Zespo造 g這郾ikowe KEF Q700 - znowu kanty

KEF wykorzysta ju okazj, podczas gdy inni jeszcze si zastanawiaj. Wraz z mod na proste, geometryczne kszta速y porzuci zaokr庵lone obudowy, stosowane w serii Q przez wiele lat, i powr鏂i do kanciastych skrzynek, kt鏎e nie tylko s znowu mile widziane, ale tak瞠 ta雟ze w produkcji...Ostateczny efekt, zw豉szcza w przypadku projekt闚 minimalistycznych, zale篡 od jako軼i wykonania, co KEF wzi掖 pod uwag. Imponuje dopracowanie szczeg馧闚, wr璚z szczeg鏊ik闚, ale na nich walory nowych Q si nie ko鎍z.

O tajnikach nowej serii Q napisali鄉y ju chyba wszystko w te軼ie modelu Q500 ("Audio" 2/2011), a by這 o czym pisa, bo wraz z kolejn generacj swojej podstawowej linii, KEF wprowadzi nie kosmetyczne, a radykalne zmiany. Wszystkiego powtarza nie b璠ziemy, nie mo瞠my te jednak poprzesta na lakonicznym wypunktowaniu ró積ic, które wyst瘼uj mi璠zy KEF Q500 a KEF Q700. Zw豉szcza tym Czytelnikom, którzy nie znaj poprzedniego testu, nale篡 si porcja przynajmniej najwa積iejszych faktów dotycz帷ych najnowszych konstrukcji Q. Co wi璚ej, dopiero teraz, w te軼ie KEF Q700, kolumn rozkr璚ili鄉y (i dok豉dniej "obfotografowali鄉y"), co znacz帷o pomog這 zrozumie, jak jest skonfigurowana - a jest inaczej, ni si wcze郾iej wydawa這... Na pewno nie b璠ziemy pisa o ogólnych cechach Uni-Q, bo robili鄉y to ju ze sto razy.

Jak sama nazwa wskazuje, w serii Q wci捫 najwa積iejszy jest koncentryczny uk豉d przetworników Uni-Q, i równie on zosta gruntownie zmieniony. Teraz sto磬owa membrana nisko-鈔edniotonowa jest bardziej p豉ska, co wraz z intryguj帷ym, "pomarszczonym", ale te sp豉szczonym, zawieszeniem, jak te z "mandarynkowym" rozpraszaczem bezpo鈔ednio wokó 25-mm kopu趾i tworzy znacznie lepsze warunki dla promieniowania wysokich cz瘰totliwo軼i.

Uni-Q

Wszystkie membrany s aluminiowe, równie trzy "miski" poni瞠j Uni-Q, z których tylko jedna nale篡 do g這郾ika niskotonowego - pozosta貫 dwie to membrany bierne. Analogiczny uk豉d maj dwie pozosta貫 konstrukcje wolnostoj帷e - testowane ju mniejsze Q500 i najwi瘯sze Q900 - a ró積i si one mi璠zy sob wielko軼iami przetworników i obudów (ale w ramach ka盥ego modelu modu Uni-Q i jednostki niskotonowe maj tak sam 鈔ednic; w Q500 s to 15-tki, w KEF Q700 18-tki, a w Q900 - 20-tki).

W opisie Q500 stwierdzi貫m, 瞠 modu Uni-Q, a wi璚 jego przetwornik nisko-鈔edniotonowy, pracuje w komorze zamkni皻ej, natomiast obydwie membrany bierne s "nap璠zane" przez g這郾ik niskotonowy. Znane jest mi firmowe zdj璚ie tak w豉郾ie podzielonej obudowy, w obszernym firmowym opracowaniu (dost瘼nym na stronie internetowej KEF-a) padaj nawet stwierdzenia, 瞠 Uni-Q jest uk豉dem z przetwornikiem 鈔edniotonowym (a nie nisko鈔edniotonowym).

Jest wi璚 ma貫 zamieszanie... a sytuacja jest jeszcze inna i ju czytelnie przedstawiona w wydanym niedawno katalogu: Uni-Q te pracuje w zakresie niskotonowym, i to nie w komorze zamkni皻ej (mo瞠 wi璚 wspomniane zdj璚ie pokazuje jeden z prototypów?), lecz razem z jedn membran biern. Obudowa KEF Q700 jest zatem podzielona na dwie komory, ró積i帷e si obj皻o軼iami tylko odrobin, za pomoc poziomej przegrody znajduj帷ej si nieco powy瞠j po這wy wysoko軼i kolumny - pomi璠zy g這郾ikiem niskotonowym (鈔odkowa z trzech podobnych "misek") a znajduj帷 si nad nim membran biern, wspó逍racuj帷 z Uni-Q (najni瞠j po這穎na "miska" to membrana bierna sekcji niskotonowej). Mimo takiego skomplikowania, jest to formalnie uk豉d dwuipó責ro積y, a nie trójdro積y.

Zespo造 g這郾ikowe KEF Q700

O ile modu Uni-Q by zawsze czym specjalnym, zaawansowanym i nadzwyczaj precyzyjnym, o tyle przetworniki niskotonowe KEF-a nie zawsze imponowa造. Teraz s wyj徠kowe, nie tylko z powodu nowych, b造szcz帷ych aluminiowych membran, ale przede wszystkim bardzo silnych uk豉dów magnetycznych, w których pracuj cewki dwucalowej 鈔ednicy.

Uk豉dy drgaj帷e w KEF Q700 s wi璚 bardzo sztywne i przygotowane do du篡ch amplitud, a cewki maj du膨 wytrzyma這嗆 ciepln. Kosze s odlewane, co stawia kropk nad "i" ich solidno軼i. Membrany bierne nie maj oczywi軼ie cewek ani magnesów, s popychane ci郾ieniem tworzonym w obudowie przez g這郾iki; dok豉dna zasada dzia豉nia przypomina dzia豉nie klasycznej obudowy bas-refleks, przewag membrany biernej nad zwyk造m otworem jest 豉two嗆 uzyskania odpowiednio niskiej cz瘰totliwo軼i rezonansowej za pomoc du瞠j masy membrany, bez konieczno軼i gromadzenia du瞠j masy powietrza w d逝gim tunelu, a tak瞠 mniejsza podatno嗆 na rezonanse paso篡tnicze i wyeliminowanie efektu turbulencyjnych szumów powietrza w otworze.

Zwrotnica

Ma豉 konfuzja spotyka nas znowu przy zwrotnicy; w rozszerzonych materia豉ch 廝ód這wych znajdujemy porz康ny wyk豉d o sposobach filtrowania, a wi璚 o wadach i zaletach filtrów ni窺zego i wy窺zego rz璠u. Zmierza on do tego, 瞠 dzi瘯i starannemu przygotowaniu przetworników "od podstaw", mo積a by這 zastosowa relatywnie proste filtry 2. rz璠u, unikaj帷 zbytniego skomplikowania zwrotnicy, a osi庵aj帷 dobre rezultaty w ka盥ej dziedzinie - to bardzo rozs康ne, wywa穎ne podej軼ie. Jednak w oficjalnym, kolorowym, "sklepowym" katalogu mowa jest ju o filtrach 1. rz璠u, co albo znowu jest efektem zmian, jakie powsta造 podczas projektowania, albo wyrazem marketingowego uj璚ia tematu, jako 瞠 filtry 1. rz璠u s has貫m no郾ym i cenionym przez audiofilów...

Na szcz窷cie wyniki pomiarów s tak dobre (porz康ek w okolicy cz瘰totliwo軼i podzia逝), i wydaje si, 瞠 w rzeczywisto軼i dzia豉j filtry cho odrobin bardziej skuteczniejsze od filtrów 1. rz璠u. Ta ca豉 opowie嗆 ma swoje znaczenie o tyle, 瞠 wcze郾iej, przez wiele lat KEF stosowa bardzo skomplikowane filtry, nie zwracaj帷 uwagi na argumenty o ubocznych skutkach takich dzia豉, a walcz帷 przede wszystkim o jak najlepszy kszta速 charakterystyki przetwarzania - co si uda這 równie tym razem, za pomoc prostszych 鈔odków.

Ale chyba najbardziej zniewalaj帷y jest argument na rzecz zastosowania klasycznych, prostopad這軼iennych obudów. Kiedy skrzynki takie zast瘼owano obudowami o wygi皻ych 軼iankach, rozpisywano si o lepszym rozpraszaniu i t逝mieniu rezonansów wewn皻rznych. Teraz, przy powrocie do dawnej prostoty i tych瞠 rezonansów, pisze si o... korzystnym dla przetwarzania basu zwi瘯szeniu obj皻o軼i o ok. 30% - co oczywi軼ie jest prawd... Mo積a przyzna, 瞠 obudowa w uk豉dzie z membranami biernymi, zw豉szcza podzielona na dwie komory, nie jest szczególnie gro幡ym 廝ód貫m fal stoj帷ych, ale je瞠li post瘼 w konstruowaniu obudów b璠zie si odbywa tym sposobem, to daleko nie zajedziemy. Czy jednak zawsze musimy gdzie zajecha?

Prawd mówi帷, znaczenie wygi皻ych 軼ianek jest cz瘰to przeceniane, a ostatecznie nie zajmujemy si kolumnami hi-endowymi. Wreszcie wspomniana na wst瘼ie kwestia estetyki - w豉郾ie takie kanciaste, ale doskonale wykonane, nowe KEF-y prezentuj si bardzo nowocze郾ie i elegancko. Jedyne ma貫 zastrze瞠nie - ma貫 dos這wnie i w przeno郾i - dotyczy maskownicy mocowanej na ma貫 ko貫czki; ma貫, lecz wci捫 ko貫czki, a nie na coraz cz窷ciej stosowane ukryte magnesy (przy czym ma貫 ko貫czki s dyskretne, lecz delikatne, i przy 軼i庵aniu maskownicy trzeba bardzo uwa瘸, 瞠by ich nie wy豉ma). I jeszcze krótkie przypomnienie sk豉du serii: trzy modele wolnostoj帷e - KEF Q500, KEF Q700 i KEF Q900, dwa podstawkowe (wy陰cznie z Uni-Q) - Q100 i Q300, dwa centralne (obydwa z Uni-Q i par niskotonowych) - Q200c i Q600c, surroundowy dipol - Q800ds i subwoofer - Q400b.

Ods逝ch

Zespo造 g這郾ikowe KEF Q700

Drugie spotkanie z kolumnami nowej serii Q przynosi oczekiwany post瘼. Mniejsze Q500 (testowane w "Audio" 2/2011) wykaza造 si przede wszystkim nadzwyczajn klas góry pasma, d德i瘯iem szybkim i analitycznym, którego mikrodynamika sta豉 na wysokim poziomie, natomiast dynamika w skali makro ko鎍zy豉 si do嗆 wcze郾ie - "pi耩setkami" nie mo積a zagra g這郾o, chocia to, co potrafi造, powinno wystarczy w pomieszczeniach do 20 m2.

KEF Q700 maj wi瘯sze mo磧iwo軼i w tym zakresie, ale te jednak nieco inny balans tonalny - b璠帷y mo瞠 pochodn tylko mocniejszego basu, a mo瞠 efektem równie innych zmian na charakterystyce. W skrócie sprowadza si to do brzmienia mocniejszego, nieco ciemniejszego, cho w豉軼iwiej by這by powiedzie - ju nierozja郾ionego (tak jak Q500). To dobra wiadomo嗆 dla tych, którzy oczekuj przede wszystkim zrównowa瞠nia (a w ten sposób KEF najlepiej odwo逝je si do swojej tradycji i filozofii); z drugiej strony nie daje to wysokim tonom (w ostatnich generacjach KEF-ów - od czasu wprowadzenia "mandarynki" - znacznie lepszych ni wcze郾iej) takiego pola do popisu jak w Q500.

Teraz wci捫 s造cha ich blask i rozdzielczo嗆, lecz nie graj one ju pierwszych skrzypiec, nie o篡wiaj brzmienia tak, jak w Q500; dope軟iaj je elegancko i z umiarem; o nowoczesno軼i 鈍iadczy selektywno嗆 i klarowno嗆, zapobiegaj帷a zbytniemu sklejeniu i zmatowieniu. Nie jest to jednak klasyczna "brytyjska szko豉" równie dlatego, 瞠 i 鈔odek nie jest tu pierwszoplanowy i specjalnie uplastyczniony, trzyma si neutralno軼i z leciutk nut "nosowo軼i", nie wyolbrzymia wokali, nawet ich nie pogrubia.

Moc jest domen basu - ten zakres zosta dopracowany pod k徠em rozci庵ni璚ia, dynamiki i masy. Mo積a powiedzie, 瞠 to rozwini璚ie basu z Q500. Ale dopiero takie rozwini璚ie pozwala oddycha muzyce w wi瘯szych pomieszczeniach, gwarantuj帷 nie tylko efektowne uderzenie i wype軟ienie, lecz te autorytet ca貫mu brzmieniu, swobod i poczucie drzemi帷ej mocy. Zrównowa穎ne, dynamiczne i dok豉dne w ca造m pasmie, bez egzaltacji czy przymilno軼i, mo瞠 dobrze im zrobi tylko odrobina "dos這dzenia" ze strony innych elementów systemu.

Audio.com.pl

Wi璚ej o:
Komentarze (2)
Zespo造 g這郾ikowe KEF Q700 - znowu kanty
Zaloguj si
  • apas13

    Oceniono 3 razy 3

    Uwielbiam czyta j瞛yk audiofil闚: te wszystkie dos這dzenia, przymilno軼i, egzaltacje i autorytety, piaski w wysokich tonach i galopuj帷e nerwowo konie w niskich. Wydawanie pism wype軟ionych opisem odbioru subiektywnych, niedefiniowalnych i niemierzalnych warto軼i ma dok豉dnie taki sam sens, jak sikanie pod wiatr w Tatrach gdy wieje halny. Bycie audiofilem to jest jednak wy篡na intelektualnej masturbacji...

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX