Fatalny kwartał Tesla Motors. A inwestorzy są zachwyceni. Akcje w górę o 15 proc. Rynek oszalał?

Daniel Maikowski
11.02.2016 08:02
A A A
Amerykańska firma z siedzibą w Kalifornii zajmuje się produkcją samochodów osobowych wyłącznie o napędzie elektrycznym. Do niedawna głównym produktem była sportowa Tesla Roadster, a w 2012 roku do oferty dołączyła 5-drzwiowa limuzyna Tesla Model S o sylwetce przypominającej auta typu coupe.

Amerykańska firma z siedzibą w Kalifornii zajmuje się produkcją samochodów osobowych wyłącznie o napędzie elektrycznym. Do niedawna głównym produktem była sportowa Tesla Roadster, a w 2012 roku do oferty dołączyła 5-drzwiowa limuzyna Tesla Model S o sylwetce przypominającej auta typu... (Tesla Motors)

W ostatnim kwartale Tesla Motors zanotowała stratę w wysokości 107 mln dolarów. Nie popsuło to humoru inwestorów, którzy wyczekują dużego wzrostu sprzedaży samochodów amerykańskiego koncernu w 2016 roku.

Rynek spodziewał się niewielkiego zysku, a jest duża strata. W IV kwartale 2015 roku Tesla Motors zanotowała stratę w wysokości 107 mln dolarów (0,86 centa na akcję). W całym 2015 roku koncern Elona Muska stracił natomiast prawie 889 mln dolarów (6,93 dolara na akcję).

Czytaj też: Ci ludzie pracują nad tym, aby podróż z Krakowa do Gdańska trwała 35 minut

Mimo fatalnych kwartalnych wyników finansowych, akcje Tesli w handlu posesyjnym zyskały wczoraj aż 15 proc. i wzrosły do niemal 165 dolarów. Czy rynek oszalał? Nic bardziej mylnego.

Entuzjazm inwestorów to efekt znakomitej prognozy sprzedaży samochodów, która w 2016 roku ma wzrosnąć nawet o 78 proc. Elon Musk szacuje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy jego koncern sprzeda od 80 do nawet 90 tysięcy aut.

Nadchodzi Model 3

Drugim powodem entuzjastycznej reakcji rynku jest zapowiedź nowego samochodu , który ma zostać zaprezentowany już 31 marca br. Model 3, bo taką nazwą został ochrzczony kolejny elektryczny pojazd amerykańskiego koncernu, ma zjechać z taśmy produkcyjnej w 2017 roku.

Czym będzie wyróżniać się na tle swoich poprzedników? Przede wszystkim ceną. Szacuje się, że Model 3 będzie kosztować ok. 35 tysięcy dolarów, czyli znacznie mniej od niż Model X i porównywalnie do aktualnej ceny Modelu S.

Tak jak wszystko, co dotyczy Tesli, Model 3 owiany jest tajemnicą. Sam Elon Musk w czasie wczorajszej sesji pytań i odpowiedzi przyznał, że nie wie jeszcze, co zaprezentuje 31 marca.

"Wciąż zastanawiamy się czy wyłożyć na stół wszystkie karty, czy też zachować kilka z nich w rękawie" - podkreślił CEO amerykańskiego koncernu.

Komentarze (75)
Zaloguj się
  • Oceniono 51 razy 35

    a w Polsce 250 tysięcy. Bo VAT, bo akcyza, bo ochrona środowiska. Bo jakoś trzeba zarobić na 500+. Od lat nas grabią.

    --
    www.moto-biznes.pl - dla inżynierów przez inżynierów

  • Oceniono 51 razy 33

    Niech PiS szybko sprzedaje rafinerie w Płocku i w Gdańsku ruskim, tak jak to zrobili Niemcy. Z samochodami elektrycznymi będzie tak jak z komórkami. Jak się pojawiły w postaci sporych walizek, to wszyscy mówili, że to się nie przyjmie, bo za drogie, za ciężkie, słabo słychać, nie ma zasięgu poza centrum miasta itp. Teraz komórki mają dzieci w przedszkolu. Tak samo będzie z samochodami elektrycznymi. "Znafcy" na nie plują, ale wszystkie koncerny samochodowe i nowe firmy, jak Tesla, planują masową produkcję już na przyszły rok. Pokażcie mi taksówkarza, który mając do wyboru samochód elektryczny o dobrym zasięgu (np. 300 km), niewiele droższy od spalinowego, wybierze samochód spalinowy.

  • Oceniono 27 razy 19

    Wydaje mi się, że zacznie wkrótce działać efekt spirali.
    Ja od początku byłem bardzo sceptyczny jeśli chodzi o Teslę. Do czasu aż jeden z moich kolegów sprawił sobie ten samochód... Pojeździłem, zobaczyłem, zrozumiałem o co chodzi i jak to działa, i teraz kupując następny samochód Tesla znalazła się w pierwszej piątce do rozważenia... :)
    Samochód co prawda drogi, ale prąd na stacjach Tesla Supercharge jest za darmo (a liczba tych stacji systematycznie rośnie, przynajmniej w UK), więc po paru latach, zwłaszcza jak się dużo jeździ, faktyczna cena pojazdu spada do w miarę normalnego poziomu. O kosztach serwisu nie wspominając - wymienia się hamulce i opony, żadnych tam filtrów, olejów... Fajna zabawka to jest. :)

  • Oceniono 29 razy 19

    czy to nie efekt zainwestowania wielkich pieniedzy w fabryke? Niby efekt finansowy wychodzi ujemny ale za rok dwa jak fabryka zacznie dzialac z pelna wydajnoscia? Tesla faktycznie moze zaczac zarabiac duze pieniadze na modelu 3. Problemem modelu S jest cena przy ktorej trzeba robic kosmiczne przebiegi aby bardziej oplacalo sie kupic Tesle od auta spalinowego. Model 3 moze wszystko zmienic jesli bedzie w cenie Mercedesa klasy C, BMW 3, Audi A4, Lexusa IS, czy Infiniti Q50. Oczywiscie w krajach jak USA czy Norwegia gdzie jest juz siec darmowych stacji ladowania.

  • maxthebrindle

    Oceniono 24 razy 12

    'Czy rynek oszalał? Nic bardziej mylnego.
    Entuzjazm inwestorów to efekt znakomitej prognozy sprzedaży samochodów (...)'

    Czy tę znakomitą prognoz opracowywali ci sami analitycy, tórzy spodziewali się niewielkiego zysku a dostali pokaźna stratę?

  • Oceniono 11 razy 7

    Wiara czyni cuda i góry przenosi i to są jedyne podstawy optymizmu inwestorów. Na koniec marca Musk pokaże jakieś fotki, a nie samochód., Szczegółowych specyfikacji też nie będzie. Do klientów pierwsze samochody mają trafić w połowie roku 2017, ale jak dotychczas Tesla zawsze miała znaczne opóźnienia z dotrzymaniem terminów dostaw. Gigafabryka akumulatorów ma ruszyć w tym roku, ale nie wiadomo za bardzo, do czego te akumulatory będą wkładać. Plany sprzedania 80 - 90 tysięcy samochodów w roku 2016 są totalnie nierealne przy ofercie ograniczonej do 2 drogich modeli. No chyba, że ropa wystrzeli na 150 dolarów, ale to też mało realne biorąc pod uwagę, że zanosi się raczej na światowy kryzys, niż na stabilizację albo wzrost.

  • wolny.kan.gur

    Oceniono 9 razy 7

    Na razie w Polsce niedostępne, niepraktyczne (nie ma gdzie ładować) i za drogie - sprzedawało by się na pojedyncze sztuki. Ale samochody elektryczne to mimo wszystko przyszłość.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX