S這wacja chce u siebie Hyperloopa. Z Bratys豉wy do Wiednia w 8 minut?

Joanna Sosnowska
11.03.2016 11:41
A A A
S這wacja rozwa瘸 wprowadzenie u siebie rozwi您ania Hyperloop, czyli superszybkiego systemu transportu. Firma Hyperloop Transportation Technologies podpisa豉 ju z w豉dzami kraju wst瘼ne porozumienie.

Hyperloop to - w najwi瘯szym skr鏂ie - skrzy穎wanie poduszkowca z poci庵iem. Ca豉 konstrukcja to d逝ga rura, w kt鏎ej p璠z ma貫 aluminiowe wagoniki mieszcz帷e do 28 os鏏.

Czytaj te: "Je郵i co jest niemo磧iwe do wykonania, dajcie to zrobi Polakom"

Te kapsu造 poruszaj si z pr璠ko軼i si璕aj帷 nawet 1200 km/h. Dzia豉nie Hyperloop t逝maczyli鄉y kiedy tak:

By osi庵n望 taki wynik zastosowano dwa kluczowe rozwi您ania. Po pierwsze w ca貫j rurze panuje obni穎ne ci郾ienie, co zasadniczo zmniejsza tarcie. Nie jest ono jednak na tyle niskie, by rozszczelnienie konstrukcji mog這 doprowadzi do katastrof.
Po drugie ka盥y wagonik wyposa穎ny jest w kompresor, kt鏎y zasysa powietrze z przodu pojazdu i przepompowuje je do ty逝 oraz cz窷ciowo na boki. To daje nap璠 kapsule, a jednocze郾ie tworzy poduszk powietrzn, na kt鏎ej si ona unosi.

Koncept Hyperloop pochodzi od ekscentrycznego i wizjonerskiego milionera Elona Muska. Natomiast firma Hyperloop Transportation Technologies nie jest z nim zwi您ana - wykorzystuje ona pomys Muska i usi逝je go wdro篡. 

Przedstawiciele Hyperloop Transportation Technologies spotkali si w tym tygodniu z w豉dzami S這wacji, zosta這 podpisane wst瘼ne porozumienie wsp馧pracy. W jej ramach system szybkiego transportu mia豚y by zbudowany na pocz徠ku mi璠zy Bratys豉w a Wiedniem, a p騧niej mia豚y si璕n望 Budapesztu. 

Trasa z Bratys豉wy do WiedniaTrasa z Bratys豉wy do Wiednia Fot. Google

Podr騜 Hyperloopem z Bratys豉wy do Wiednia mog豉by zaj望 8 minut, a z Bratys豉wy do Budapesztu - 10 minut. 

Hyperloop w Europie doprowadzi豚y do po陰czenia miast w niespotykany do tej pory spos鏏. Tego typu system przedefiniuje poj璚ie transportu (ludzi) i doprowadzi do zwi瘯szenia transgranicznej wsp馧pracy - m闚i minister gospodarki S這wacji Vazil Hudak.

To jednak nie jest jedyna inicjatywa zbudowania transportu typu Hyperloop w Europie. Nad w豉snym rozwi您aniem pracuj te polscy naukowcy. Chc oni zbudowa po陰czenie mi璠zy Gda雟kiem a Krakowem. Podr騜 mia豉by trwa 35 minut.

Komentarze (25)
Zaloguj si
  • 1234qwerty

    Oceniono 39 razy 39

    To mo瞠 tak Katowice Krak闚 chocia w 40 min.

  • amelie2

    Oceniono 35 razy 19

    Najpierw niech "dobrymi zmianami" spowoduj, aby polskie poci庵i je盥zi造 o czasie i nie wolniej ni kolej warszawsko- wiede雟ka na pocz徠ku XX wieku.

  • single_malt

    Oceniono 19 razy 15

    Postep jest dzis po prostu niesamowity. Torebka ukradziona na K酺ntnerstrasse mize byc za 10 minut w Bratyslawie.
    .

  • antykwarium

    Oceniono 25 razy 13

    ... zatem powtorze, zanim nie zostanie ponownie usuniete: tekst o niczym, jak zwykle, bo pomysl nie ma zadnych szans na realizacje. Ale szpalta zapchana, next!

  • jerzyt21

    Oceniono 7 razy 7

    Jak to przeczytaj wroc豉wscy urz璠nicy to przed kolejnymi wyborami samorz康owymi rozpoczn dyskusj o wdro瞠niu Hyperloopa.
    Od ponad trzydziestu lat, przed wyborami dyskutujemy o wroc豉wskim metro. Po wyborach daj nam, na szcz窷cie, odpocz望.

  • japka_putina

    Oceniono 5 razy 5

    O samej idei Hyperloopa gazeta pisa豉, a czytelnicy komentowali, wi璚 nie ma co si powtarza. Co do tego konkretnego pomys逝, to zabrak這 w artykuliku paru krytycznie wa積ych drobiazg闚.

    - Rzut oka na map zdradza, 瞠 jakie 95% trasy Bratys豉wa - Wiede prowadzi przez Austri. Projekt zacznie mie jakikolwiek sens, gdy dostanie mocne wsparcie, tak瞠 finansowe z Wiednia.

    - 疾by kapsu豉 mog豉 dmucha 1200km/h, musi porusza si niemal idealnie na wprost. Wracamy do mapy i okazuje si, 瞠 nie do嗆, 瞠 trzeba 3 razy przekroczy Dunaj (bynajmniej nie prostopadle do nurtu, to jeszcze trzeba omin望 jakie miejscowo軼i, obszary chronione i ogromne sk豉dy paliwowe.

    - Mo積a oczywi軼ie wykopa tunel, cho to by這by potwornie kosztowne i ze wzgl璠u na sam ide Hyperloopa stawia這by kolejne wyzwania. Tyle 瞠 tunel pod Lobau planowano od dawna dla samochod闚, ale i ten projekt upad ze wzgl璠闚 ekologicznych.

    - Ze wzgl璠u na stosunkowo ma陰 odleg這嗆 mi璠zy miastami, dla ca趾owitego czasu podr騜y krytyczne znaczenie ma umieszczenie stacji ko鎍owych. W Bratys豉wie jeszcze jest to do ogarni璚ia, ale do Wiednia nie ma jak podej嗆 bez wielkich inwestycji.

    Tak wi璚 opisany projekt jest palcem na wodzie pisany, w dodatku na cudzej wodzie.

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX