Marketing w mediach społecznościowych? To prostsze niż myślisz - to content marketing

Przekazu skierowanego do klientów biznesowych nie zamieścimy na ścianie naszego profilu wśród śmiesznych filmików, obrazków i komentarzy składających się z emotikonów. Ale to nie oznacza, że sektor B2B nie może skorzystać z nowych form komunikacji bezpośredniej.

- Co to takiego marketing w mediach społecznościowych?

- Się wie, fanpage na Facebooku.

To powszechny nie tylko w Polsce stereotyp. Jak większość stereotypów ma w sobie dużo prawdy. Rzeczywiście na naszym rynku (a także wielu innych) zdecydowana większość bezpośredniej komunikacji odbywa się na Facebooku. To najważniejsze medium dla rosnącej grupy klientów. To medium tworzone przez użytkowników, dlatego atrakcyjna treść pozwoli firmom i organizacjom zdobyć ich uwagę bez dodatkowych kosztów dystrybucji. Takie uproszczenie w przypadku wielu branż B2C jest przydatne - pozwala koncentrować wysiłki na najważniejszym obszarze.

Ale przecież przekazu skierowanego do klientów biznesowych nie zamieścimy na ścianie naszego profilu wśród śmiesznych filmików, obrazków i komentarzy składających się z emotikonów. Czy to oznacza, że sektor B2B jest skazany na outbound marketing?

Nie, ale by lepiej zrozumieć zastosowanie mediów społecznościowych w profesjonalnej komunikacji, warto postrzegać ją nie jako social media marketing, ale szerzej, jako content marketing. Spróbuj, okaże się, że poszczególne elementy układanki lepiej pasują do siebie.

Zrozumieli to pracownicy firmy HiveFire, amerykańskiego dostawcy technologii służącej do zarządzania działaniami marketingowymi opartymi na treści. Dlatego w swoich badaniach podsunęli marketerom odpowiednie odpowiedzi, co pozwoliło im otrzymać imponujące wyniki:

marketing b2b

Pojęcie marketingu opartego na treści nie jest obce sektorowi B2B. Chociaż fala internetowej rewolucji już prawie zmiotła je z powierzchni Ziemi, jeszcze kilka lat temu dominowały na nim takie dinozaury jak "czasopisma branżowe? (trade magazines), skierowane do bardzo wąskich grup lekarzy, pielęgniarek, budowlańców, księgowych, dziennikarzy, dekarzy   Ich wydawcy przechodzą teraz jakże bolesny proces przejścia z druku do internetu:

rynek wydawnictw b2b

Tym trudniejszy, że jak pokazuje badanie PwC, nawet profesjonaliści nie są skłonni płacić za specjalistyczne treści online:

płacisz za treści online?

Gdzie w takim razie realizują swoje content marketingowe działania firmy B2B? Same tworzą i przede wszystkim same promują i dystrybuują treści. Seminaria, białe księgi, raporty - to formy, które od lat służyły im w komunikacji. Teraz przenoszą się do internetu, jako wpisy na blogu, webinaria, wideo, podcasty

typy treści

gdzie mogą być promowane bez dodatkowych kosztów za pośrednictwem mediów społecznościowych, wyszukiwarek, które wspierają płatne formy promocji: mailingi, display, SEM czy kampanie offline:

 

taktyki zwiększania zasięgu

Oczywiście precyzja nadal ma kluczowe znaczenie. Mimo dużo mniejszego zasięgu, skuteczniejsze w komunikacji B2B są profesjonalne blogi i profesjonalne sieci społeczne (LinkedIn):

klienci ze społeczności

Jedyne, co pozostaje bez zmian, to metody pomiaru efektywności tych działań. Są takie same, jak kiedyś:

ROI

Sektor B2B wolniej reaguje na technologiczne zmiany, co nie oznacza, że jest obojętny na rewolucyjne zmiany w komunikacji. Co więcej, profesjonalni klienci jeszcze wyżej cenią dobrej jakości treści. Potrafią przeliczyć ich wartość na pieniądze. Tradycyjnie budowaniu strategii content marketingu dla B2B bardzo istotne jest planowanie:

  • Dokładne określenie grupy docelowej dla tworzonych treści
  • W jaki sposób treści mają przekładać się na lead
  • Gdzie je najefektywniej promować
  • Jak mierzyć ich efektywność

Zainteresowanym tematem polecam prezentację eMarketera:

Ola i Bartek są ekspertami od komunikacji w internecie. Razem prowadzą serwis umarketing.pl, w którym udowadniają, że organizacje mogą i powinny rozmawiać bezpośrednio z każdym zainteresowanym. I pokazują, jak to robić.

Więcej o:
Komentarze (5)
Marketing w mediach społecznościowych? To prostsze niż myślisz - to content marketing
Zaloguj się
  • duvitt

    Oceniono 1 raz -1

    Polecam wszystkim kombinacje YahooPipes, Feeburner, Twitterfeed i powrot do Twittera.

  • jakubdab

    0

    To prawda, że nie każda firma pasuje na Facebooka. Czytałem ostatnio o tym bardzo ciekawy artykuł w serwisie o ecommerce www.decommerce.pl/index.php?menu=3&artykol=643&typ_tekstu=artykul#

  • szymonomyzs

    0

    Marketing w mediach społecznościowych faktycznie staje się coraz łatwiejszy powszechniej dostępny. I dość szybko staje się to po prostu standardem i obowiązkowym działaniem marketingowym. Przykładem bardzo dynamicznie rozwijającego się trendu są webinary na facebooku (wbnr.co/zzdW) możliwe dzięki aplikacji ViralWebcaster (facebook.gogvo.eu)

    Szymon Odyjas

  • red_eye

    Oceniono 1 raz 1

    Ech, nawet się nie chciało przerobić wykresów na język polski. Gazeto, Gazeto, gdzie dbałość o język ojczysty?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX