Twoje wpisy na Facebooku stają się historiami sponsorowanymi. Jak to możliwe?

Na Facebooku wrze. Okazuje się, że wpisy prywatnych osób, w których znajduje się link do Allegro, po jakimś czasie stają się wpisami sponsorowanymi. Same z siebie. Niemożliwe? Sprawdziliśmy.

Wszystko zaczęło się od niewinnego wpisu Piotrka Koniecznego (Niebezpiecznik.pl) na Facebooku, w którym zasięgał rady na temat przedmiotu znalezionego na Allegro. Do wpisu dołączony był rzecz jasna link do konkretnego obiektu z serwisu aukcyjnego. Po pewnym czasie znajomi Koniecznego zwrócili uwagę, że proste pytanie przekształciło się w post sponsorowany.

 

Typowy wpis staje się historią sponsorowanąFot. Facebook

 

Konieczny mógł wykupić promowanie własnego wpisu - Facebook od pewnego czasu daje użytkownikom taką możliwość. Mają oni wówczas pewność, że wpis nie przepadnie wśród gąszczu innych na facebookowej tablicy. Założyciel Niebezpiecznika jednak zaprzecza. Szybko okazało się, że i inne osoby, które na Facebooku linkowały do Allegro miały podobne historie - ich wpis z linkiem stawał się wpisem sponsorowanym.

 

Facebook przekształca aktywność znajomych w reklamyFot. All Facebook

 

Aktywność znajomych w historiach sponsorowanych to żadna nowość. Jest na Facebooku już niemal dwa lata. Twój wizerunek może być przekształcony w reklamę w przypadku czterech aktywności:

- jeśli lubisz jakąś stronę

- jeśli zameldowałeś się w miejscu, które posiada stronę na Facebooku

- jeśli angażowałeś się w rozmowy na fanpage'ach

- jeśli korzystałeś z aplikacji jakiejś firmy.

Jak widać, żadna z powyższych sytuacji nie miała miejsca w przypadku wpisu z Allegro. Sam Facebook zaś definiuje historie sponsorowane jako:

Wiadomości pochodzące od znajomych informujące o wchodzeniu w relację ze stroną, aplikacją lub wydarzeniem, za które zapłaciło przedsiębiorstwo, organizacja lub osoba prywatna. Wiadomość taka jest wyświetlana dłużej, więc jest większa szansa, że dotrze do większej liczby osób.

Żaden z tych warunków nie został spełniony w przypadku wpisów o Allegro. O co więc chodzi? Sprawdziłam.

O wyjaśnienie tej sytuacji poprosiłam Iana Mackenzie, ogólnoeuropejskiego maganera Facebooka ds. komunikacji. Okazuje się, że owszem, wpisy z linkami do Allegro są elementem historii sponsorowanych. Ale specjalnego ich wariantu - tzw. Domain Sponsored Story.

Reklamodawcy mogą zapłacić za promowanie konkretnych interakcji użytkownika z fanpagem, aby w ten sposób poprawić widoczność wpisu (jest to historia sponsorowana). Ale mogą też opłacić lepszą widoczność wpisów związanych z ich domeną

tłumaczył mi Mackenzie.

Jak widać, w tym konkretnym przypadku to Allegro wykupiło kampanię na Facebooku. Nie zdecydowało się jednak na standardowe reklamy (często ignorowane) czy historie sponsorowane (też często ignorowane), a na nową funkcję - Domain Sponsored Story. W ten sposób każdy wpis, w którym znajdzie się odnośnik do Allegro, automatycznie stanie się wpisem sponsorowanym.

Działalność to niby nieszkodliwa. Ale w ten sposób każdy z nas może się mimo woli stać elementem kampanii reklamowej. Niestandardowej, nieinwazyjnej (przecież to wpis mojego kolegi!) i z pewnością dobrze widocznej. A że nikt się Was nie pytał o zdanie? Cóż. W darmowym serwisie nie jesteś najważniejszym podmiotem. Równie dobrze możesz być więc przedmiotem, nieświadomie reklamującym najróżniejsze usługi.

Ultrabook

Tekst przygotowaliśmy na Ultrabooku, komputerze mobilnym
nowej generacji zainspirowanym przez Intela

Więcej o:
Komentarze (31)
Twoje wpisy na Facebooku stają się historiami sponsorowanymi. Jak to możliwe?
Zaloguj się
  • Gość: jan

    Oceniono 57 razy 45

    Szalenie ważna historia!! Aż musiała znaleźć się na stronie głównej.
    Przypominam- jest życie bez facebooka!

  • rraleighh

    Oceniono 19 razy 19

    Nie jest dla mnie jasne, co sie dzieje, jesli ktos zrobi wpis o nastepujacej tresci:
    ----------------------------
    allegro.pl
    Allegro to gXwno.
    ---------------------------

    Czy to sie automatycznie staje linkiem sponsorowanym? Jaki dokladnie jest mechanizm?

  • Gość: xyz

    Oceniono 14 razy 6

    je..c pejsbuk

  • Gość: a nachalna reklama z moimi danymi???

    Oceniono 19 razy 5

    W pewnym momencie przeglądając w telefonie facebooka siostra do mnie ,,o, lubisz Skodę". Ja ,,nie, nie lubię". Siostra: ,,lubisz, popatrz". Fakt, widnieję ja jako ja, jako ,,lubię" Skodę. NIE, nie lubię Skody, nie lubiłam i pewnie nie będę lubic. Pytanie: Jakim prawem skoda i facebook wykorzystują moje dane osobiste do tak agresywnej reklamy??? Podobno to kwestia ustawień. Tyle,ze ja nie nadążam z ustawianiem prywatności przy takim tempie zmian na facebooku. OOO, wkurzyło mnie to bardzo, baaaardzo. Jakim prawem ,pytam??????

  • Gość: Podpisz się

    Oceniono 3 razy 1

    cós mi się widzi, że nowy, ogólnoświatowy portal społecznościowy - bez FBookowych cudactw i idiotyzmów zmótłby FB z rynku w ciągu jednej nocy ...

  • ssup

    Oceniono 1 raz 1

    to ma dobre strony, chcesz sprzedac powiedzmy auto i wstawiasz na swoj wall link do swojej aukcji - dzieki temu nie zginie on pod wpisami o tym ze spadl snieg...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX