Algorytm Google pokonał człowieka w grze trudniejszej niż szachy. Pięć razy

Google stworzył algorytm, który pokonał człowieka w grze Go. Liczy sobie trzy tysiące lat i przez wielu jest uznawana za trudniejszą niż szachy. Podobny algorytm tworzą specjaliści Marka Zuckerberga. Dlaczego to przełomowe?

Badacze należącej do Google brytyjskiej firmy DeepMind stworzyli algorytm, który po raz pierwszy w historii pokonał człowieka w grze Go. Jest znana od trzech tysięcy lat i uznawana za trudniejsza niż szachy, ponieważ wymaga rozważenia znacznie większej ilości potencjalnych kombinacji. Jak dużo więcej?

Szacuje się, że w szachach możliwych jest 10 do potęgi 60 różnych kombinacji. W go - 10 do potęgi 700. - szacuje Rzeczpospolita.

Przeczytaj też: Hawking ostrzega przed sztuczną inteligencją

 

Go to gra planszowa. Rozgrywkę toczy dwóch graczy. Kwadratowa plansza podzielona jest na 19 linii poziomymi i 19 linii pionowych. Tworzą w ten sposób 361 "skrzyżowań". Gra polega na tym, że gracze kładą na przemian czarne i białe kamienie na przecięciu linii.Celem gry jest otoczenie własnymi kamieniami, na pustej początkowo planszy, terytorium większego niż terytorium przeciwnika.

Osiągnięcie DeepMind jest przełomowe z kilku powodów. Po pierwsze od dwudziestu lat, kiedy komputera IBM DeepBlue pokonał Garriego Kasparowa nie było chyba większego osiągnięcia. Po drugie do tej pory żadnemu algorytmowi nie udało się wygrać z profesjonalnym graczem. DeepMind, jak wyjaśnia Bloomberg, udało się to aż pięć razy z rzędu - wynik meczu z europejskim mistrzem Fan Hui to 5:0!

Facebook staje w tym samym wyścigu

Wczoraj rano Mark Zuckerberg ogłosił, że jego specjaliści również pracują nad podobnym algorytmem. W tym wypadku miałby on także pokonać profesjonalnego gracza Go.

The ancient Chinese game of Go is one of the last games where the best human players can still beat the best artificial...

Posted by Mark Zuckerberg on 26 styczeń 2016

Dlaczego to ważne?

Celem naukowców nie jest oczywiście wygrywanie rozgrywek w Go. Chodzi o przełom, jaki dokonuje się na polu sztucznej inteligencji. Stworzenie tak zaawansowanych algorytmów dowodzi tego, że AI staje się doskonałym narzędziem analitycznym. Skoro algorytmy da się zaprogramować, by pokonały przeciwnika w grze opartej na logicznych zasadach uda się je zatrudnić do innych zadań. Według Stephena Hawkinga w dalekiej przyszłości "Maszyny będą inteligentniejsze od ludzi tak bardzo, jak my - od ślimaków".

Więcej o:
Komentarze (8)
Algorytm Google pokonał człowieka w grze trudniejszej niż szachy. Pięć razy
Zaloguj się
  • kociogon

    Oceniono 6 razy 6

    Liczba kombinacji to nie jest główny powód dla którego go jest trudne dla komputerów. W szachach bardzo dużo ruchów można szybko ocenić jako bardzo złe lub bardzo dobre. Czy to strata figury, czy zwiększenie manewrowości - komputer może to w miarę łatwo to wyrazić w liczbach.

    W go przez wiele ruchów "nic się nie dzieje", a efekt dostawienia kamienia to np. zwiększenie wpływu w centrum albo "zrobienie dobrego kształtu". Dużo trudniej takie nieprecyzyjne kategorie wyrazić w liczbach.

  • trolololol321

    Oceniono 1 raz 1

    To jest rzeczywiście bardzo duży news w dziedzinie programowania go. Od około 10 lat postępował stopniowy progres algorytmów grających w go, natomiast to co zrobiło google w tym wypadku to przeskoczenie około 4-5 poziomów na raz - z poziomu ledwie dobrego amatora (np. polskiego trzecioligowego piłkarza) wprost na najwyższy poziom światowy.
    Za miesiąc program google zmierzy sie w pojedynku z najlepszym graczem ostatniej dekady - i wciąż drugim najlepszym obecnie graczem, gdzie stawka będzie milion dolarów.
    Go przez długi czas wydawało się nie do przejścia dla komputerów jako, że siła gry polega w równym stopniu na umiejętności liczenia wariantów co na doświadczeniu i rozpoznawaniu wzorców. A w tej właśnie dziedzinie - rozpoznawaniu wzorców(rozpoznawanie głosu, twarzy, sytuacji drogowych w przypadku samosterujących samochodów) w ciągu ostatnich 2 lat nastąpił przełomowy progres. To właśnie podfirma googla zajmująca się tak zwanym deep learning wzięła się za go i dokonała przełomu. Styl oraz mechanika gracza jest bardzo podobna do ludzkiej - ma kilka sieci neuronowych, które realizują ten sam proces co nasz mózg - do oceny, czy dany ruch lub dana pozycja nam się podoba czy nie - oraz łączą je bardzo zgrabnie ze zwykłymi algorytmami liczącymi strategie w drzewie gry.
    Natomiast nie jest to jeszcze zwiastun ogólnego AI, które przejmie władzę nad światem. Cetrum programu stanowią dwie bardzo wyspecjalizowane sieci neuronowe, które zostały zaprojektowane tak, aby umieć rozpoznawać sytuacje w go (jedna do oceny atrakcyjności ruchu, druga do oceny pozycji) i do niczego innego się nie nadają. Raczej pokazuje, że w przyszłości ludzie potrafiący budować dobre sieci neuronowe dla zadanych problemów nie będą mieli problemu ze znalezieniem zajęcia.
    Dla zainteresowanych artykuł opublikowany przez google w Nature : google "alphago pdf"

  • maxthebrindle

    0

    'Facebook staje w tym samym wyścigu'
    Panie Kedzierski - mozna STARTOWAĆ w tym samym wyścigu, lub stanąć DO tego samego wyścigu. Nie można stawać W TYM samym wyścigu, chyba, że chodzi o zatrzymanie się w połowie dystansu...
    Dalej - algorytmu się nie programuje, algorytm się uklada, a następnie programuje się komputer, by wykonywał pewne zadania zgodnie z tym algorytmem.
    Dalej - oracowanie oprogramowania, ktore wygrywa z czlowiekiem w GO nie jest większym osiągnięciem, niż stworzenie przed laty programu wygrywajacego w szachy - skala problemu byla jedynie znacznie większa, więc trzeba bylo czekac na wydajniejsze platformy technologiczne. Ja jednak (za częścią badaczy) nie jestem do końca przekonany, że zwyciestwo maszyny cyfrowej w grze świadczy o rosnącej inteligencji maszyn ogólnie - osobiscie bardzo dawno temu napisałem programik na ZX Spectrum, który ogrywał moją przyszła zonę w warcaby, chociaż ona jest doskonalym graczem. Sukces nie polegał na jakiejś wyszukanej inteligencji tego prościutkiego koputerka, tylko na jego zdolności do analizowania skutków posunięć przeciwnika i jego własnych, planowanych ruchów na wiele krokow do przodu - 'ludzki' gracz robi to samo, wspierając się dodatkowo pamiecią, z której przywołuje rozegrane wcześniej partie, w których była podobna sytuacja na planszy i jej skutki. Komputer robi to zwyczajnie szybciej, o wiele szybciej i się przy tym nie meczy, nie poddaje emocjom i stresowi i w pewnym momencie uzyskuje zwykłą, 'siową' przewagę nad przeciwnikiem. Jeśli dodać do tego algorytmy sieci neuronowych z ich zdolnością uczenia się (czy samouczenia) - tak na marginesie z waszego pisania mozna wywnioskować, ze to nowosc i do tego istniejaca dzieki Google, podczas gdy kwestie sieci neuronowych omawiano na polskich uczelniach w programie studiów informatycznych w latach 90-tych ubiegłego wieku - to mamy SZYBSZĄi dokładniejszą kopię algorytmu stosowanego przez człowieka. To tak, jak z samochodem i biegaczem: samochód pokona szybciej dany odcinek niż biegacz, ale to nie znaczy, że samochody są 'lepsze' od ludzi; to nadal ludzie projektują i budują samochody.

  • Kudlaty Z Broda

    0

    Problemem nie jest to, że komputer wygrywa z nami w gry logiczne. Problemem jest (a w zasadzie będzie) co on z tą wygraną zrobi.

    Przynajmniej od lat 40 ubiegłego wieku toczy się dyskusja, czy czasem człowiek nie sprowadza sobie na głowę nieszczęścia w postaci konkurencyjnego(?) inteligentnego gatunku.
    W jaki sposób zachować supremację człowieka nad inteligentną maszyną?
    Drugim pytaniem jest czy taka inteligentna maszyna może być traktowana jako dalszy ciąg ludzkości? Niejako jej "naturalne" przedłużenie.

  • tableslaw

    Oceniono 5 razy -1

    Europejskim mistrzem jest Fan Hui ???? Czyj fan ? To żart ?

  • flat_hu

    Oceniono 4 razy -2

    Szacuje się, że w szachach możliwych jest 10 do potęgi 60 różnych kombinacji. W go - 10 do potęgi 700. - szacuje Rzeczpospolita.

    - tak, już widzę ten sztab studentów-reporterów za 1500PLN brutto którzy wysilają swoje szare komórki i liczą (chyba że oni nie liczą tylko szacują, wtedy można wpisać cokolwiek) :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX