Star Wars: The Old Republic jak grać? Poradnik

Star Wars: The Old Republic to bardzo rozbudowana gra MMO, która wymaga pisania wielkich tomów, by dowiedzieć się na jej temat wszystkiego, co trzeba wiedzieć. Poniższe porady są więc skierowane głównie do osób, które chcą mieć ogólne pojęcie o zasadach panujących w świecie The Old Republic, a także jak odpowiednio się do nich stosować lub je wykorzystywać.

1. Wybierz serwer

Wybór serwera to bardzo ważny element w Star Wars: The Old Republic. Najważniejsze różnica polega na wybraniu PvP, PvE lub RP. Czym się różnią?

Na serwerach PvP (Player vs Player - z ang. Gracz kontra Gracz - przyp. red.) The Old Republic pozwala na otwarte walki na wszystkich planetach żołnierzy Republiki i Imperium. Ten rodzaj serwera przeznaczony jest głównie dla osób, które mają już spore doświadczenie w graniu w gry MMO lub są żądne krwi innych graczy. Warto jednak pamiętać, że atakowani mogą być w tych przypadkach jedynie gracze, którzy mają włączoną flagę trybu PvP. Uaktywnia się ona natychmiastowo, jeżeli gracz - względnie neutralny - uzdrowi lub rzuci buffa na pobliskiego sojusznika. Każda akcja więc - zarówno w pozytywnym sensie (pomagamy koledze z tej samej frakcji) lub negatywnym (atakujemy napotkanego gracza) powoduje zmianę statusu naszej flagi, przez co możemy być celem dla przeciwników.

Serwery PvE (Player vs Environment - z ang. Gracz Przeciwko Środowisku [gry] - przyp. red.) z kolei skierowane są dla początkujących graczy lub tych, którzy chcą brać udział w walkach PvP jedynie z własnej, nieprzymuszonej, woli. Walki pomiędzy fakcjami są wciąż możliwe, ale jedynie w miejscach do tego wyznaczonych - tzw. Warzones (Strefy Wojen - przyp. red.). Sama gra na takich serwerach skupia się na robieniu zadań, rajdów i walce z szeroko pojętym "otoczeniem" (czyli tym, które jest sterowane przez sztuczną inteligencję).

Serwery RP (Role Playing - z ang. Odgrywanie Ról - przyp. red.) polegają na pełnym wczuciu się w postać, którą gramy. Co za tym idzie - wszelkie rozmowy na głównym chatcie mogą być prowadzone jedynie w taki sposób, w jaki robiłyby to w "rzeczywistości" mieszkańcy Starej Republiki. Jeżeli więc gramy, przykładowo, rycerzem Jedi to jesteśmy zobligowani do tego, by pisać w taki sposób, w jaki robiłby to prawdziwy członek zakonu. Elementy Role Playing są egzekwowane regularnie przez mistrzów gry, więc każda akcja podjęta w trakcie zabawy jest rejestrowana przez adminów.

< Darmową wersję gry Star Wars: The Old Republic pobierzesz tutaj >

Star Wars: The Old Republic - kadr z gryBioWare / EA

2. Przynależność do frakcji

W Star Wars: The Old Republic istnieją dwie strony konfliktu - Republic (Republika) oraz Empire (Imperium). Wybór frakcji zależy wyłącznie od własnych upodobań, ale warto zaznaczyć, że każda ze stron posiada własne, unikalne klasy, niedostępne drugiej stronie. Są to:

Republika:
- Jedi Knight
- Jedi Consular
- Trooper
- Smuggler

Imperium:
- Sith Warrior
- Sith Inquisitor
- Bounty Hunter
- Imperial Agent

Warto jednak pamiętać, że "unikalność" klas różni się jedynie w ich nazwie. Żeby gra była wyrównana, twórcy postarali się, by Jedi Knight miał taki sam wachlarz umiejętności co Sith Warrior, a Bounty Hunter mógł równać się Trooperowi.

Star Wars: The Old Republic - kadr z gryBioWare / EA

3. Specjalizacje

Jak widać, mamy osiem klas do wyboru (po 4 na każdą stronę konfliktu), ale nie jest to nasz ostateczny wybór. Po dobiciu poziomu 10., otrzymujemy możliwość wyboru specjalizacji naszego bohatera. Jest to jednak wybór, który powinien godzić się z tym, kim chcemy być dla reszty członków drużyny - osobą, która będzie leczyć, zadawać duże obrażenia albo przyjmować na siebie ciosy reszty przeciwników? Warto więc skonsultować ten wybór z członkami naszej gildii lub przyjaciółmi, z którymi gramy - tak, by każdy mógł dopełniać się rolami w drużynie. Jeżeli gramy sami, wybór jest całkowicie dowolny i zależny od preferencji.

Star Wars: The Old Republic - kadr z gryBioWare / EA

4. Rasa

Wybór rasy w Star Wars: The Old Republic nie ma większego znaczenia. Warto jednak zaznaczyć, że jedynie niektóre rasy są dostępne dla każdej ze stron konfliktu, a nawet przyporządkowane niektórym klasom. Warto o tym pamiętać.

Darmową wersję gry Star Wars: The Old Republic pobierzesz tutaj >

5. Która strona Mocy?

Wybór frakcji nie oznacza jednakowego wyboru Jasnej lub Ciemnej strony Mocy. W trakcie rozgrywki natrafisz na wiele sytuacji, w których będziesz musiał podjąć odpowiednie kroki - czy zabić naszego rozmówcę, czy mu pomóc? Czy zabrać pieniądze potrzebującym, czy rozdać swoje? Sytuacji są dziesiątki. Warto zaznaczyć, że punktacja danej strony Mocy (od 0 do 100) daje dostęp do specjalnego sprzętu, wyboru swoich komputerowych kompanów oraz wpływa na dostęp do umiejętności, które będą nam dane. Zmienia się również wygląd bohatera (co nie ma jednak wpływu na rozgrywkę, oprócz aspektów czysto estetycznych).

Star Wars: The Old Republic - kadr z gryBioWare / EA

6. Questy, czyli robienie zadań

Robienie zadań w Star Wars: The Old Republic to najszybsza metoda na zdobycie dużej ilości punktów doświadczenia i kredytów (tutejszej waluty). Warto więc podejmować się wielu zadań i kończyć je (za niedokończone zadania nie dostaniemy większych ilości punktów doświadczenia). Same questy pogrupowane są kolorystycznie, co pomaga nam na zweryfikowanie jaki jest stosunek naszego bohatera do nich:

Zielone: Łatwe zadania (masz oczekiwany przez grę poziom doświadczenia lub wyższy)

Żółte: Średnie zadania (są odrobinę bardziej wymagające, ale jesteś w stanie im podołać)

Pomarańczowe: Trudne zadania (wymagające, zalecane jest posiadanie kompana, który pomoże w ich wykonaniu)

Czerwone: Bardzo trudne zadania (bardzo ciężkie zadania, wykonywanie ich w pojedynkę wymaga sporych umiejętności i doświadczenia - zalecane jest przechodzenie ich z pomocą innych graczy).

UWAGA: Część zadań można powtarzać codziennie dla większych ilości kredytów i doświadczenia.

Flashpoints to zadania specjalne, przeznaczone dla całych grup. Wysyłają one całą drużynę do miejsca, w którym nie będzie można spotkać innych graczy (którzy mogliby przeszkodzić w ich przechodzeniu), ale których przejście wymaga skupienia, uwagi i kooperacji całej drużyny. Flashpointy są stosunkowo ciężkie, a przeciwnicy się w nich pojawiający - choć na pierwszy rzut oka tacy sami, co w normalnych zadaniach - mają lepsze statystyki i mogą być znacznie groźniejsi.

Darmową wersję gry Star Wars: The Old Republic pobierzesz tutaj >

Więcej o: