Zespo造 g這郾ikowe Triangle ALTEA EX

Na polskim rynku nie ma zbyt wielu francuskich firm (bez kompleks闚 - gdzie indziej w Europie r闚nie), ale tych kilka, kt鏎e si przebi造, wypracowa這 sobie ca趾iem mocne pozycje. S znane wszystkim audiofilom i kojarz si z odwa積ymi posuni璚iami -zar闚no pod wzgl璠em techniki, wzornictwa, jak i brzmienia.

Strza造 z tuby

Mimo szacunku dla podstawkowych "monitor闚", kolumny wolnostoj帷e ciesz si wi瘯sz popularno軼i. Kto wcze郾iej - na ni窺zych pu豉pach cenowych - wprowadzi do swojej oferty swoje pierwsze, najta雟ze pod這gowce, ten wkracza na najwi瘯szy rynek; kto zacznie rywalizacj dopiero wy瞠j, nie b璠zie swoich obrot闚 liczy kontenerami. Ale wszystko musi si op豉ca i by mo瞠 w kalkulacjach firmy Triangle, sprzedawanie tanich pod這gowc闚 to nie najlepszy biznes; Altea jest bowiem obecnie najta雟zym w ca貫j ofercie. Gdy tylko patrzymy na t konstrukcj, widzimy, gdzie mo積a j oskuba, upro軼i, wreszcie zmniejszy, i w ten spos鏏 zaprojektowa wyra幡ie ta雟z, wci捫 wolnostoj帷. Ale ta雟ze od Altei s tylko podstawkowe Comety i Titusy. S jednak dwie strony tego medalu i obecnie Triangle mo瞠 si chwali, 瞠 nie produkuje byle jakich du篡ch kolumn i ju te pierwsze w ofercie s ca趾iem ambitne.

Niekt鏎e elementy w Triangle Altea EX nawi您uj nie tylko do dro窺zej serii Genese, ale nawet do flagowej serii Magellan! - jak rozbudowany uk豉d podparcia z pi瘯nym coko貫m (o dok豉dnie takim samym kszta販ie jak w Magellanach) i efektownym, wielkim kolcem z przodu; system ten, opisywany ju w "Audio", ma za zadanie skierowa wibracje obudowy w豉郾ie w punkt oparcia g堯wnego kolca, mimo 瞠 wi瘯sza cz窷 masy i tak spoczywa na cokole (kt鏎y z kolei mo瞠 sta albo na czterech gumowych n騜kach, albo na czterech kolcach, r闚nie ponadprzeci皻nie masywnych). W豉軼iwa obudowa nie ma wygi皻ych bocznych 軼ianek, jak w dro窺zych seriach, za to front wyprofilowano lekkim 逝kiem; ten瞠 polakierowano na czarno, natomiast pozosta貫 軼ianki oklejono foli drewnopodobn - w kolorze czarnym lub koniakowym.

Trzymana na dystans

Maskownica specjalnie odstaje od frontu, trzymana na dystans przez mosi篹ne walce i ma貫 magnesy wprawione w ramk; tunel bas-refleksu ma wieniec drobnych wg喚bie, nad nim bez pruderii b造szczy si wielka ozdobna tabliczka z logo firmy - to wszystko znamy r闚nie z dro窺zych modeli Triangle, a teraz mamy te ju w pi徠ej generacji podstawowej serii Esprit. Drug kolumn wolnostoj帷 tej serii jest tr鎩dro積y Antal Ex-z nazw chyba najg喚biej wyryt w historii firmy, bo pierwsza wersja tej kolumny pojawi豉 si ju pi皻na軼ie lat temu, kiedy nie by這 jeszcze 瘸dnych Magellan闚. Opr鏂z wspomnianych ju podstawkowc闚, jest jeszcze w serii centralny Voce i na軼ienne "surroundy" Heyda; do serii zaliczy te mo積a subwoofer Meteor 0.1 Tc.

Pewne tematy uparcie powracaj, gdy m闚imy o tak oryginalnych kolumnach, jakimi s Triangle. Nawet je瞠li ograniczymy si do kwestii g這郾ika wysokotonowego, mamy o czym dyskutowa. Ostatnia firma w tym te軼ie pokazuje w tym miejscu konstrukcji wyra幡 odr瑿no嗆 na tle pozosta貫j czw鏎ki. Tam, mimo wszelkich r騜nic, pozostawali鄉y w obr瑿ie generalnie klasycznych, 25-mm kopu貫k - metalowych w kolumnach brytyjskich i jedwabnych w kolumnach tak zakre郵onego sojuszu du雟ko-niemieckiego. Francuzi wy豉muj si z tej konwencji, przygotowuj帷 g這郾ik tubowy -co nie jest odkrywaniem Ameryki, ale zdarzeniem rzadkim w kolumnach Hi-Fi, przeznaczonych do u篡tku domowego.

Efektywno嗆 ograniczona


Podstawow "parametryczn" zalet tuby jest wysoka efektywno嗆, kt鏎a teoretycznie nie mo積e by tu w pe軟i wykorzystana na skutek ograniczonej (do standardowego poziomu) efektywno軼i w zakresie nisko-鈔edniotonowym. Tubowy g這郾ik wysokotonowy w Triangle Altea EX jest t逝miony, chocia charakterystyka w zakresie wysokich ton闚 jest wyeksponowana. Jednocze郾ie wy窺za efektywno嗆, nawet nie w pe軟i wykorzystywana, jest wci捫 zalet; pozwala zmniejszy moc dostarczan do g這郾ika (w豉郾ie za pomoc t逝mika) przy osi庵ni璚iu zak豉danego poziomu ci郾ienia akustycznego, co prowadzi do zmniejszenia zniekszta販e, cho sama tuba jest 廝鏚貫m w豉snych podkolorowa d德i瘯u.

Kontrowersyjne s r闚nie charakterystyki kierunkowe g這郾ika tubowego, czyli tendencja do skupiania wi您ki w pobli簑 osi g堯wnej -jeszcze inaczej m闚i帷, s豉bsze ni w przypadku kopu貫k rozpraszanie; tuba kojarzy si te z ograniczeniem pasma przenoszenia, kt鏎e rzadko przekracza 20 kHz.

Jak si okazuje w pomiarach, skojarzenia te nie do ko鎍a znajduj potwierdzenie w mo磧iwo軼iach Altea. W ko鎍u wiele zale篡 od konkretnego opracowania -modelu g這郾ika wysokotonowego i sposobu jego aplikacji, a na tym polu Triangle walczy o jak najlepsze rezultaty od ponad 獞ier wieku i wprowadza kolejn ju generacj tubowych wysokotonowych, coraz mniej zaznaczaj帷ych swoiste tubowe problemy. Argumentem "za" wci捫 pozostaje to, co w pomiarach podstawowych charakterystyk nie jest oczywiste -brzmienie szybkie, d德i璚zne, 篡we. Ale to ju domena testu ods逝chowego

W dwie i p馧 drogi


W ka盥ej serii, a wi璚 w zale積o軼i od "rangi", stosowane s r騜ne typy g這郾ik闚, w tym wysokotonowych, wi璚 te w serii Esprit z natury rzeczy (seria najta雟za) nie s z samego technologicznego szczytu, ale nie s te jedynie namiastk tub z Magellan闚 - s tylko nieco mniejsze, maj klasyczn tubow konstrukcj z charakterystycznym dla ostatniej generacji, g喚bokim i szybko rozszerzaj帷ym si przy wylocie profilem, ostrym korektorem fazy i tytanow membran.

Triangle Altea EX, podobnie jak Heco Celan XT 501 i Jamo C 807, jest, formalnie rzecz bior帷, uk豉dem dwuip馧dro積ym, w kt鏎ym poza g這郾ikiem wysokotonowym dzia豉j przetworniki niskotonowy i nisko-鈔edniotonowy. Wyspecjalizowanie samych konstrukcji tych przetwornik闚 pod k徠em przetwarzania r騜nych zakres闚 cz瘰totliwo軼i nie jest warunkiem tworzenia uk豉du dwuip馧dro積ego, jest nim w豉郾ie zr騜nicowanie tych zakres闚 prowadzone przez filtry zwrotnicy.

Najprostszy (i najcz窷ciej spotykany) uk豉d dwuip馧dro積y mo瞠 wi璚 w obydwu sekcjach wykorzystywa takie same modele g這郾ik闚 (potencjalnie nisko-鈔edniotonowych), dla kt鏎ych ustalane s tylko r騜ne cz瘰totliwo軼i filtrowania. W tym te軼ie wszystkie trzy uk豉dy dwuip馧dro積e s jednak bardziej skomplikowane -pojawiaj si mniejsze lub wi瘯sze r騜nice mi璠zy g這郾ikami niskotonowymi a nisko鈔edniotonowymi, a najbardziej zaawansowana pod tym wzgl璠em jest w豉郾ie Altea - obydwa g這郾iki maj identyczny element tylko w postaci takiego samego kosza.

Rzut oka z zewn徠rz


Z zewn徠rz od razu wida zupe軟ie inne uk豉dy drgaj帷e - zar闚no ich membrany, jak i g鏎ne zawieszenia. G這郾ik niskotonowy ma typowe zawieszenie gumowe, umo磧iwiaj帷e osi庵ni璚ie niskiej cz瘰totliwo軼i rezonansowej i prac przy du篡ch amplitudach, membran dwuwarstwow, a w pewnym sensie nawet trzywarstwow - sto磬owa cz窷 z這穎na jest z widocznej z zewn徠rz drobnej plecionki z w堯kna szklanego i warstwy celulozowej pod spodem, usztywniona (i doci捫ona) du篡m, wypuk造m, aluminiowym elementem -podobnie jak membrany g這郾ik闚 niskotonowych B&W 863.

Co ciekawe, tak interesuj帷a i wielce obiecuj帷a do dynamicznego przetwarzania basu membrana zosta豉 przez producenta przedstawiona jako wykonana po prostu z w堯kna szklanego. Membrana g這郾ika nisko-鈔edniotonowego jest bardziej prozaiczna, sk康in康 wci捫 godna szacunku - celulozowa, z ma陰 nak豉dk centrum do utrzymania niskiej masy i dobrej charakterystyki w zakresie ton闚 鈔ednich, czemu s逝篡 r闚nie rzadko spotykane w g這郾ikach nisko-鈔edniotonowych zawieszenie - w formie fa責y z powlekanej tkaniny.

Komory i otwory


S r騜nej wielko軼i uk豉dy magnetyczne - w g這郾iku niskotonowym ma on 10 cm 鈔ednicy, w nisko-鈔edniotonowym 8,5 cm, co z kolei wi捫e si z prowadzeniem zar闚no r騜nych membran, jak i cewek - ta w g這郾iku nisko-鈔edniotonowym ma mniejszy zapas uzwojenia po obydwu stronach szczeliny (co mo積a zobaczy przez otwory wentyluj帷e w koszu); wi捫e si to z mniejsz swobod amplitudow wspomnianego zawieszenia, a dalej z mniejsz komor, w kt鏎ej g這郾ik ten pracuje - aby nie doprowadzi do jego przeci捫enia najni窺zymi cz瘰totliwo軼iami.

Obudow Triangle Altea EX podzielono bowiem na dwie komory: g鏎na (nisko-鈔edniotonowego) jest oko這 dwa razy mniejsza od dolnej i wentylowana ma造m (鈔ednica 4 cm), prostym tunelem do ty逝, komora niskotonowego ma otw鏎 znacznie wi瘯szy, widoczny z przodu, o 鈔ednicy 6,5 cm, do tego z du篡m wyprofilowaniem. Jednak w ko鎍owym rachunku zastosowane kombinacje r騜nych obj皻o軼i kom鏎 i powierzchni otwor闚 prowadz do ustalenia w obydwu sekcjach podobnych cz瘰totliwo軼i rezonansowych, w okolicy 40 Hz.

Ods逝ch


Nie ma co liczy na wszechstronn wiedz wszystkich klient闚 i ich umiej皻no嗆 oddzielenia ziaren od plew; mimo to nale篡 jednak dba o jako嗆, bo oliwa w ko鎍u na wierzch wyp造wa. Trzeba tak瞠 stara si o wprowadzenie 豉two rozpoznawalnych element闚 wzorniczych i technicznych. Czy r闚nie brzmieniowych?

Teoretycznie najbardziej po膨dane brzmienie - zr闚nowa穎ne, neutralne - wcale nie musi by efektowne w pierwszym kontakcie, ani tym bardziej wyr騜nia si w sytuacji, gdy jest mu bliska spora cz窷 konstrukcji. Zw豉szcza kolumny nisko- i 鈔edniobud瞠towe, w kt鏎ych nie pojawia si jeszcze dynamika, precyzja, bogactwo i wyrafinowanie hi-endu, sam neutralno軼i mog do siebie przekona tylko cz窷 audiofil闚.

Szukanie z這tego 鈔odka - utrzymanie przynajmniej dostatecznej r闚nowagi i okraszenie brzmienia smakowit dawk blasku, umiej皻ne podpompowanie basu, podkre郵enie plastyczno軼i 鈔ednicy, pog喚bienie sceny -to recepta stosowana przez wielu producent闚; odst瘼stwa od liniowo軼i przetwarzania nie s wi璚 powodowane tylko konstrukcyjnymi problemami i brakiem umiej皻no軼i, s cz瘰to celowe, zw豉szcza gdy przybieraj powtarzaj帷y si schemat wyeksponowania skraj闚 pasma i pojawiaj si u danego producenta systematycznie.

Kolumny Triangle s typowym przyk豉dem takiej sytuacji, kt鏎 w zale積o軼i od swoich upodoba, do鈍iadczenia i humoru mo積a krytykowa, tolerowa albo chwali. Kiedy kilkana軼ie lat temu pierwszy raz zetkn掖em si z kolumnami Triangle - a by造 to s造nne Antale - z zapa貫m zbeszta貫m je za tonaln niepoprawno嗆. Z up造wem lat i kolejnych spotka z nimi po cz窷ci przyzwyczaja貫m si do tego stylu i obserwowa貫m jego zmiany w kierunku wi瘯szej uniwersalno軼i i "uk豉du", kt鏎y zachowa najlepsze elementy firmowej specyfiki - dynamik, detaliczno嗆, swobod basu, a przede wszystkim og鏊n witalno嗆.

Zwie鎍zeniem tej drogi w moich testach by造 Cello - eksploduj帷e muzyk, pod wzgl璠em energetyczno軼i spychaj帷e ca陰 konkurencj do naro積ika. To samo stara si zrobi Altea, ale poniewa jest sze嗆 razy ta雟za, wi璚 cho nie mo瞠 po陰czy tylu zalet co Cello, to wcale nie odpuszcza, nie idzie na kompromisy -jej brzmienie jest absolutnie wyczynowe pod wzgl璠em szybko軼i i wyrazisto軼i.

Uderzenia w talerze s pioru雟kie, a przy tym nie zlewaj si w metaliczny ha豉s, s wyodr瑿niane, g這郾e wysokotonowe d德i瘯i pojawiaj si i znikaj b造skawicznie; mamy tu podbarwienie, powtarzaj帷 si nut, ale nie jest to bolesne 膨d這 ani przeszkoda dla dobrej rozdzielczo軼i. Za to bas wcale nie jest prost odpowiedzi na taki charakter g鏎y; cho mocny i spr篹ysty, to nie twardy i konturowy. Co ciekawe, jest w wy窺zym podzakresie mniej podbarwiony ni u wi瘯szo軼i konkurent闚, dzi瘯i czemu nie staje si fatyguj帷y, niskie tony, cho zmi瘯czone, s czyste i czytelne, nie maskuje ich chmura dudnie.

Najni窺ze cz瘰totliwo軼i te nie s bardzo intensywne, nie wyprawiaj przeci庵aj帷ych si harc闚. Bas skupia si wi璚 w 鈔odkowym podzakresie, ale nie wpada w jednostajno嗆. 字ednica jest cofni皻a, chocia odbiera si to bardziej jako specjaln aktywno嗆 s御iednich skraj闚 ni jej s豉bo嗆 - wokale s 篡we, dobrze osadzone, wcale nie cofni皻e, maj podkre郵ony pog這s, nie ma w nich niczego ewidentnie fa連zywego; wr璚z przeciwnie - mocna kreska daje efekt obecno軼i i zdj璚ia kotary, chocia nie jest to okr庵豉 obfito嗆 i wype軟ienie typowe dla 鈔ednicy rz康z帷ej s御iednimi zakresami. Bezpruderyjne, pe軟e temperamentu kolumny zdolne obs逝篡 imprez jak te -troch po swojemu -zinterpretowa wymagaj帷e audiofilskie nagrania. System nie tyle powinien je zmi瘯czy, co nie powinien wyostrza samej g鏎y.

Jak pracuje bas


G這郾ik niskotonowy Altei dzia豉 w bas-refleksie dostrojonym do 40 Hz - z dobrymi efektami; gdyby tylko ten g這郾ik mia okre郵a kszta速 charakterystyki niskich ton闚 ca貫go zespo逝, by豚y on ca趾iem 豉dny. Przy nisko-鈔edniotonowym, pracuj帷ym w dwa razy mniejszej obj皻o軼i dostrojonej do 42 Hz, sp豉szczony, a nawet lekko "dwugarbny" kszta速 charakterystyki z otworu wskazuje na wysok dobro / ma陰 obj皻o嗆 (wi瘯sza obj皻o嗆 nie by豉 tu jednak wskazana ze wzgl璠u na ma貫 dopuszczalne wychylenie cewki tego g這郾ika); tak zestrojony uk豉d rezonansowy wzmacnia zakres "wy窺zego basu", gdy otw鏎 promieniuje do嗆 mocno a do 100 Hz, gdzie sam g這郾ik ma najwy窺zy poziom, z kolei przy ni窺zych cz瘰totliwo軼iach ci郾ienie z otworu i wypadkowe nie jest nadzwyczajne. Podobnie jak w Jamo C 807, a inaczej ni Heco XT 501, wida wczesne filtrowanie niskotonowego; wszystkie te zjawiska sk豉daj si na wyeksponowanie niskich ton闚 wzgl璠em 鈔ednich.

Cena: 5200 z.


Andrzej Kisiel

Audio.com.pl

Wi璚ej o: