Każdą urzędową sprawę załatwimy przez internet. Minister cyfryzacji przedstawia swoją wizję

Anna Streżyńska, minister Cyfryzacji, nakreśliła na Facebooku wizję najbliższych zmian. Polacy mają mieć możliwość załatwienia każdej urzędniczej sprawy przez internet. Kiedy? Tego nie wiadomo.

Rozwój nowoczesnych technologii wymusza konieczność dostosowania różnych procedur do nowej rzeczywistości. W Polsce, na poziomie państwowym, odpowiada za to Ministerstwo Cyfryzacji.

Zarządzająca nim Anna Streżyńska ogłosiła właśnie za pomocą Facebooka jakie są plany Ministerstwa związane z tą materią. Dość długi wpis zawiera w zasadzie jedną jasną deklarację:

Chodzi nam o to, by każdy obywatel, niezależnie od miejsca zamieszkania, wykształcenia czy wieku (czy to osoba prywatna, czy przedsiębiorca) był w stanie załatwić każdą urzędową sprawę bez wychodzenia z domu - przez internet. To właśnie jest nasz cel podstawowy.

- w innej części wpisu precyzuje:

Już teraz w sieci robimy zakupy, wykonujemy przelewy, bawimy się Tych aktywności będzie coraz więcej. Chcemy, by zagościło wśród nich również państwo ze swymi usługami dla obywateli. To jeden z naszych podstawowych celów.

Trudno się z tym celem nie zgodzić, dlatego, że, jak słusznie zauważa pani minister, wkrótce trudno będzie sobie wyobrazić zrobienie czegokolwiek bez internetu. Ministerstwo dostrzega, że w najbliższych latach nasze życie będzie z nim coraz bardziej związane.

Przeczytaj też: "Musimy wyrwać się z pułapki braku innowacyjności"

Nie są Państwu zapewne obce głosy, że za kilka lat internet być może zniknie. Nie dlatego, że przestanie istnieć - o nie! Po prostu przestaniemy go zauważać. Stanie się dla nas czymś tak naturalnym i oczywistym jak prąd w gniazdku czy woda w kranie.

Minister zauważa, że przechodzimy właśnie rewolucję cyfrową, która, tak jak przemysłowa, przeniesie nas na nowy etap rozwoju cywilizacyjnego. Niestety wpis na Facebooku zbyt wielu konkretów nie zabiera. Streżyńska wyjaśnia dlaczego.

Mamy wiele do zrobienia - Polska niestety nie jest dziś w tym obszarze tam, gdzie byśmy chcieli ją widzieć. Dokonaliśmy solidnego przeglądu sytuacji. Wiele jest zaniechań, a czasem wręcz zaniedbań, które musimy wyprostować. [...] Kończymy właśnie pracę nad planem działań. Chodzi o wyznaczenie pewnych najważniejszych kierunków w obszarze informatyzacji usług publicznych. Wkrótce ją przedstawimy (również tutaj) i zaczniemy Państwa pytać o zdanie.

Ministerstwo podkreśla też, ze zamierza komunikować się z obywatelami za pomocą Facebooka.

Część z Państwa pytała dlaczego jesteśmy akurat tutaj, a nie na innym portalu społecznościowym? - odpowiadam od razu. Badania rynku internetowego jednoznacznie wskazują, że właśnie ten portal jest najpopularniejszy. Dociera do prawie 80 proc. polskich internautów. Mało kto również wie, ale młodzi ludzie używają swych smartfonów nie tylko do wysyłania maili, szukania wiadomości czy gier, ale przede wszystkim do komunikowania się za pomocą portali społecznościowych. W Polsce jest 19 mln smartfonów a przeciętny użytkownik wpatruje się w ekran smartfonu 3 godziny dziennie. Trudno ten fakt ignorować.

Ta deklaracja cieszy, Facebook wydaje się dobrym miejscem na komunikowanie różnych kwestii, gorzej zapewne będzie wyglądać kwestia dyskusji.

Nasza opinia

Plany Ministerstwa Cyfryzacji można określić jako słuszne, ale niestety zbyt ogólnikowe. To, że należy przenieść jak najwięcej usług do sfery cyfrowej nie ulega wątpliwości.

Niestety nie brakuje przykładów na to, że polskie instytucje rządowe nie radzą sobie z informatyzacją. I to właśnie w obszarze najważniejszym dla obywatela czyli lokalnym. Nie ruszył do tej pory system Cepik 2.0, który umożliwiałby kierowcom stanu punktów. Porażką okazał się też system "Źródło", który paraliżuje pracę urzędów. To w jak absurdalny sposób działa przedstawia w swoim materiale Wyborcza.

Sądzę zatem, że cyfryzacja będzie przebiegać właśnie w taki nieco chaotyczny sposób. Jest bowiem procesem wymagającym zaangażowania wielu ministerstw, urzędów, różnych instytucji na bardzo wielu płaszczyznach. Niestety nie wierzę w nagłe przyspieszenie w tym względzie, mam jednak nadzieję na to, że zmiany będą podążać w dobrym kierunku.

Szanowni Państwo,kilka dni temu zaproponowaliśmy tu możliwość zapytania nas o sprawy, które dotyczą pracy naszego...

Posted by Ministerstwo Cyfryzacji on  22 stycznia 2016
Więcej o:
Komentarze (6)
Każdą urzędową sprawę załatwimy przez internet. Minister cyfryzacji przedstawia swoją wizję
Zaloguj się
  • popijajac_piwo

    Oceniono 2 razy 2

    "Chodzi nam o to, by każdy obywatel, niezależnie od miejsca zamieszkania, wykształcenia czy wieku (czy to osoba prywatna, czy przedsiębiorca) był w stanie załatwić każdą urzędową sprawę bez wychodzenia z domu - przez internet. To właśnie jest nasz cel podstawowy."

    Cieszy mnie to. Poproszę w takim razie po pińcet na moje pociechy. Tylko tak, żebym nie musiał przylatywać do kraju i załatwiać tego osobiście...

  • thorngorn

    0

    "Niestety wpis na Facebooku zbyt wielu konkretów nie zabiera"
    ZABIERA?!!! To dobrze, że nie zabiera, lepiej niech je zostawi.

    "Plany Ministerstwa Cyfryzacji można określić jako słuszne, ale NIESTETY zbyt ogólnikowe. TO, ŻE należy przenieść jak najwięcej usług do sfery cyfrowej nie ulega wątpliwości.

    NIESTETY nie brakuje przykładów na TO, ŻE polskie instytucje rządowe nie radzą sobie z informatyzacją. I TO właśnie w obszarze najważniejszym dla obywatela czyli lokalnym. "

    TO, ŻE NIESTETY redaktorzy nie potrafią pisać TO już wiemy. NIESTETY.

    "Nie ruszył do tej pory system Cepik 2.0, który umożliwiałby kierowcom stanu punktów. "
    CO UMOŻLIWIAŁ? Odejmowanie? Podglądanie?

    WIĘCEJ FILMIKÓW, k.... TO WOGÓLE ODUCZYCIE SIĘ PISAĆ!

  • pogromca_mrowek

    0

    baju baju będziem w raju

  • piotr.grd

    0

    Cytat: "... Facebook wydaje się dobrym miejscem na komunikowanie różnych kwestii ..."

    Dobrym - dla powtórzenia komunikatu, lub odesłania do głównego źródła, jakim jest strona Ministerstwa Cyfryzacji (w tym przypadku) lub jakiejkolwiek innej organizacji/firmy/osoby. Takie jest moje zdanie na ten temat. W szczególności, że jak sama pani minister pisze "[Facebook] dociera do prawie 80 proc. polskich internautów", zatem pozostałym ponad 20% należy umożliwić dotarcie do tej informacji inną drogą.

    Zatem... poza Facebookiem, na jakiej stronie ministerstwa mogę o tym poczytać? Oczekiwałbym takiej informacji w artykule na ten temat.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX