Hyperloop coraz bliżej. Polacy przed wielką szansą

Projekt Hyperloop, który ma zrewolucjonizować branżę transportową, nabiera realnych kształtów. Elon Musk poinformował o rozpoczęciu prac nad torem, na którym testowane będą kapsuły Hyperloop. Być może w testach tych uczestniczyć będą polskie drużyny rywalizujące w konkursie zorganizowanym przez SpaceX

Hyperloop to autorski pomysł Elona Muska i SpaceX. Ponad dwa lata temu amerykański biznesmen poinformował o planach stworzenia nowego środka transportu, który pozwalałby na szybkie przemieszczanie się na odległościach nie większych niż 1500 km. O koncepcji stojącej za futurystycznym projektem Muska pisał w swoim artykule Piotr Stanisławski.

Czytaj też: Apple stworzy własne Google Glass? Pora na wirtualną rewolucję

Hyperloop to - najprościej rzecz ujmując - długa rura, w której pędzą małe aluminiowe wagoniki mieszczące do 28 osób. Te kapsuły poruszają się z prędkością sięgającą nawet 1200 km/h. By osiągnąć taki wynik zastosowano dwa kluczowe rozwiązania. Po pierwsze w rurze panuje obniżone ciśnienie, co zasadniczo zmniejsza tarcie. Nie jest ono jednak na tyle niskie, by rozszczelnienie konstrukcji mogło doprowadzić do katastrof. Po drugie każdy wagonik wyposażony jest w kompresor, który zasysa powietrze z przodu pojazdu i przepompowuje je do tyłu oraz częściowo na boki. To daje napęd kapsule, a jednocześnie tworzy poduszkę powietrzną, na której się unosi.

Kapsuły na start

W tym tygodniu Musk poinformował o rozpoczęciu współpracy z firmą AECOM, która będzie odpowiedzialna z projekt i budowę testowego toru  dla kapsuły Hyperloop. Ma on zostać zlokalizowany nieopodal głównej siedziby SpaceX w Hawthorne.

To właśnie na tym jedno-milowym odcinku będą ze sobą rywalizować kapsuły zbudowane przez zespoły uczestniczące w konkursie ogłoszonym przez SpaceX.  Amerykańska firma postanowiła bowiem oddać przyszłość Hyperloop w ręce prywatnych firm oraz naukowców.

Pierwszy finałowy etap rywalizacji odbędzie się już w najbliższy weekend na Uniwersytecie A&M w Teksasie. 150 zespołów studenckich oraz 150 zespołów komercyjnych z całego świata zaprezentuje swój projekt kapsuły Hyperloop przed jury. Warto przypomnieć, że w rywalizacji uczestniczą również dwa zespoły z Polski.

Pierwszym z nich jest HyperLodz, grupa studentów z Politechniki Łódzkiej, która opracowała projekt kapsuły Hyperloop oparty na lewitacji magnetycznej. Więcej o projekcie HyperLodz można przeczytać w naszym artykule.

Drugi z zespołów, Hyper Poland, tworzą studenci oraz naukowcy z Politechniki Warszawskiej. Projektem kieruje warszawski startup Carbon Workshop a nadzór naukowy sprawuje prof. Janusz Piechna. Członkowie Hyper Poland marzą o tym, aby w przyszłości Hyperloop połączył ze sobą dwa polskie miasta - Gdańsk i Kraków. Aby tak się stało, najpierw muszą zakwalifikować się do kolejnego etapu, co - biorąc uwagę konkurencje z całego świata - nie będzie zadaniem łatwym.

„Jesteśmy właśnie na lotnisku w Paryżu i oczekujemy na lot do USA. Do końca sami nie wiemy co czeka nas w Teksasie” - mówi nam Krzysztof Tabiszewski, CEO Carbon Workship, który reprezentuje drużynę Hyper Poland. „Mamy bardzo dobry projekt i liczymy na to, że dobrze zaprezentujemy się przed jury. Po cichu marzy się nam wyróżnienia dla najlepszego zespołu nie studenckiego” - dodaje.

Zespoły, które najlepiej zaprezentują się w Teksasie zostaną zaproszone do finałowego etapu konkursu, który odbędzie się na testowym torze Hyperloop w Hawthorne. To będzie prawdziwy test dla ich kapsuł, jak również dla całego projektu SpaceX.

Nie tylko SpaceX

Już w listopadzie SpaceX opublikowała szczegóły konstrukcyjne dotyczące tory, tak aby każdy z zespołów mógł dostosować do niego swoje projekty. AECOM planuje rozpoczęcie budowy toru w Hawthorne wiosną tego roku.

Co ciekawe, nie będzie to jedyny projekt związany z Hyperloop, w który zaangażowana jest amerykańska firma. W sierpniu startup Hyperloop Transportation Technologies poinformował o nawiązaniu partnerstwa z AECOM. Obydwie firmy wspólnie zbudują pięciomilowy tory Hyperloop na północy od Los Angeles.

Swój własny tor dla testowania nowej technologii chce zbudować również inny startup - Hyperloop Technologies. Warto dodać, że obydwa projekty nie mają żadnego związku ze SpaceX

Więcej o:
Komentarze (67)
Hyperloop coraz bliżej. Polacy przed wielką szansą
Zaloguj się
  • 2doxa

    Oceniono 256 razy 160

    Nie, to sie w Polsce nie uda.
    Ale moze zamiast tego uda sie wybudowac kosciol albo pomnik Wojtyly.

  • wolfspider

    Oceniono 52 razy 40

    Drogi z Krakowa do Warszawy nie ma a oni sie chcą za coś takiego zabierać....SF w najczystszej postaci.

  • mariohudds

    Oceniono 33 razy 29

    Byłaby szansa gdyby rura miała połączyć Nowogrodzką z Wawelem.

  • melocoton1981

    Oceniono 32 razy 26

    RURA Z WŁOSZCZOWEJ NA ŻOLIBORZ przez Wiejską, Nowy Jork, Pekin

  • bratjolki

    Oceniono 35 razy 25

    Tak jest ! Mozna juz zacząć kupować bilety. Słyszałem ze bedzie zrobiony z grafenu a okna do toalety będą zaspawane (przełomową techniką budowniczych Gawrona) po u nas mamy "taki klimat" nawet w rurze pod ziemią.

  • adin_null_adin

    Oceniono 28 razy 24

    Zamiast przesyłać ludzi rurą lepiej światłowodem. Będzie taniej i parę lat świetlnych do przodu.

  • walkirrr

    Oceniono 55 razy 23

    uda sie tylko jest jeden warunek, musi to poświęcić biskup w imieniu krola polski jezusa chrystusa

  • Jan Uzin

    Oceniono 25 razy 21

    I tutaj apel do konstruktorów: pamiętajcie aby deska w toalecie opadała! Inaczej trudno będzie to nazwać polskim środkiem transportu.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX