Ponaddźwiękowy... dwupłatowiec

Samoloty mogą być tańsze, mniej palić i śmigać jak Concorde. Potrzebują do tego więcej skrzydeł

Dziesięć lat po uziemieniu słynnego francuskiego odrzutowca naukowcy z MIT proponują dorobić projektom ponaddźwiękowym dodatkową parę skrzydeł. Concorde przez trzy dekady oszczędzał czas swoim pasażerom, wożąc ich z Nowego Jorku do Paryża w zaledwie trzy i pół godziny. Na jego pokładzie było jednak ciasno, drogo, a emisja spalin zatruwała środowisko i sumienia co wrażliwszych ekologicznie podróżnych. No i był jeszcze jeden przykry problem.

- Fala uderzeniowa wywoływana przez samoloty ponaddźwiękowe nawet na ziemi jest słyszana jak wystrzał z broni palnej – wyjaśnia prof. Wang. - To na tyle uciążliwe, że takim samolotom nie wolno było latać nad lądami.

Od zawieszenia lotów francuskiej maszyny trwają prace nad jej następcami zdolnymi do tańszych susów na drugi koniec świata. Profesor Qiqi Wang z prestiżowego Massachusetts Institute of Technology wpadł na pomysł, jak uniknąć problemów Concorde'a. Jego zespół opracował komputerowy model dwupłatowca, który będzie wytwarzał znacznie mniejsze tarcie w czasie lotu niż konwencjonalne jednopłatowe ponaddźwiękowce. To oznacza zmniejszenie zużycia paliwa, ale równocześnie – mniejszy hałas dla osób poza samolotem.

Z obliczeń wynika, że dwa skrzydła umieszczone jedno nad drugim neutralizują efekt fali uderzeniowej. Udało się uzyskać tak projekt dzięki przyprowadzeniu symulacji dla tuzinów różnych prędkości i 700 różnych konfiguracji skrzydeł.

Komputer usprawnił tym samym niemiecki pomysł z lat. 50. ubiegłego stulecia. Inżynierowie już wówczas zdawali sobie sprawę, że dwupłatowiec może poruszać się bez charakterystycznego huku przy przekraczaniu 1 macha. Ówczesny projekt Adolfa Busemanna miał jednak problemy z dużym oporem powietrza. Projekt z MIT rozwiązuje oba problemy i daje szansę na tańsze, szybsze i przyjaźniejsze dla środowiska lotnictwo.

Conceptual drawing of a supersonic biplane. Image: Christine Daniloff/MIT News based on an original drawing courtesy of Obayashi laboratory, Tohoku UniversityChristine Daniloff/MIT News / courtesy of Obayashi laboratory, Tohoku University

Więcej o: