Apple sprzeda w tym roku 6 mln iPadów - kto je kupi?

Analitycy nie mają wątpliwości - iPad będzie rynkowym hitem. Zgody nie ma tylko co do tego, jak wielki będzie to hit - najwięksi optymiści mówią, że do końca roku nabywców znajdzie ponad 6 mln tych urządzeń (ci bardziej ostrożni - że najwyżej 3-4 miliony). Nie wiadomo tylko, kto właściwie będzie je kupował...

 

Z najnowszej prognozy firmy analitycznej Morgan Stanley wynika, że w bieżącym roku kalendarzowym ponad 6 mln klientów kupi sobie najnowszy gadżet Apple'a. Autorzy owej analizy twierdzą, że tylko w pierwszych trzech miesiącach dostępności iPada sprzedaż może przekroczyć 2,5 mln sztuk. A potem powinno być jeszcze lepiej, bo w ofercie Apple pojawi się wersja z 3G, a poza tym dostępnych będzie prawdopodobnie coraz więcej usług przeznaczonych dla użytkowników tego urządzenia (m.in. subskrypcji elektronicznych wydań gazet). O prognozie szerzej pisze serwis All Things Digital.

 

Warto wspomnieć, że jeszcze niedawno wiele osób zastanawiało się, czy Apple w ogóle będzie w stanie dostarczyć na rynek dość iPadów - wygląda jednak na to, że firma świetnie przygotowała się do najważniejszej premiery w swojej historii (Steve Jobs kilkakrotnie podkreślał, że iPad to jego opus magnum). Analitycy twierdzą, że kontrahenci Apple'a są w stanie wyprodukować w tym roku nawet 10 mln tabletów z jabłkiem na obudowie.

 

Kto kupi iPada?

 

Na razie nie wiadomo, kto będzie najchętniej kupował iPady - z pierwszych ankiet wynika na przykład, że wśród potencjalnych nabywców stosunkowo niewielką grupą są... użytkownicy produktów Apple'a. Firma NPD Group opublikowała właśnie raport (Apple iPad: Consumers' Perceptions and Attitudes), z którego wynika, że choć ponad 80% posiadaczy produktów Apple zainteresowało się tym urządzeniem, to zaledwie ok. 24% z nich jest zainteresowanych jego kupnem. Co ciekawe, głównym powodem wydaje się... cena - 43% użytkowników Apple uważa bowiem, ze iPad jest zbyt drogi (to spore zaskoczenie - bo tablet Apple'a okazał się sporo tańszy niż wcześniej prognozowano). Inna sprawa, że Apple chwali się wszędzie ceną 499 USD - a tyle będzie przecież kosztowała "najbiedniejsza" wersja, bez 3G i z 16 GB pamięci (wersja z 32 GB i 3G to już wydatek rzędu 729 USD).

 

Na razie lepszy netbook/Macbook?

 

Warto też odnotować, że ponad połowa osób ankietowanych przez NPD stwierdziła, że gdyby już mieli kupować komputer przenośny w tej lub zbliżonej cenie, to wybraliby raczej jakiś bardziej tradycyjne urządzenie - najchętniej netbooka (to urządzenie najczęściej wskazywali respondenci, którzy nie korzystają na co dzień z produktów Apple) lub Macbooka (typ użytkowników Apple). Analitycy prognozują jednak, że to nastawienie może się zmienić, gdy Apple w końcu zakończy negocjowanie umów z dostawcami treści i będzie w stanie zaoferować posiadaczom iPadów dostęp do unikalnych materiałów - prasy, usług wideo itp. W komentarzu do raportu napisano m.in.

 

Biorąc pod uwagę aktualne możliwe zastosowania iPada, nietrudno zrozumieć, dlaczego ludzie, który mogą obecnie z takich funkcji korzystać na innych urządzeniach - np. iPodzie Touch czy netbooku - nie chcą wydawać min. 500 USD na podobne urządzenie. Apple musi zaoferować klientom usługi, które najlepiej będą unikalne i najbardziej odpowiednie do tego typu urządzenia - czyli przede wszystkich dostęp do wysokiej jakości mediów.

 

Więcej informacji: NPD Group.

 

Daniel Cieślak

Więcej o: