Więcej Facebooka w iOS 6

11 czerwca odbędzie się konferencja Apple, na której najprawdopodobniej zobaczymy nową wersję iOS. Plotki głoszą, że pojawi się w niej bardzo głęboka integracja z Facebookiem. Im bliżej jednak do samej konferencji, tym plotki stają się bardziej kuriozalne.

Wszystko wskazuje na to, że po latach obchodzenia się szerokim łukiem Apple i Facebook w końcu zaczną bliżej współpracować i w nowym iOS 6, który ma być zaprezentowany 11 czerwca, znajdzie się głęboka integracja z najpopularniejszym na świecie serwisem społecznościowym. Na tydzień przed przed tym wydarzeniem scenariusze stają się coraz bardziej... rozbudowane.

"Facebook jest jak Apple"

Tak w ubiegłym tygodniu podsumował serwis Zuckerberga sam szef Apple, Tim Cook.

Myślę, że nasz związek jest bardzo stabilny, darzymy ich wielkim szacunkiem - mówił Cook o Facebooku - Myślę, że moglibyśmy z nimi zrobić coś więcej. Ale o tym wkrótce.

To jedno zdanie wywołało falę domysłów - czy w końcu doczekamy się integracji mobilnego systemu operacyjnego Apple z Facebookiem? Najnowsze doniesienia wskazują na to, że integracja z Facebookiem w iOS 6 będzie bardzo podobna do tej z Twitterem. Do różnych aplikacji trafi możliwość łatwego udostępniania treści na Facebooka (na przykład specjalny przycisk w aplikacji Zdjęcia), ułatwione logowanie do aplikacji wykorzystujących dane facebookowe. Ale nie zawsze było tak miło - za Apple i Facebookiem długa droga dyplomatycznego unikania się.

Aplikacja Zdjęcia na iPhone z możliwością tweetowania

Ping i Twitter

Producent iPhone'a ma za sobą bardzo nieudaną próbę stworzenia własnego serwisu społecznościowego pod dźwięczną nazwą Ping. Zaprezentowano go dwa lata temu; w teorii miał to być połączony z iTunes serwis społecznościowy, który pozwoliłby nie tylko na dzielenie się muzyką, ale także na utrzymywanie kontaktów z artystami (czy też ich PR-owcami). Ping wystartował 1 września 2010 roku i wtedy mógł się pochwalić milionem użytkowników. Liczba ta nigdy specjalnie nie wzrosła. Facebook skupiał się zaś na współpracy z Microsoftem (wyszukiwarka Bing na Facebooku, integracja z Windows Phone).

Rok temu z kolei Apple włączył do iOS Twittera - z poziomu aplikacji takich jak aparat, zdjęcia, kontakty, YouTube czy Mapy można od razu wysłać wiadomość na serwis mikroblogowy. Już wtedy pojawiały się pytania, dlaczego wybór padł akurat na Twittera, a nie na Facebooka. iOS 6 ma wszystko zmienić. Ale są też tacy, którzy przypuszczają, że współpraca między Apple i Facebookiem będzie znacznie bardziej... zażyła.

"Apple po prostu musi kupić Facebooka, jeśli jego akcje jeszcze stanieją"

Tekst pod tak przewrotnym tytułem ukazał się w serwisie Business Insider. Autor tekstu, Owen Thomas argumentuje, że Apple bogaci się w tempie wprost proporcjonalnym do tego, w którym na wartości tracą akcje Facebooka. Ten ostatni podobno wciąż pracuje nad wypuszczeniem własnego smartfona, ale nie wiadomo jak takie urządzenie miałoby się odnaleźć na rynku pełnym iPhone'ów, Androidów i gdzieniegdzie Windows Phone'ów. W czym więc Thomas upatruje uzasadnienia dla przejęcia Facebooka przez Apple?

Apple i Facebook to dwie firmy które gorliwie strzegą swoich możliwości kształtowania doświadczenia użytkowników, jedynym sposobem na to, żeby się dogadały, jest praca pod jednym dachem - stwierdza Thomas.

W takim scenariuszu Apple miałby pobierać prowizję za korzystanie z aplikacji facebookowych, a pracownicy Facebooka mieliby zająć się rozwijaniem chmury Apple i nadaniem jej "społecznościowej warstwy". Nieprawdopodobna teoria? Fakt, może szyta trochę grubymi nićmi.

Pewne wydaje się być jedno - Apple i Facebook nawiązują sojusz. Serwis AllThingsD sugeruje nawet, że dużo bardziej zależy na nim Facebookowi, który w ten sposób chce odwrócić uwagę od niezbyt udanego debiutu giełdowego. Czy współpraca obu firm będzie miała konsekwencje idące dalej, niż nowa wersja systemu operacyjnego? Kto wie, bo powstają pytania, na które na razie nie znamy odpowiedzi.

- Czy Apple przez Facebooka chce zbliżyć się do Microsoftu i oddalić od Google?

- Co na romans Facebooka powie sam Microsoft (udziałowiec serwisu Zuckerberga)?

Miejmy nadzieję, że chociaż część wątpliwości zostanie rozwiana 11 czerwca, podczas konferencji Apple.

Więcej o: