The Daily - przyszłość gazet?

News Corp, medialny koncern Roberta Murdocha wydaje kilkadziesiąt milionów dolarów na gazetę, dostępna na razie wyłącznie na iPadach. Co z tego będzie? Wyłącznie szum, czy już początek medialnej rewolucji? Przyjrzyjmy się co o projekcie sądzi branżowa prasa.

The Daily to codzienna, dostępna na iPadach, a już wkrótce także i na innych tabletach, interaktywna gazeta. News Corp przeznaczył na projekt ponad 30 milionów dolarów, ściągając do niego doświadczonych ludzi z różnych tytułów wydawanych przez międzynarodowy koncern. W rezultacie powstała gazeta, której tygodniowa subskrypcja kosztuje 99 centów, a roczna niecałe 40 dolarów.

Tytuł przeznaczony jest do ludzi młodych, aktywnych, którzy chcą wiedzieć, co dzieje się na świecie i potrzebują codziennej dawki informacji, komentarzy, plotek i horoskopów. Na oficjalnych reklamówkach aplikacja prezentuje się tak:

Co na jej temat myśli branżowa prasa?

Lauren Indvik z Mashable narzeka, że jak na dziennik, bardzo mało w The Daily informacji i nowych wiadomości i wygląda raczej na magazyn. Do tego pisany bez polotu.

The Daily jest pięknym, bogatym w multimedia codziennym magazynem. Jednakże oczekuję więcej od produktu z tak wielkim budżetem, stworzonym przy współpracy z zespołem Apple. Mogłabym wybaczyć to, że jakość samych tekstów mogłaby być lepsza, gdyby nie fakt, że mogę znaleźć tego samego, ale inteligentniej napisanego, za darmo w sieci.

Ian Betteridge na łamach The Guardian również porównuje The Daily bardziej do magazynu niż gazety i narzeka na jakość artykułów. Zwraca uwagę na interaktywność aplikacji: artykuły można komentować, w niektóre teksty zagnieżdżone są odpowiednie kanały z serwisu Twitter, zamieszczono także specjalne, panoramiczne zdjęcia, które można obracać o 360 stopni. Na pytanie, czy zapłaciłby za magazyn, odpowiada:

Prawdopodobnie tak, ponieważ cena jest tak niska, że praktycznie jej nie ma. Ale czy The Daily jest dostatecznie dobre aby przekonać setki tysięcy osób do subskrypcji i wyjść na swoje, to zupełnie inna sprawa.

Przemysław Pająk z serwisu Spider's Web jest rozczarowany zachowawczością magazynu i niezbyt intuicyjną nawigacją:

Aplikacja budzi respekt patrząc na to, że jest to zaledwie dziennik i przygotowanie codziennie podobnie rozbudowanych wydań gazety będzie nie lada wyczynem, ale w gruncie rzeczy nie przynosi niczego więcej niż przynosiło pierwsze wydanie "The Wired?. Oczywiście jest więcej, jeszcze bardziej nowocześnie i spektakularnie, ale w moim odczuciu "The Daily? wciąż zawodzi w czymś najważniejszym - nie daje poczucia dobrej integracji z Web 2.0.

Dla odmiany, Rade Needleman z serwisu CNET, nazywa The Daily "dobrą poranną gazetą". Przyznaje, że teksty pisane mogłyby być lepsze, ale podoba mu się duża dawka sportu i komentarzy:

The Daily nie jest zbawcą papierowej prasy, ale jest dobrą lekturą wartą swojej rozsądnej ceny. Jest profesjonalnie stworzona, dobrze napisana i redagowana przez ludzi którzy cenią i znają się na swoim rzemiośle. Jest tym, czym gazeta powinna być, na iPadzie czy gdziekolwiek indziej.

Na razie The Daily dostępne jest wyłącznie w amerykańskim AppStore.

zebrał Konrad Hildebrand

----

Atarynka, Kajtek, zegarek z kalkulatorem... TOP 10 gadżetów z lat 80.


Więcej o: