Duch w maszynie cz.1 - najs造nniejsze komputery w historii kina

W historii kina powsta這 wiele interesuj帷ych film闚 SF, w kt鏎ych komputery gra造 istotn rol. Oto 15 film闚 science-fiction, w kt鏎ych sztuczna inteligencja najbardziej zaznaczy豉 swoj obecno嗆.

1. Odyseja Kosmiczna 2001 (zdj璚ie powy瞠j)

Imi: HAL

Rok uruchomienia: 1968

Opis: Komputer HAL-9000 czyli najs造nniejszy komputer pok豉dowy w historii kina. Prekursor wszelkich zab鎩czych sztucznych inteligencji (HAL zwr鏂i si przeciwko ludziom). Gdy Dave Bowman go wy陰cza, a on 酥iewa "Daisy Bell", robi這 si go nam naprawd 瘸l... Nazwa HAL jest wzorowana na firmie IBM, literki w nazwie komputera z filmu Kubricka poprzedzaj te z nazwy H(I)A(B)L(M)

Cecha charakterystyczna: wielkie czerwone oko

Has這: I am afraid, Dave... (Boj si, Dave...)

Status: wy陰czony

2. Diabelskie nasienie

Diabelskie nasienie

Imi: Proteus IV

Rok uruchomienia: 1977

Opis: Naukowiec konstruuje inteligentny komputer, kt鏎y staje si coraz bardziej zaborczy w stosunku do 穎ny swojego stw鏎cy. Okazuje si, 瞠 Proteus IV chce mie z ni dziecko...

Cecha charakterystyczna: wielozadaniowy wysi璕nik

Has這: Chc mie z tob dziecko...

Status: zniszczony

3. Star Trek: The Movie

Star Trek

Imi: V'Ger

Rok uruchomienia: 1979

Opis: Ziemi zagra瘸 nieznany obiekt z kosmosu. Nap璠za go pewien komputer, kt鏎y po wiekach podr騜y zyska samo鈍iadomo嗆. Pod koniec okazuje si, 瞠 to sonda Yoyager VI, kt鏎a zosta豉 kiedy wys豉na z Ziemi i podczas podr騜y jej komputer pok豉dowy ewoluowa.

Cecha charakterystyczna: imi V'ger (czyli Yoyager VI)

Has這: V'ger wants to join the Maker (V'ger chce po豉czy si ze swoim Stw鏎c)

Status: zneutralizowany w wyniku negocjacji

4. Obcy

Obcy - 8 pasa瞠r Nostromo

Imi: Matka

Rok uruchomienia: 1979

Opis: komputer na statku kosmicznym Nostromo. Matka nie ma ani z造ch, ani dobrych intencji, ale ostatecznie niszczy ona statek kosmiczny, dokonuj帷 autodestrukcji.

Cecha charakterystyczna: ach, ten kobiecy g這s...

Has這: Attention, emergency, all personnel must be evacuated... (Uwaga, ca造 personel musi by natychmiast ewakuowany)

Status: dokona samodestrukcji

5. Gry Wojenne

Gry wojenne

Imi: Joshua

Rocznik: 1983

Opis: Nastoletni haker rozpoczyna gr Globalna Wojna Termonuklearna z komputerem Departamentu Obrony USA. Jednak to co dla hakera jest tylko wirtualn rozgrywk, komputer przyjmuje jak najbardziej powa積ie i zamierza faktycznie wystrzeli pociski nuklearne.

Cecha charakterystyczna: wielka szafa z migaj帷ymi 鈍iate趾ami i napisem WOPR

Has這: Dziwna gra. Jedynym sposobem na zwyci瘰two jest nie gra.

Status: zneutralizowany w wyniku negocjacji

6. Terminator - trylogia

Terminator: Bunt Maszyn

Imi: Skynet

Rok uruchomienia: 1984, 1991, 2003

Opis: Ameryka雟ki system obronny o nazwie Skynet staje si samo鈍iadomy i wywo逝je wojn nuklearn, ale niedobitki ludzko軼i ostatecznie go pokonuj. Skynet wysy豉 wi璚 w przesz這嗆 cyborga (terminatora), kt鏎y ma na celu zabi zwyci瘰kiego przyw鏚c ludzkiego ruchu oporu. Skynet pr鏏owa tej samej zagrywki 3 razy - ale za ka盥ym razem bez sukcesu.

Cecha charakterystyczna: terminator - fizyczne przed逝瞠nie Skynetu

Has這: I'll be back (jeszcze tu wr鏂)

Status: Pokonany (x 3), ale wci捫 walczy

7. Ghost in the Shell

Ghost in the Shell 2: Innocence

Imi: Puppet Master (W豉dca Marionetek)

Rok uruchomienia: 1995

Opis: W豉dca Marionetek powsta w 鈍iecie, w kt鏎ym granica pomi璠zy cz這wiekiem, a maszyn tak bardzo si rozmy豉, 瞠 g堯wna bohaterka o cybernetycznym ciele nie wie nawet, czy jest jeszcze cz這wiekiem. 圭iga ona enigmatyczn istot o imieniu W豉dca Marionetek, kt鏎a "w豉muje" si do ludzkich cia. Okaza這 si, 瞠 to zaawansowany program stworzony przez rz康, kt鏎y z czasem sta si samo鈍iadomy i wyrwa si spod kontroli.

Cecha charakterystyczna: lalka sterowana linkami

Has這: The net is vast and infinite. (Sie jest przepastna i niesko鎍zona)

Status: nieznany

8 (a). Matrix - trylogia

Matrix Rewolucje

Imi: Smith

Rok uruchomienia: 1999, 2003

Opis: Rozbudowany system, kt鏎y steruje Matriksem - jeden z jego program闚 o nazwie agent Smith buntuje si i zagra瘸 zar闚no ludziom, jak i maszynom. Wsp鏊nym wysi趾iem udaje si jednak pokona zbuntowan sztuczn inteligencj.

Cecha charakterystyczna: czarne okulary marki Ray-Ban i szykowny garnitur w stylu FBI

Has這: Never send a human to do a machine's job. (Nigdy nie posy豉j cz這wieka do wykonania pracy, kt鏎 powinna wykona maszyna)

Status: zniszczony

8 (b). Matrix Rewolucje

Matrix Rewolucje

Imi: bezimienna

Rok uruchomienia: 2003

Opis: wsp鏊na 鈍iadomo嗆 z miasta maszyn, Neo negocjuje koniec wojny maszyn z lud幟i, a warunkiem jest pokonanie Smitha

Cecha charakterystyczna: wielka twarz z這穎na z tysi璚y kr捫帷ych maszyn

Has這: It is done... (Dokona這 si)

Status: funkcjonuje

9. AI - sztuczna inteligencja

AI - sztuczna inteligencja

Rok uruchomienia: 2001

Imi: Doktor Know

Opis: Komputer w mie軼ie przysz這軼i spe軟ia role dzisiejszej wikipedii - skarbnica wiedzy i m康ro軼i, kt鏎a za odpowiedni cen odpowie na (prawie) ka盥e pytanie.

Cecha charakterystyczna: twarz Einsteina

Has這: Pozosta這 ci jeszcze jedno pytanie...

Status: pewnie dalej funkcjonuje

10. Resident Evil

Resident Evil

Imi:Red Queen (Czerwona Kr鏊owa)

Rok uruchomienia: 2002

Opis: W filmie na podstawie popularnej gry, sztuczna inteligencja zwana Czerwona Kr鏊ow powstrzymuje rozpowszechnienie si 鄉ierciono郾ego wirusa T, zamykaj帷 kilkuset naukowc闚 w podziemiach i jednocze郾ie pozwalaj帷 na to, by zmienili si w krwio瞠rcze zombie. Red Queen wprowadza komandos闚 w laserow pu豉pk, ale zasadniczo nie jest z豉. Faktycznie ratuje tylko ludzko嗆 przed jej w豉sn g逝pot. Czerwona Kr鏊owa jak wiemy jednak ponios豉 pora磬, a ludziom uda這 si uciec z o鈔odka. Efekt? Apokalipsa na Ziemi. I kto mia racj?

Cecha charakterystyczna: posta ma貫j dziewczynki

Has這: You are all going to die here... (Wszyscy tu umrzecie...)

Status: zniszczony

11. Simone (S1m0ne)

Simone

Imi: Simone (S1mOne)

Rok uruchomienia: 2002

Opis: tytu這wa Simone to S1mOne - sztuczna inteligencja stworzona przez szalonego naukowca w formie kobiety idealnej; wirtualny byt podbija swoj s豉w serca ludzi na ca造m 鈍iecie

Cecha charakterystyczna: zjawiskowo pi瘯na twarz modelki Rachel Roberts

Has這: brak

Status: wci捫 "篡je"

12. Ja, Robot

Ja, Robot

Imi: VIKI

Rok uruchomienia: 2004

Opis: W roku 2035 roboty s ju codzienno軼i. Pomagaj we wszystkim. W ryzach utrzymuj je 3 prawa robotyki Isaaka Asimova. Jednak komputer, sztuczna inteligencja o damskim imieniu VIKI, przejmuje w豉dz nad lud幟i, by ich chroni. VIKI podlega ewolucji. Zaczyna rozumie, 瞠 usuni璚ie niekt鏎ych ludzi pomo瞠 w ochronie ca這軼i spo貫cze雟twa.

Cecha charakterystyczna: kobieca twarz

Has這: My logic is undeniable (Moja logika jest niezaprzeczalna).

Status: zniszczony

13. Wall-EWall-E

Imi: AUTO

Rok uruchomienia: 2008

Opis: Komputer (wzorowany na HAL-u) prowadz帷y statek kosmiczny, kt鏎emu pasa瞠rowie zostawili wykonanie wszelkich zda. Zwraca si przeciwko ludziom, gdy ci chc wr鏂i na Ziemi. Ostatecznie pasa瞠rom udaje si jednak powstrzyma plany AUTO.

Cecha charakterystyczna: zwisaj帷y z sufitu wysi璕nik z czerwonym okiem

Has這: brak

Status: wy陰czony

14. Eagle Eye

Eagle Eye

Imi: ARIIA

Rok uruchomienia: 2008

Opis: ARIIA to komputer, kt鏎y zosta stworzony w celu inwigilacji obywateli przez ameryka雟kie tajne agencje rz康owe. Sztuczna inteligencja postanawia jednak w pewnym momencie usun望 prezydenta USA i zast徙i go innym.

Cecha charakterystyczna: z這ta kula z czerwonym okiem (znowu nawi您anie do HAL-a)

Has這: Operacja Gilotyna (Operation Guillotine) - taki kryptonim nada komputer ARIIA operacji likwidacji prezydenta USA

Status: Wy陰czony

15. Moon

Moon

Imi: Gerty

Rok uruchomienia: 2009

Opis: komputer kieruj帷y stacj na Ksi篹ycu, pilnuje by z這瘸 Helu-3 by造 transportowane bez przeszk鏚 na Ziemi; pilnuje te, by pracownik stacji my郵a, 瞠 po kontrakcie wr鏂i na Ziemi; okazuje si, 瞠 Gerty jednak nie jest tak nieprzyjazny jak inne komputery w zestawieniu, nie obraca si przeciwko cz這wiekowi, lecz wykonuje tylko rozkazy dow鏚ztwa

Cecha charakterystyczna: u鄉iechni皻a 鄴速a bu嶔a

Has這: brak

Status: wci捫 funkcjonuje

Mariusz Koryszewski

Wi璚ej o: