Mroczna prezentacja nowego bezza這gowego samolotu bojowego

Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii zaprezentowa這 prototyp nowego bezza這gowego samolotu bojowego.

Trzeba przyzna 瞠 pojazd posiada mroczny styl, a nazwa jest stosowna do wygl康u - Taranis, od celtyckiego boga b造skawic. Pojazd wyprodukowa豉 brytyjska firma BAE Systems, a ods這ni璚ie prototypu mia這 miejsce w jej zak豉dan w Warton, Lancashire w Wielkiej Brytanii.

Jak s逝sznie zauwa瘸 Rob Beschizza na blogu BoingBoing, brytyjski prototyp wygl康a du穎 bardziej z這wrogo od podobnego, tak瞠 bojowego, tak瞠 niewykrywalnego dla radar闚 i bezza這gowego samolotu, zrobionego przez Amerykan闚. Mo瞠 fakt, 瞠 USA nigdy nie by這 "Imperium" ma na to jaki wp造w? Nie da si ukry, 瞠 pojazd wygl康a jak co czego m鏬豚y u篡wa Lord Vader, a sceneria prezentacji tylko wzmacnia te skojarzenia.

Samolot by przygotowywany przez trzy i p馧 roku, jest efektem ponad miliona roboczogodzin pracy i kosztowa 143 miliony funt闚. Jest on pierwszym krokiem do opracowania bezza這gowego samolotu, zdolnego do dzia豉nia we wrogiej przestrzeni powietrznej. W tej chwili uzbrojone zdalnie sterowane samoloty, nadaj si tylko do dzia豉 na przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez si造 sprzymierzone.

Peter Festead, redaktor magazynu "Jane's Defence Weekly" powiedzia w wywiadzie dla BBC News, 瞠 rozw鎩 bezza這gowych pojazd闚 powietrznych (UAV), mo積a por闚na do rozwoju pierwszych za這gowych samolot闚 podczas pierwszej wojny 鈍iatowej. Cytuj帷:

Najpierw by造 wykorzystywane do rekonesansu, potem zosta造 uzbrojone i wykorzystywano je do atak闚 na cele naziemne, a wreszcie sta造 si pojazdami przystosowanymi do pojedynk闚 powietrze-powietrze.

Ministerstwo Obrony podkre郵a stanowczo 瞠 wszystkie uzbrojone UAVy b璠 pod ludzk kontrol. Nie jest to nic zaskakuj帷ego - wojsko bardzo d逝go broni這 si przed samym pomys貫m zdalnie sterowanych pojazd闚 bojowych, a koncepcja niezale積ego uzbrojonego robota bojowego tym bardziej budzi groz. Do tego dochodzi oczywi軼ie czynnik pilot闚 - kt鏎ych w si豉ch powietrznych jest du穎 na ka盥ym szczeblu, st康 du篡 op鏎 przed jak彗olwiek eliminacj czynnika ludzkiego.

Niezale積ie od opor闚 i l瘯闚 mo瞠my si spodziewa dalszego posuwania si automatyzacji si zbrojnych - zar闚no w powietrzu jak i na ziemi. Pilot w kokpicie samolotu bojowego to same problemy, mo積a wr璚z pokusi si o stwierdzenie, 瞠 stanowi najbardziej podatny na uszkodzenia element samolotu (czy to w wyniku przeci捫enia, czy ataku). Wraz z rozwojem system闚 eksperckich mo瞠my si te zapewne spodziewa pewnej automatyzacji, ale ten proces to jeszcze pie填 przysz這軼i.

Pierwsze testy samolotu w powietrzu, odb璠 si na pocz徠ku przysz貫go roku (ameryka雟ki odpowiednik b璠zie testowany jesieni).

[MOD via BoingBoing]

Maciej Starzycki

Wi璚ej o: