Zmiany na Allegro. Trudniej o statusu najlepszego sprzedawcy. Klienci zyskają?

Allegro zaostrza zasady według których sprzedawcy będą mogli posługiwać się symbolem "Standard Allegro". Zainteresowani protestują podnosząc poważne zarzuty.

Od pierwszego kwietnia tego roku sprzedający na Allegro będą musieli spełnić bardziej wyśrubowane warunki, by móc posługiwać się symbolem "Standard Allegro". Jest on zarezerwowany dla tych, którzy mają odpowiednią ilość pozytywnych komentarzy i to we wszystkich kategoriach.

Allegro pozwala bowiem ocenić zakup przeprowadzony za pomocą serwisu według następujących kryteriów: Czas realizacji zamówienia, Koszt wysyłki, Zgodność przedmiotu z opisem, Kontakt ze sprzedającym. Od kwietnia we wszystkich tych kategoriach średnia ocena z dwóch ostatnich miesięcy musi wynosić 5,0. Do tej pory wystarczyło 4,9 punktu.

Przeczytaj też: Tych gier na Allegro już nie kupisz

 

Jak wyjaśnia Allegro w swoim Magazynie sprzedawcy nie są zadowoleni ze zmian. Różnica w punktacji wydaje się niewielka, ale według części sprzedawców jest nierealna do osiągnięcia. Tomasz Nowak, dyrektor operacyjny Allegro twierdzi, że to obawy na wyrost, bo nowe standardy spełnia już 66% spośród sprzedawców posługujących się symbolem "Standard Allegro". Reszta ma dwa miesiące, by poprawić swoje oceny.

Nowak wyjaśnił też powody, którymi kierował się serwis zmieniając zasady dla sprzedawców.

Allegro działa przede wszystkim w interesie Kupujących. To Kupujący wyznaczają coraz bardziej wyśrubowane standardy. Chcemy, aby ich satysfakcja z zakupów w naszym serwisie był coraz większa [...] Dotychczasowy system był dostosowany do poprzedniego, zmieniającego się przez lata modelu działania Allegro i dojrzałości rynku e-handlu w Polsce. Dziś ponad 85% ofert w serwisie to produkty nowe, od profesjonalnych sprzedawców. Do tego pojawiają się zupełnie nowe sklepy: zbudowane od podstaw, doskonale zaprojektowane i odpowiadające na rosnące potrzeby konsumentów. Allegro nie może pozostać wobec tych zjawisk obojętne.\

Zarzuty sprzedawców

Sprzedający na Allegro bronią się twierdząc, że kupujący często podnoszą absurdalne zarzuty i na ich podstawie wystawiają niższe oceny w poszczególnych kategoriach.

"Osobiście wysyłam paczki w mniej niż 12 h a i tak zdarzają się opinie ze opóźnienia wynika z z winy sprzedającego!! pod którymś z moich komentarzy dopisał się również inny użytkownik Allegro, że mimo ze wysyła wszystko gratis to zdarzają mu się oceny ze sprzedający ustalił za wysokie koszty transportu!!"

Inny sprzedawca zwraca uwagę na to, że przyczyna obniżonej oceny w poszczególnej kategorii nie jest znana publicznie. Powiedzmy, że klient nie jest zadowolony z czasu wysyłki zakupionego przedmiotu - sprzedawca deklarował, że paczkę nada w ciągu 24 godzin, a zrobił to później. Klient może wtedy wystawić ocenę od 1 do 4, ale musi ją umotywować pisząc na przykład "Sprzedawca wysłał paczkę dopiero do trzech dniach". Ta informacja widoczna jest jednak tylko dla sprzedawcy. Klienci oglądający komentarze sklepu widzą tylko ocenę punktową - nie wiedzą z jakiego powodu ktoś wystawił ocenę niższą niż pięć. Nie mogą więc ocenić, czy zarzut stawiany sprzedawcy ma jakiś sens. W tym wypadku bezsensowny wydaje się zarzut zawyżonych kosztów transportu, gdy te wynoszą zero złotych.

Spora część sprzedawców zarzuca też Allegro, że zmiana regulaminu ma tak naprawdę po to, by podnieść sprzedającym opłaty za promowanie swoich ofert.

Po zmianie kryteriów wystawienie w promowanej będzie kosztować dwa razy drożej bo nie da się spełnić tak wyśrubowanych warunków aby dostać rabat wiec promowanie wzrośnie z 15zł do bodajże 30zł na 30 dni. A kupujący NIE czytają w jakim czasie ktoś wysyła towar i na złość obniżają oceny. Ile to już razy miałem awanturę że klient kupił o 22giej i następnego dnia listonosz nie dostarczył paczki. Mam w opisie info że wysyłam w ciągu 3 dni roboczych klient kupuje wybiera kuriera i nie potrafi zrozumieć jaka jest różnica pomiędzy czasem doręczenia a czasem wysyłki i nie przetłumaczysz takiemu że to dwie różne rzeczy. Wybrał kuriera i żąda paczki w 24h.

Trudno ocenić co przyniosą zmiany regulaminu Allegro. Część zarzutów sprzedających wydaje się zasadna, Allegro z pewnością też ma rację chcąc podnieść standard usług.

Jakie są wasze doświadczenia z Allegro, czym kierujecie się kupując - ilością komentarzy, "gwiazdkami"? Prosimy o komentarze.

Kupujesz na Allegro? Zobacz jak łatwo sprawdzić co kupowałeś

Fotomontaż R. Kędzierski

Więcej o:
Komentarze (39)
Zmiany na Allegro. Trudniej o statusu najlepszego sprzedawcy. Klienci zyskają?
Zaloguj się
  • zmora_upiora

    Oceniono 38 razy 36

    Kupuję na allegro bardzo często, zwracam uwagę wyłącznie na negatywne komentarze - czego dotyczą, czy często tej samej kwestii, w jaki sposób odpowiada na nie sprzedawca - na tej podstawi podejmuję decyzję o zakupie.

  • atarixe

    Oceniono 32 razy 28

    Oceny na allegro są beznadziejne, bo nie opcji wstrzymującej się od głosu.
    Jeśli mam zagłosować kontakt ze sprzedawcą a ja nawet z nim nie zamienię słowa to mam głosować na 1 czy 5 ? TO jest bez sensu nie można ominąć danej oceny.

    • redakcja robert.kedzierski_technologie

      Oceniono 17 razy 1

      @atarixe
      Moim zdaniem to kryterium jest przydatne, bo pozwala ocenić jakość komunikacji. Czy sprzedawca poinformował o wysyłce? Czy przez 3 dni nie wiedział pan co się z nią dzieje? Widzę tu miejsce na ocenę.

    • a_usher

      Oceniono 5 razy 5

      @atarixe
      > ja nawet z nim nie zamienię słowa

      Czyli dogadujecie się bez słów, a to ocena na 5+

    • bazbaz73

      Oceniono 16 razy 14

      @robert.kedzierski_technologie
      Czy sprzedającemu, który wysłał paczkę następnego dnia po zapłacie, ale nie poinformował mnie mailem o tym mam obniżyć notę? Jak będę chciał z kimś pokorespondować to zacznę grać korespondencyjnie w szachy! Mnie zależy na szybkiej wysyłce właściwego, zgodnego z opisem towaru!
      Kolejną sprawą są koszty wysyłki. Tego nie rozumiem - kupując godzę się na koszt jaki proponuje sprzedający, niezależnie czy jest to 0 czy 100 zł. Jeżeli uważam, że koszt jest za wysoki to kupuję gdzie indziej, Na jakiej więc podstawie mam obniżać komuś ocenę, choć w sposób w pełni świadomy zgodziłem się na taki koszt? To miałoby sens, gdyby koszty transportu były negocjowane po zakupie a tak nie jest!

    • a_usher

      Oceniono 2 razy 2

      @robert.kedzierski_technologie
      > Moim zdaniem to kryterium jest przydatne,
      > bo pozwala ocenić jakość komunikacji.

      Jak to widać po innych komentarzach, ocena kontaktu ze sprzedawcą ma sens tylko w następujących przypadkach
      - gdy ze sprzedawcą mamy do czynienia pierwszy raz;
      - gdy są jakieś problemy.
      W pozostałych przypadkach człowiek nawet się nie zastanawia, czy nie mogło być lepiej.
      Przykładowo - jednego dnia zamawiam coś przez "Kup teraz" z odbiorem własnym i płatnością przy odbiorze, następnego dnia odbieram zamówiony towar w punkcie odbioru i za niego płacę. Gdzie tu jest czas i miejsce na kontakt wykraczający poza standardowe potwierdzenie transakcji, a potem "dzień dobry, proszę, dziękuję, do widzenia" w punkcie odbioru?
      W podobny sposób ludzie robią miesięcznie dziesiątki, a nawet setki zakupów w normalnych sklepach i jakoś nikt nie łapie ich co chwila za rękę, aby dokonali oceny jakości...

    • czemublokujecie_mikonto

      Oceniono 1 raz 1

      @bazbaz73
      Zauważ, że ktoś ocenia że sprzedawca ustalił za wysokie koszty wysyłki, pomimo, że w aukcji były wszystkie formy i koszty wysyłki podane i on je przyjął i się na nie zgodził.
      Powiedz szczerze czy takie koszty wysyłki są zawyżone?:
      -w aukcji informacja- produkt sprowadzony z UK do PL -koszt za wysłanie paczki Ł35,- których od kupującego się nie żąda, wysyłka z Polski, w miejscowości osoby wysyłającej dla mnie paczkę brak poczty, paczkomatu, musi specjalie pojechać do miejscowości gdzie takie ustrojstwa są/pks w jedną stronę 5zł kosztuje/ i teraz koszty za wysłanie produktu:
      0zł-dla kupujących za kwotę powyżej 200zł
      7,99zł wysyłane paczkomatem allegro -bo tak można najtaniej wysłać, nie wlicza kosztów wysyłki typu pakowanie, koperty, taśmy, wypełnienia przesyłek, czas kogoś na pakowanie
      11-zł za wysyłanie listem poleconym priorytetowym /wartościowe rzeczy i tak wysyłane są listem poleconym wartościowym albo paczką wartościową/
      15 zł paczką lub kurierem -wartościowe rzeczy wysyłane są przesyłką wartościową-bo inaczej i tak nie przyjmą reklamacji/typu rozbite perfumy za 350zł w sklepie sprzedane za 210zł:P
      A od klienta dostajesz ocenę 4,5 - za długi okres wysyłki i za duże koszty-zlecenie wysyłki w kraju natychmiastowe, następnego dnia jest pakowane i wysłane, a dojdzie jak kurier, paczkomat dostarczy. Bzdura i tyle:)

    • Bob Page

      0

      @a_usher
      Wydaje mi się, że w takim przypadku można wystawić 5, bo dodatkowa komunikacja nie była potrzebna. Tzn. oferta została przedstawiona w czytelny sposób w opisie aukcji, nie było żadnych wątpliwość i nie trzeba było nic wyjaśniać / dogadywać.

    • wajego

      Oceniono 4 razy 0

      @robert.kedzierski_technologie
      Kędzierski to stan umysłu.

    • carramel2

      Oceniono 3 razy 1

      @bazbaz73
      A dla mnie zwykła wiadomość o tym, że sprzedawca wysłał przesyłkę, jest istotna. Bo wiem, że odnotował zapłatę, no i mogę z grubsza oszacować, kiedy zarezerwować sobie czas na jej odbiór.
      Poza tym jeżeli mam do czynienia ze sprzedawcą, który od razu po licytacji (i wpłacie) wysyła mail z podziękowaniem za zakup, ew. jakimiś dodatkowymi informacjami, potem zawiadomi o wysyłce - i z drugim, od którego owszem, towar przyjdzie, ale o tym ani be ani me - to wydaje mi się, że ocenę jednego i drugiego trzeba jakoś zróżnicować. Dlatego pierwszemu stawiam za komunikację 5,0, a drugiemu 4,9.

    • ekotechnik24

      Oceniono 1 raz 1

      @atarixe
      Po pierwsze Allegro nie działa ani dla dobra kupujących ani sprzedających. Taki tekst o dobru kupujących lepiej wygląda. Allegro jak każda firma działa we własnym interesie i tyle. Najważniejsze to maksymalizacja zysków. Co do tej zmiany to jest możliwe uzyskanie samych 5 ale prawdą jest, że wystarczy trafić na kogoś złośliwego i już są kłopoty. A naprawienie tego jest tam raczej trudne. Tak jak są źli sprzedawcy tak też bywają źli klienci i żaden mechanizm tego nie wyważy.

  • the_xy

    Oceniono 17 razy 15

    "Allegro działa przede wszystkim w interesie Kupujących."
    Hahaha, to się uśmiałem! Allegro działa wyłącznie w interesie swoim, później w interesie sprzedającego bo to sprzedający im płaci. Najlepiej to widać w momencie, gdy sprzedawca zaczyna się wymigiwać od zawartej transakcji. Towar kupiony przez "kup teraz", wpłata przez payU, sprzedawca (100% pozytywów) nie wysyła towaru, nie odbiera telefonu itp itd. Co robi Allegro? "Radź sobie sam!" A konkretniej?
    "Jeśli nie uda się Panu skontaktować z Kontrahentem, sugeruję rozważyć możliwość zgłoszenia sprawy na policję.

    Po otrzymaniu potwierdzenia wszczęcia postępowania będzie Pan mógł ubiegać się o rekompensatę z Programu Ochrony Kupujących. Wniosek taki można składać do 120 dni od dnia zakupu."
    To jest działanie w interesie kupującego? Śmiech na sali!

  • George White

    Oceniono 15 razy 13

    Allegro źle skończy, gdy tylko wprowadzi się do kraju realna konkurencja. Przykładowo miesiącami zmieniało wygląd strony internetowej mimo przeszło 5000 skarg klientów po czym wątek krytyczny schowało.

    Inny przykład - nie da się skasować negatywnego komentarza od sprzedawcy, który kilka dni później za oszustwa ma zawieszone konto. Allegro zawiesza konto oszustowi, ale jego ocen pisanych przez skarżących się na oszustwo nie anuluje twierdząc, że "to sprawy między kontrahentami" w które nie wnika.

    Zresztą RZECZNIK tej firmy bajki opowiada na lewo i prawo - zależnie od tego, co komu mówi, tak bajki tworzy. Nikt nie wierzy w jakiejkolwiek zapewnienia firmy, poza tymi o podwyżkach.

  • atarixe

    Oceniono 25 razy 7

    Ocena bowinna być fazowa:

    OCENA za rzetelność oferty
    OCENZA za transakcję
    OCENA za ewentualną reklamację - serwis

    Najczęściej ludzie oceniają zaraz po zakupie a za tydzień jak jest awaria sprzętu to już kaput sprzedawca ma ciebie w DU**E bo już ich oceniłeś.

    ALLEGRO KIEDY WPROWADZICIE PYTANIA-KOMENTARZE PRZED ZAKUPEM na aukcji jak t o jest na EBAY. Wiem boicie się tego bo spadnie sprzedaż, bo na allegro sami przekręciarze.

  • rudysort

    Oceniono 28 razy 4

    nie kupowac od cwaniaczkow na aledrogo, przekazuje platnosc czyli wywiazalem sie z umowy a cwaniaczek wstrzymuje sie z wystawieniem komentarza do czasu az ja cwaniaczkowi wystawie i musi byc pozytywny bo jak nie to tez dostane negatywny mimo ze przeciez zaplacilem, bezczelne polactwo, skandal nie do pomyslenia na ebay, amazon, aliexpress

  • Oceniono 1 raz 1

    Zmiany na lepsze są zawsze potrzebne natomiast nie powinno to się wiązać z 2- krotnym podniesieniem kosztów sprzedaży przy tak wysokich kryteriach oceny. Warto podkreślić, że są to często subiektywne oceny. koszt wystawienia produktu ze standardem Allegro na 1 miesiąc to koszt 15 zł a bez standardu 29 zł - mowa o tylko jednym przedmiocie. Sklepy wystawiają ich po kilkaset, kilka tysięcy produktów miesięcznie więc łatwo obliczyć dodatkowy zarobek dla Allegro.

  • michalstr3

    Oceniono 3 razy 1

    Co to jest za kryterium KOSZT wysyłki????????????? Jeżeli kupującemu , podany koszt wysyłki nie odpowiada to niech nie kupuje i kupi od innego sprzedawcy. Wg allegro może kupujący kupić mimo braku zadowolenia i znegować sprzedawcę, mimo tego że on jasno i wyraźnie określił koszt wysyłki... o co chodzi???????????? Podoba mi się wszystko to kupuję, nie podoba mi się to nie kupuję i tyle........ MONOPOLIŚCI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • redaktorwydania

    Oceniono 9 razy 1

    Dwa tygodnie na wystawienie komentarza dla obu stron przy czym jak wystawi jedna druga strona nie widzi tego co napisał np kupujący ma od tego momentu dwa tygodnie.Jeśli nie wystawi w tym czasie, możliwość wystawienia zostaje zablokowana a automatycznie pojawia się komentarz kupującego jeśli wystawi to oba komentarze pojawiają cie od razu. Czekam na taki system .Czekam czekam czekam...............

    • redakcja robert.kedzierski_technologie

      Oceniono 7 razy -1

      @redaktorwydania
      Sądzę,że to błędne rozumowanie. Powiedzmy, że kupi Pan telewizor, sprzedawca określi gwarancję na przykład na rok. Pan wystawi pozytyw, a Sprzedawca reklamacji nie będzie chciał respektować: odpisze wprost, że bez wyroku sądu on nic nie zamierza naprawiać. Gdyby możliwość komentowania wygasła po dwóch tygodniach otwierałoby to pole do nadużyć.

    • stray

      Oceniono 1 raz -1

      @robert.kedzierski_technologie
      Teraz też tak może zrobić, więc gdzie problem?

    • wajego

      Oceniono 5 razy -1

      @redaktorwydania
      A ja czekam na wprowadzenie OBOWIĄZKU wystawienia komentarza przez kupującego. Nie wystawisz komentarza przez, powiedzmy, dwa miesiące, masz zawieszone konto.
      Oczywiście nie może to dotyczyć sprzedawców, bo przy tysiącach transakcji miesięcznie nie da się tego zrobić. Ale kupujący powinien mieć obowiązek oceny. Ileż to razy sprzedający prosił mnie, żeby nie wystawiać oceny, bo była jakieś problemy. Albo groził, że za negatywa też mi takiego wystawi. Ile takich spraw chowanych jest pod dywan? Ech, ta nasza odwaga cywilna...
      P.S. Wiem, że tego nigdy nie wprowadzą. Blokowanie konta to strata dla allegro;)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX