S這wacja chce u siebie Hyperloopa. Z Bratys豉wy do Wiednia w 8 minut?

Joanna Sosnowska
S這wacja rozwa瘸 wprowadzenie u siebie rozwi您ania Hyperloop, czyli superszybkiego systemu transportu. Firma Hyperloop Transportation Technologies podpisa豉 ju z w豉dzami kraju wst瘼ne porozumienie.

Hyperloop to - w największym skrócie - skrzyżowanie poduszkowca z pociągiem. Cała konstrukcja to długa rura, w której pędzą małe aluminiowe wagoniki mieszczące do 28 osób.

Czytaj też: "Jeśli coś jest niemożliwe do wykonania, dajcie to zrobić Polakom"

Te kapsuły poruszają się z prędkością sięgającą nawet 1200 km/h. Działanie Hyperloop tłumaczyliśmy kiedyś tak:

By osiągnąć taki wynik zastosowano dwa kluczowe rozwiązania. Po pierwsze w całej rurze panuje obniżone ciśnienie, co zasadniczo zmniejsza tarcie. Nie jest ono jednak na tyle niskie, by rozszczelnienie konstrukcji mogło doprowadzić do katastrof.
Po drugie każdy wagonik wyposażony jest w kompresor, który zasysa powietrze z przodu pojazdu i przepompowuje je do tyłu oraz częściowo na boki. To daje napęd kapsule, a jednocześnie tworzy poduszkę powietrzną, na której się ona unosi.

Koncept Hyperloop pochodzi od ekscentrycznego i wizjonerskiego milionera Elona Muska. Natomiast firma Hyperloop Transportation Technologies nie jest z nim związana - wykorzystuje ona pomysł Muska i usiłuje go wdrożyć. 

Przedstawiciele Hyperloop Transportation Technologies spotkali się w tym tygodniu z władzami Słowacji, zostało podpisane wstępne porozumienie współpracy. W jej ramach system szybkiego transportu miałby być zbudowany na początku między Bratysławą a Wiedniem, a później miałby sięgnąć Budapesztu. 

Trasa z Bratysławy do WiedniaTrasa z Bratysławy do Wiednia Fot. Google

Podróż Hyperloopem z Bratysławy do Wiednia mogłaby zająć 8 minut, a z Bratysławy do Budapesztu - 10 minut. 

Hyperloop w Europie doprowadziłby do połączenia miast w niespotykany do tej pory sposób. Tego typu system przedefiniuje pojęcie transportu (ludzi) i doprowadzi do zwiększenia transgranicznej współpracy - mówił minister gospodarki Słowacji Vazil Hudak.

To jednak nie jest jedyna inicjatywa zbudowania transportu typu Hyperloop w Europie. Nad własnym rozwiązaniem pracują też polscy naukowcy. Chcą oni zbudować połączenie między Gdańskiem a Krakowem. Podróż miałaby trwać 35 minut.

Komentarze (25)
S這wacja chce u siebie Hyperloopa. Z Bratys豉wy do Wiednia w 8 minut?
Zaloguj si
  • 1234qwerty

    Oceniono 39 razy 39

    To mo瞠 tak Katowice Krak闚 chocia w 40 min.

  • amelie2

    Oceniono 35 razy 19

    Najpierw niech "dobrymi zmianami" spowoduj, aby polskie poci庵i je盥zi造 o czasie i nie wolniej ni kolej warszawsko- wiede雟ka na pocz徠ku XX wieku.

  • single_malt

    Oceniono 19 razy 15

    Postep jest dzis po prostu niesamowity. Torebka ukradziona na K酺ntnerstrasse mize byc za 10 minut w Bratyslawie.
    .

  • antykwarium

    Oceniono 25 razy 13

    ... zatem powtorze, zanim nie zostanie ponownie usuniete: tekst o niczym, jak zwykle, bo pomysl nie ma zadnych szans na realizacje. Ale szpalta zapchana, next!

  • jerzyt21

    Oceniono 7 razy 7

    Jak to przeczytaj wroc豉wscy urz璠nicy to przed kolejnymi wyborami samorz康owymi rozpoczn dyskusj o wdro瞠niu Hyperloopa.
    Od ponad trzydziestu lat, przed wyborami dyskutujemy o wroc豉wskim metro. Po wyborach daj nam, na szcz窷cie, odpocz望.

  • ela-007

    Oceniono 7 razy 7

    S這wacja podpisa豉, a Austria albo W璕ry te?

  • japka_putina

    Oceniono 5 razy 5

    O samej idei Hyperloopa gazeta pisa豉, a czytelnicy komentowali, wi璚 nie ma co si powtarza. Co do tego konkretnego pomys逝, to zabrak這 w artykuliku paru krytycznie wa積ych drobiazg闚.

    - Rzut oka na map zdradza, 瞠 jakie 95% trasy Bratys豉wa - Wiede prowadzi przez Austri. Projekt zacznie mie jakikolwiek sens, gdy dostanie mocne wsparcie, tak瞠 finansowe z Wiednia.

    - 疾by kapsu豉 mog豉 dmucha 1200km/h, musi porusza si niemal idealnie na wprost. Wracamy do mapy i okazuje si, 瞠 nie do嗆, 瞠 trzeba 3 razy przekroczy Dunaj (bynajmniej nie prostopadle do nurtu, to jeszcze trzeba omin望 jakie miejscowo軼i, obszary chronione i ogromne sk豉dy paliwowe.

    - Mo積a oczywi軼ie wykopa tunel, cho to by這by potwornie kosztowne i ze wzgl璠u na sam ide Hyperloopa stawia這by kolejne wyzwania. Tyle 瞠 tunel pod Lobau planowano od dawna dla samochod闚, ale i ten projekt upad ze wzgl璠闚 ekologicznych.

    - Ze wzgl璠u na stosunkowo ma陰 odleg這嗆 mi璠zy miastami, dla ca趾owitego czasu podr騜y krytyczne znaczenie ma umieszczenie stacji ko鎍owych. W Bratys豉wie jeszcze jest to do ogarni璚ia, ale do Wiednia nie ma jak podej嗆 bez wielkich inwestycji.

    Tak wi璚 opisany projekt jest palcem na wodzie pisany, w dodatku na cudzej wodzie.

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX