy 10

    w prehistorycznych czasach należałem do wrogiego obozu Nokii, ale przeciwnika - powoli świętej pamięci - szanowałem i szanuję

  • Oceniono 33 razy 9

    A kto powiedzial, ze Black Berry takze znika?

    Kto ma zal po starych Nokiach i nie cierpi tych dotykowych bzdzidel w style ajfona, polecam kazdemu. BB to normalna klawiatura, dobre wykonanie, telefon a nie gadzet.

  • Oceniono 12 razy 8

    Pierwsza Moto X jest super. Kolejna już za duża, ale Lenovo dobiło nowe modele przez zmianę ekranów na LCD i zasypanie rynku kilkoma podobnymi wersjami. Książkowe błędy. Szkoda.

  • nabuchodomuchomor

    Oceniono 5 razy 5

    Szkoda. Pancerne smartfony Razr odporne na wszystko, wlacznie ze zrzuceniem ze schodow.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX