Niemiecka kolej na hamulcu. Brakuje setek maszynistów lokomotyw

Niemiecka kolej ma poważny problem. Nie będzie w stanie obsadzić w tym roku 733 stanowisk maszynistów. Związek zawodowy maszynistów lokomotyw mówi nawet o dwa razy wyższej liczbie.

Według rządu w Berlinie niemieckiej kolei (Deutsche Bahn) zabraknie w tym roku 733 maszynistów lokomotyw - informują gazety grupy medialnej RND powołujące się na odpowiedź rządu federalnego na zapytanie klubu parlamentarnego FDP.

Ekspert gospodarczy liberałów, poseł do Bundestagu Hagen Reinhold zarzucił ministerstwu transportu bezczynność. Niedobór maszynistów potwierdza, że brak fachowców jest dla kolei "coraz większym hamulcem", powiedział Reinhold RND.

Związkowcy zarzucają kolei kłamstwo

Szef związku zawodowego maszynistów lokomotyw (GDL) Claus Weselsky zarzucił Deutsche Bahn upiększanie danych. Mówienie o tylko 733 wakatach jest "czystym kłamstwem". W swoich statystykach zatrudnienia kolej uwzględniła blisko tysiąc uczniów, którzy dopiero w tym roku zakończą naukę zawodu. Według GDL zapotrzebowanie jest znacznie wyższe - tylko w ubiegłym roku nieobsadzonych pozostało 1,5 miejsc pracy maszynistów. W sumie w Deutsche Bahn zatrudnionych jest 18 tys. maszynistów.

Kolej odrzuca zarzuty związkowców. Jak podkreśliła rzeczniczka koncernu, zatrudnienie w Deutsche Bahn utrzymuje się na rekordowym poziomie. "Oczywiście, że w zawodach wymagających kwalifikacji nowi koledzy są najpierw kształceni, a nie pracują od pierwszego dnia w nastawni czy jako maszyniści", argumentowała. Rzeczniczka dodała, że kolej będzie kontynuowała w tym roku swoją ofensywę zatrudnienia i przyjmie do pracy przede wszystkim personel odpowiedzialny za utrzymanie ruchu, elektroników, dyspozytorów, maszynistów i sprzątaczki.

Sytuacja się zaostrzy

Szef GDL Claus Weselsky przewiduje tymczasem, że już dzisiaj trudna sytuacja jeszcze się zaostrzy. Maszyniści lokomotyw mają dziś przeciętnie 50 lat i wielu przejdzie w nadchodzących latach na emeryturę.

Artykuł pochodzi z serwisu ''Deutsche Welle''

Więcej o:
Komentarze (52)
Niemiecka kolej na hamulcu. Brakuje setek maszynistów lokomotyw
Zaloguj się
  • radek_sziwa

    Oceniono 39 razy 15

    Myślałem, że na pontonach to sami inżynierowie, lekarze i maszyniści właśnie.....

  • koenzymq10

    Oceniono 27 razy 9

    W pierwszym roku po przybyciu nie pracuje:
    90% Somalijczyków i Erytrejczyków, 80% Afgańczyków , 70% Libijczyków , 60% Irakijczyków i Syryjczyków. Najgorzej jest z Etiopczykami i Erytrejczykami. Szczególnie faceci... Jeśli pracują, to kobiety....

  • aproxymeo

    Oceniono 29 razy 7

    Jak to brakuje przecież przyjeli tylu inżynierow i wogóle wykwalifikowaną sile robocza z afryki i bliskiego wschodu wszyscy dobrze wykształceni i chętni do pracy wiec gdzie tu problem

  • jkzi

    Oceniono 5 razy 5

    W PL tez brakuje. I to bardzo. Czas robienia takiej licencji porownywalny z przecietnym czasem ktory potrzeba na zrobienie jakiegos doktoratu. I trzeba znalezć jelenia ktory przez okolo 2,5 roku wsadzi cie do swojej lokomotywy, bedzie placic za nic nie robienie. A po zakonczeniu tego jakze skomplikowanego w teorii i praktyce szkolenia zawodnik gdy tylko dostanie papier znika. A typów pojazdow szynoych jest bez liku. Na kazdy inny kwitek wymagany. To tak jakby wprowadzic rozne prawa jazdy na osobowki - na golfa jedno na jakas rav4 inne a jesli to hybryda to jeszcze inne. Do tego w PL nie mozna jezdzic na licencji czeskiej, slowackiej itd. Ale tam na polskiej mozna.

  • zerozer52

    Oceniono 4 razy 4

    A u nas brakuje 100.000 pielęgniarek. Pojechały do rajchu.

  • beton44

    Oceniono 17 razy 3

    Ten tego - przecie przyjęli w ciągu ostatnich kilku lat kilka milionów inżynierów, lekarzy i fizyków z Afryki i Bliskiego Wschodu - co za problem odsiać tych 733 czy nawet 1500 z dobrym wzrokiem, słuchem i przeszkolić ???

  • marcin-tgbyhn

    Oceniono 7 razy 3

    Nas też to czeka
    Za inforail:
    Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w ciągu najbliższych lat z pracy na kolei może odejść prawie 3,5 tys. maszynistów. W bieżącym roku możliwość przejścia na emeryturę zyska ponad 700 maszynistów. najwięcej – ponad 900 – będzie mogło odejść z zawodu w 2020 r. Na początku 2017 r. na stanowisku maszynisty pracowało 16,5 tys. osób. Pocieszający jest fakt, że w ciągu 12 miesięcy liczba ta przekroczyła 17 tys. Wiceminister Andrzej Bittel podaje, że Ministerstwo Infrastruktury dostrzega problem luki pokoleniowej na kolei. Dotyczy ona wielu specjalności na różnych poziomach kształcenia, w tym maszynistów kolejowych. Jest to tematem prac m.in. w ramach Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa

  • burackwlakierkach

    Oceniono 9 razy 3

    Może senator Stanisław Kogut im pomoże. W końcu maszynista.

  • cehaem

    Oceniono 2 razy 2

    Nie ma maszynistow, bo przez cale lata trzeba bylo oszczedzac i zwyczajnie w personel nie inwestowano. A Bahn, zamiast koncentrowac sie na tym, do czego zostala stworzona, a wiec przewozie ludzi i towarow, zaczela bawic sie w bycie koncernem logistycznym.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX