Zamiast Facebooka mogła być Campus Network

Przy okazji premiery "The Social Network", Slate Magazine odnalazło największego niegdyś konkurenta Marka Zuckerberga. Prawie przypadek zadecydował, że używamy teraz "Facebooka" a nie "Campus Network".

Adam Goldberg miał ten sam pomysł co twórca Facebooka - sieć społeczna dla studentów dużego uniwersytetu, tylko wcześniej. Facebook zaczął się od Harvardu, Goldberg swoją Campus Network stworzył dla Columbia University. Projekt ruszył latem 2003 (Facebook na początku lutego 2004).

Facebook wygrał, chociaż wystartował później i był prymitywniejszy. Pierwszy Facebook miał tylko tworzenie profili i szturchanie znajomych, Campus Network bardziej przypominało MySpace: można było zmieniać wygląd swojego profilu, blogować i komentować swoje blogi. To odstraszało użytkowników, którzy na Facebooku musieli podać tylko imię i nazwisko, e-mail i hasło. Czasy tysiąca aplikacji i zakładek na profilach miały przyjść, kiedy ludzie oswoją się już z ideą sieci społecznej.

Innymi przewagami Facebooka było szybsze otwarcie się na studentów innych uczelni i prywatność, nawet w czasach kiedy do założenia tam konta potrzebny był adres z domeny .edu, profile użytkowników dostępne były tylko dla innych uczestników sieci społecznej. Jednocześnie od początku Mark Zuckerberg szukał dochodów dla swojej aplikacji, pozyskując finansowanie od inwestorów i umieszczając na Facebooku reklamy, podczas gdy Goldberg z zespołem starali się finansować Campus Network ze swoich własnych środków. To spowodowało, że Campus Network rozwijała sie wolniej i Facebook mimo późniejszego startu uzyskał przewagę liczebną.

Adam Goldberg odpuścił w 2005, zamknął Campus Network i wrócił na studia. Teraz prowadzi bloga kulinarnego.

 

[Na podstawie Slate]

Janusz A. Urbanowicz

Więcej o: