Google i Facebook - przegrany i zwycięzca mobilnego wyścigu

Google i Facebook w jednym stali domu. Google królował w świecie wyszukiwarek, Facebook w świecie serwisów społecznościowych. Facebookowi pod każdym względem świetnie idzie na urządzeniach mobilnych - Google'owi idzie... umiarkowanie.

Tak, należący do Google'a Android jest najpopularniejszym mobilnym systemem operacyjnym. Tak, już w 10 krajach (m.in. w USA i w Japonii) więcej wyszukań pochodzi ze smartfonów niż z komputerów. I dla Google to wcale nie jest dobra wiadomość. Bo na tych dwóch obszarach na małych ekranach nie potrafi dobrze zarabiać.

Reklamy w wyszukiwarce Google charakteryzują się dwoma cechami:

- są skuteczne

- przynoszą koncernowi do 70% przychodu (dane za 4 kwartał 2014)

Ale być może powinnam napisać "są skuteczne na komputerach". Na wyświetlaczach smartfonów jest wręcz przeciwnie - tam poszukujemy przeważnie odpowiedzi na konkretne pytania (gdzie zjeść w okolicy, co zobaczyć, jaki tytuł ma ta piosenka, która chodzi mi po głowie). Reklamy wyświetlane w wynikach wyszukiwania są mniej dostrzegane, a zatem mają dużo mniejszą skuteczność. Jeśli zaś chodzi o Androida, to system ten jest darmowy, a Samsung, nie Google, zgarnia z niego 95% zysków.

Trend jest jednoznaczny - na urządzeniach mobilnych będziemy wyszukiwać tylko więcej. A to dla wyników finansowych Google wcale nie jest dobra wiadomość. Firma oczywiście zdaje sobie sprawę z rosnącego znaczenia urządzeń mobilnych i zapowiedziała już, że na smartfonach wprowadzi nowy typ reklam. Będą większe, ilustrowane dużymi zdjęciami, uzupełnione informacjami które mogą być przydatne użytkownikowi.

 

Nowe reklamy Google, dostosowane do urządzeń mobilnychFot. Google

 

Z drugiej strony mamy Facebooka - firmę, która już dobrych kilka lat temu założyła, że jest ?mobile-first?. I teraz są tego efekty. Aż 73% przychodów za pierwszy kwartał 2015 roku pochodziło z reklam wyświetlanych na urządzeniach mobilnych. W ciągu ostatniego roku o 31% wzrosła liczba użytkowników, którzy każdego dnia korzystają z serwisu za pośrednictwem komórki.

Oczywiście nie można powiedzieć, że Google ?przespał? rewolucję urządzeń mobilnych. Ale to Facebook lepiej się do niej przygotował i wykazał się dalekowzrocznością.

Więcej o:
Komentarze (26)
Google i Facebook - przegrany i zwycięzca mobilnego wyścigu
Zaloguj się
  • zxraf48kb

    Oceniono 73 razy 41

    Ah te redaktorki GW ..... pewnie fajne dziewczęta, ale z tym guglem, fejsbukiem i ich dochodami, to na razie wygląda tak:
    goog: kapitalizacja: 366mld, C/Z: 25
    fb: kapitalizacj: 219mld, C/Z: 75

    No i teraz czytelniku, przypasuj wnioski redaktorki do tej przaśnej rzeczywistości ;)

  • fotcom

    Oceniono 37 razy 37

    facebook, to ten serwis o kotkach na kanapie i fotach z imprezy ?

  • diabel-tasmasnki-reaktywacja-d

    Oceniono 28 razy 26

    Na podstawie przesłanek:
    - google 70% przychodu przynoszą reklamy
    - facebook 73% przychodów przynoszą reklamy wyświetlane na urządzeniach mobilnych

    Nie można w wyciągać wniosków że google jest nieskuteczne.
    By dokonać oceny potrzebna jest informacja jaka cześć dochodów google pochodzi z reklam wyświetlanych na urządzeniach mobilnych

  • jathor

    Oceniono 12 razy 12

    Zauważcie ogromny przycisk pod artykułem: "Podziel się" (na fejsbuku). :)

  • wkkr

    Oceniono 21 razy 5

    google popełniły strategiczny błąd narzucają swoje pomysły np. integrację usług, goodle+ itd swoim klientom. Najwyraźniej zapomnieli że jednym z fundamentów sukcesu ich wyszukiwarki było właśnie nienarzucanie się userom z treściami dodatkowymi.
    Ascetyczna forma, jej skrajny minimalizm były potężnym atutem. Teraz, gdy próbowałem wysłać emailem załącznik trochę ponad 25mb zostałem poinformowany, że przekroczyłem limit ale nie muszę się martwic bo mogę skorzystać z wirtualnego dyski.
    Tak się wkurzyłem że założyłem sobie (tylko dla potrzeb wysłania jednego pliku) konto na wp pomimo też że od czasu do czasu korzystam z dysku google.
    Nikt nie będzie mnie zmuszał do korzystania z chmury wtedy gdy nie jest to konieczne.
    ===
    W komórkach działania google to dramat. Dostałe w pracy telefon LG który silnie związany jest z google. Poziom nachalności w wciskaniu zintegrowanych usług google jest na tyle irytujący, że pomimo że aparat telefoniczny LG na głowę bije Szajsunga, to jedna marzę o powrocie do samsunga.

  • Damian Ga

    Oceniono 4 razy 2

    Ablock lub adguard i nie widzę reklam, banerów, oszczedzam czas i transfer 3G. Wyrzucono te apki z google play bo ograniczalo im zyski wiec trzeba instalowac recznie..

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX