Internet na przesyłki fizyczne

Grupa brytyjskich, amerykańskich, polskich i hiszpańskich naukowców i przedsiębiorców, Foodtubes group proponuje stopniowe zastępowanie transportu drogowego transportem rurowym.

Transport drogowy jest bardzo nieekonomiczny - około 92% spalonego przez ciężarówki paliwa jest wykorzystywane do przemieszczania masy samej ciężarówki, a tylko 8% do przemieszczania transportowanych przez nią towarów. Jego główną zaletą jest elastyczność, jednak nadal wymaga on odpowiedniej infrastruktury - dróg, które niszczą się od przejeżdżających po nich TIRów i wymagają ciągłych remontów.

Foodtubes group proponuje zastąpienie transportu drogowego transportowaniem żywności i innych towarów w metalowych kapsułach o długości 2 metrów i szerokości 1 metra, poruszających się podziemną siecią plastikowych rur. Do napędzania kapsuł wykorzystywane by były elektryczne silniki liniowe lub ciśnienie powietrza (poczta pneumatyczna jest stosowana do dziś w niektórych dużych budynkach jako wewnętrzny system dystrybucji małych przesyłek).

Proponują oni stworzenie na początek niewielkiego systemu dystrybucyjnego w Croydon, podmiejskiej dzielnicy Londynu. System łączyłby wszystkie duże sklepy z żywnością, szkoły oraz inne istotne budynki, jego budowa kosztowała by 400 milionów funtów, i powinien zarabiać około 80 milionów funtów rocznie.

Zbudowanie nowej podziemnej infrastruktury, obok rur z gazem i wodą i przewodów z prądem wymaga niestety sporej ilości prac, ale po dużej początkowej inwestycji może zapewnić w dłuższym okresie spore oszczędności. A ciężarówek i tak będziemy zawsze potrzebować, do dostarczania towarów, które nie mieszczą się do kapsuł lub które mają dotrzeć gdzieś, gdzie nie ma "sieci przesyłkowej" - ale zmniejszenie ilości ciężarówek poruszających się po drogach brzmi jak niezły pomysł.

Chociaż do transportu ludzi, jak w Futuramie, to jednak rury mogą nie być najlepszym pomysłem.

[na podstawie Foodtubes, eWeek Europe, przez Next Big Future]

Leszek Karlik

Więcej o: