"Die Welt": Polacy nie chcą już niemieckich diesli. Zaskakująca zmiana trendu

Niemcy spieszą ze sprzedażą swoich diesli, a Polacy chętnie je odkupywali. Do czasu, bo wymagania polskich kierowców już się zmieniają - pisze niemiecki dziennik "Die Welt".

Niemcy gorączkowo sprzedają swoje diesle, niektóre wręcz za grosze - pisze "Die Welt" w swoim internetowym wydaniu. Dla właścicieli diesli i dealerów samochodowych kupcy są na wagę złota. Do tej pory nadzieję pokładali w polskim rynku, gdzie "co roku importuje się średnio milion pojazdów - a większość z Niemiec" - zaznacza dziennik. Od razu jednak warszawski korespondent gazety Philipp Fritz dodaje, że niemieccy sprzedawcy "nie powinni robić sobie zbyt wielkich nadziei". "Powoli również kierowcy w Polsce stają się ostrożni" - pisze.

Nie stawiać na diesle

Dziennikarz "Die Welt" zapytał o diesle w warszawskich salonach samochodowych. W jednym z nich usłyszał, że popyt na diesle "jest już zaspokojony", a "zakazy dla diesli w niemieckich miastach nie mają żadnego wpływu na działalność" polskich dealerów samochodowych. Ci z kolei nie zauważają spadku cen, choć ok. 70 proc. samochodów nabywają na niemieckim rynku.

"Die Welt" cytuje warszawskiego dealera Przemysława Vonaua, który odradza stawianie w Polsce na diesle, nawet jeśli "cieszą się one jeszcze wielkimi względami kupujących". "Między Gdańskiem a Krakowem mnożą się już zastrzeżenia co do silnika wysokoprężnego" - tłumaczy dziennikarzowi.

Smog w miastach i na wsiach

Korespondent "Die Welt" pisze też o świadomości Polaków odnośnie zanieczyszczenia powietrza. "W czasie grudniowego szczytu klimatycznego w Katowicach często informowano o złej jakości powietrza w Polsce. Z 50 europejskich miast o najwyższym poziomie zanieczyszczenia aż 33 znajduje się w Polsce" - pisze niemiecki dziennik. Następstwem jest smog w mieście i na wsi. I choć "przyczyną jest głównie spalanie węgla w gospodarstwach domowych, powoli rośnie świadomość, że i diesle mają w tym swój udział".

Przeciętnie 13 lat

Dziennik nadmienia, że zakazy ruchu dla diesli nie są jeszcze w Polsce przewidziane, ale w przyszłości nie można ich wykluczyć.

"Jedno jest pewne: wymagania polskich kierowców wzrosły. Wprawdzie wciąż jeszcze jeżdżą najstarszymi pojazdami w UE - przeciętnie 13 lat liczy auto w Polsce - ale 'niska cena' i 'niezawodność' nie zaspokajają już klientów" - stwierdza "Die Welt". Lepiej, by niemieccy dealerzy nie liczyli za bardzo na to, że swoje stare diesle będą mogli sprzedać do Polski - konstatuje dziennik.

Więcej o:
Komentarze (132)
"Die Welt": Polacy nie chcą już niemieckich diesli. Zaskakująca zmiana trendu
Zaloguj się
  • jarek_na_smietniku

    Oceniono 63 razy 47

    Poza tym Pinokio produkuje miliony samochodów elektrycznych!

  • asperamanka

    Oceniono 22 razy 14

    Niemcy chyba wierzą w cuda. Gdyby władze wzięły się na serio do walki z wycinaniem DPF-ów, i zaczęły też kontrolować starsze diesle bez filtrów fabrycznych pod kątem emisji sadzy, to popyt na diesle, nawet te nowsze z Niemiec, by drastycznie siadł. Utrzymanie starszego diesla w wymaganym stsnie technicznym jest znacznie droższe, niż samochodu benzynowego.

    Gdyby do tego zakazać wjazdu starszych diesli do centrów miast wzorem niemieckim, to zainteresowanie nimi spadłoby do zera.

    Ale to wszystko nam nie grozi, bo suweren by władzę pogonił w moment, więc jedyne czego możemy się spodziewać to tego, że którejś nocy Sejm na wniosek rządu uchwali ustawę o państwowym skupie spalin z diesli. W tej ustawie powoła się w tym celu specjalny urząd w randze ministerstwa zobowiązany do określenia zasad tego skupu w ciagu 20 lat, i w ten sposób problem się rozwiąże ;-)

  • farcry3

    Oceniono 30 razy 14

    No nie wiem. Mieszkam na terenie wspólnoty, 3 lata temu auta były w garażach a na parkingu zajętych było kilka miejsc. Dziś są w garażach, przed garażami a na parkingu każdy metr zastawiony blachosmrodem. Rano jak zaczynają wyjeżdżać to jakby dywizja czołgów wybierała się na Stalingrad.

  • butlun1

    Oceniono 21 razy 13

    Zientarski?

  • alejagwiazd

    Oceniono 15 razy 11

    W ramach rozwoju kopalni wegla podobno wladza ma wznowic produkcje lokomotyw parowych w Chrzanowie

  • 23tryt

    Oceniono 17 razy 11

    prędzej Polacy przestaną do kościoła chodzić , niż kupować TeDeIki

  • darjen77

    Oceniono 14 razy 10

    Jeśli pracujesz samochodem i robisz długie trasy to diesel ma jeszcze sens, ale już przy normalnym użytkowaniu tylko benzyna, ew. hybryda jak kogoś stać

  • japka_putina

    Oceniono 20 razy 10

    Mocno życzeniowe są diagnozy pana dziennikarza. Owszem, Polak swój honor i rozum ma, dlatego gardzi dizlem za dotychczasową cenę, ale 25% upustu utuli narodową dumę. Suweren kocha niemieckie dizle.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX