Polacy chcą zbudować Hyperloop w Polsce! "W 35 MINUT Z GDAŃSKA DO KRAKOWA"

Robert Kędzierski
16.01.2016 14:03
A A A
Hyperloop powstanie kiedyś w Polsce?

Hyperloop powstanie kiedyś w Polsce? (Fot. Hyper Poland/Facebook)

Grupa polskich naukowców, która dostała się do drugiego etapu konkursu na budowę kapsuły Hyperloop, chce rozpocząć dyskusję nad budową tego rewolucyjnego środka transportu w Polsce. Na początku tylko w formie testowej. Docelowo Hyperloop mógłby połączyć Gdańsk z Krakowem umożliwiając podróż w ciągu 35 minut. Czy jesteśmy w stanie udźwignąć taki projekt? Albo chociaż przekonać do niego innych Europejczyków?

Hyperloop to rewolucyjny środek transportu, który powstaje z inicjatywy Elona Muska, miliardera stojącego za takimi projektami jak PayPal, Tesla, Space X.

W zeszłym roku Musk ogłosił konkurs na kapsułę pasażerką, do którego zgłosiło się 1200 drużyn z całego świata. Do drugiego etapu dostało się 300 z nich, wśród nich zespoły z Polski.

Czym jest Hyperloop

Hyperloop to - jak wyjaśnił w swoim materiale Piotr Stanisławski - długa rura, w której pędzą małe aluminiowe wagoniki mieszczące do 28 osób. Te kapsuły poruszają się z prędkością sięgającą nawet 1200 km/h. By osiągnąć taki wynik zastosowano dwa kluczowe rozwiązania.

Po pierwsze w całej rurze panuje obniżone ciśnienie, co zasadniczo zmniejsza tarcie. Nie jest ono jednak na tyle niskie, by rozszczelnienie konstrukcji mogło doprowadzić do katastrof.

Po drugie każdy wagonik wyposażony jest w kompresor, który zasysa powietrze z przodu pojazdu i przepompowuje je do tyłu oraz częściowo na boki. To daje napęd kapsule, a jednocześnie tworzy poduszkę powietrzną, na której się ona unosi.

 

Przeczytaj też: Polska będzie liderem innowacyjności?

Specjaliści działający w Hyper Poland, którzy są wśród finalistów konkursu, postanowili pójść o krok dalej. Podejmują temat... budowy Hyperloopa w Polsce. Naukowcy zdają sobie sprawę z tego, że wymaga to gigantycznego wysiłku. Chcą zacząć od prototypu kapsuły, a potem krótkiego, testowego odcinka toru. W tym celu postanowili rozpocząć zbiórkę funduszy na portal crowdfundingowym odpalprojekt.pl

Jesteśmy gotowi podjąć temat budowy Hyperloop'a w Polsce. Chcemy zacząć od wykonania prototypu w skali 1:24. Następnym krokiem będzie przygotowanie krótkiego toru testowego oraz małej wersji Hyperloop'a w wersji cargo.

- precyzują.

I wyznaczają poszczególne progi dla zbiórki określając co zrobią po uzyskaniu danej kwoty:

  • 40 000 zł - Model w skali 1:24 wydrukowany na drukarce 3D
  • Wykonamy bardo dokładny model pojazdu na drukarce 3D w technologi proszkowej

  • 70 000 zł - Zaawansowany model w skali 1:24
  • Wykonamy model z ruchomą turbiną poruszaną silnikiem elektrycznym

  • 100 000 zł - Złożony model stacji
  • Wykonamy model stacji przeładunkowej demonstrujący zaawansowany system logistyczny

  • 150 000 zł - Pełnowymiarowa makieta przedziału pasażerskiego
  • Wykonamy makietę do której będzie można wsiąść i poczuć się jak w prawdziwym Hyperloop'ie. Model posłuży do przetestowania ergonomii wnętrza.

Czy rozpoczynanie rozmów na temat budowy Hyperloopa w Polsce ma w ogóle jakikolwiek sens? Na stronie zbiórki pojawiły się sceptyczne komentarze.

"Kapsuła u nas w kraju jest raczej nierealna ... ale sam projekt to rozwój techniki i może być realny w innych krajach życzę sukcesów i powodzenia"

- pisze jeden z dyskutantów.

Wszystko pieknie i wspaniale, szczerze życzę powodzenia, jednak ehkm... zbieracie na prototyp, jak sama akcja nazwy wskazuje, szczególnie przez większą część opisu, a ja całe życie żylem, jak widać w błednym przekonaniu, że "prototyp" to coś więcej niż makieta i model 3D w skali zabawkowej...

- dodaje inny.

Ale specjaliści z Hyper Poland nie mają wątpliwości, że budowa prototypu to po prostu pierwszy krok.

Zbudowanie pełnowymiarowego prototypu, o którym Pan pisze będzie wymagało dofinansowania w w kwocie co najmniej 7-cyfrowej. Aby uzyskać takie dofinanowanie chcemy najpierw zrobić prototyp w skali 1:24, który posłuży do celów demostracyjnych i do badania technologii.

Samo stworzenie w pełni działającej turbiny i krótkiego odcinka Hyperloopa byłyby oczywiście jedynie jednym z etapów projektu. Jeśli ten rewolucyjny środek transportu faktycznie miałby połączyć polskie miasta było wytyczyć jego trasę, wykupić grunty. Realne, ale chyba w perspektywie dekad.

Czy pomysł Hyper Poland trzeba jednak z góry przekreślać jako nierealny? A może to dobry początek do dyskusji o tym jak uczynić Polskę liderem tej innowacyjnej technologii. Kto wie, może kiedyś własny Hyperloop zdecyduje się sfinansować Unia Europejska. Na Hyperloop można więc spojrzeć jako na inwestycję długoterminową. Skoro w Europie powstają potężne zderzacze hadronów, skoro mamy własny program kosmiczny może za kilkadziesiąt lat będziemy podróżować Hyperloopem?

O Hyper Poland

W skład  zespołu wchodzą studenci i doktoranci Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej. Projektem kieruje Warszawski startup Carbon Workshop a nadzór naukowy nad projektem sprawuje prof. Janusz Piechna z Politechniki Warszawskiej.

Komentarze (115)
Zaloguj się
  • Oceniono 100 razy 86

    Pomysł jest polski. Opublikował go Stanisław Lem w wydanej w 1955 r. powieści ,,Obłok Magellana", gdzie bohater podróżuje identycznym jak ,,hyperloop" pociągiem, poruszającym się w próżniowej (w tym wypadku) rurze o nazwie ,,organowiec" o szybkości ok. 2000 km/godz.

  • Oceniono 53 razy 37

    A ja chciałbym i jestem gotowy UFO budować. Na początek proponuję model 1:32 sklejany z plastiku z malowaniem ochronnym. Koszt 60 tysięcy. UFO będzie się poruszało z wielkimi prędkościami i we wszystkich kierunkach. Obiecuję podróż z Warszawy do Gdańska w 6 min. 35 sek. oraz do Poznania poniżej 8 minut.
    W następnym etapie jestem w stanie przygotować model w skali 1:16 oraz wydrukować wzory biletów. Mogę też opracować cennik i rozkład jazdy między Warszawą a innymi większymi miastami w Polsce. Koszt 90 tysięcy.

    Liczę na zainteresowanie i pieniądze na innowacyjność.

  • Oceniono 50 razy 24

    Nie jest przypadkiem, że pomysł ma ponad 200 lat i nigdy nie został zrealizowany. Czemu? Bo ze względu na trudności techniczne, wady i zalety, jest niestety bez sensu. Od czasu powszechnienia pasażerskich samolotów odrzutowych jest totalnie bez sensu. A czemu Musk to odgrzebał? Bo jego obsesją jest kolonizacja Marsa. Tak się składa, że tam zaczyna nabierać sensu nie tylko Hyperloop (dzięki 100 razy mniejszemu ciśnieniu atmosferycznemu), ale też układ napędowy jego Tesli, który całkiem dobrze nadawałby się do napędu jakiejś marsjańskiej ciężarówki, jeśli poradzi sobie z temperaturami (a tu do ogrzewania przyda się bardzo duża pojemność akumulatorów).

    Rozważanie takiego pomysłu jest zapewne wspaniałą zabawą i może przy okazji prowadzić do ciekawych pomysłów i wynalazków, ale na 99,99% nie zaowocuje wdrożeniem tego środka transportu.

    A przy okazji pytanie: jak krótki miałby być odcinek testowy, skoro na samo rozpędzanie i hamowanie potrzeba najmarniej licząc kilkunastu kilometrów?

    Tak więc obawiam się, że naukowcy mają zamiar zrobić to, co umieją najlepiej: zdobyć kolejne fundusze na bicie piany.

  • Oceniono 23 razy 21

    Ci ludzie chcą zaprojektować i wyprodukować nową maszynę mając budżet mniejszy niż na zakup dobrego samochodu. No niestety, ale na takie eksperymenty co najmniej dwóch dodatkowych zer przy tych liczbach. Same bilety lotnicze do stanów dla 5 osób to 15 kZł.

  • Oceniono 37 razy 19

    Jak to Polacy, zamiast produkować swój masowy samochód, silą się na jakieś pseudo-luksusowe Syreny czy Warszawy, zamiast zbudować normalną kolej na europejskim poziomie, fantazjują o jakichś hiperlupach.... ułańska fantazja w głowach, a za oknem XIX wiek...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX