Z każdych 50 euro jedno wydają na piwo. W którym kraju?

Wyliczając poziom inflacji, urzędy statystyczne w poszczególnych krajach sprawdzają, jak w kolejnych miesiącach zmienia się koszt modelowego koszyka dóbr. W każdym kraju zawartość tego koszyka jest nieco inna, w zależności od struktury wydatków ponoszonych przez typowe gospodarstwa domowe na poszczególne towary i usługi.
Szwedzki stół w restauracji hotelowej Szwedzki stół w restauracji hotelowej Fot. Shutterstock

W Rumunii jedzenie, we Włoszech buty

Porównując, co dokładnie znajduje się w modelowych koszykach w poszczególnych krajach, możemy dowiedzieć się sporo o obyczajach konsumenckich w poszczególnych państwach. I tak okazuje się np., że wydatki na żywność i napoje bezalkoholowe w największym stopniu obciążają budżety domowe w Rumunii (to typowe dla uboższych krajów), wydatki na odzież i obuwie - we Włoszech, koszty związane z utrzymaniem domu są najwyższe w Niemczech (Polska jest w tej kategorii na czwartym miejscu), wydatki na ochronę zdrowia - w Belgii, zaś na transport, nieco niespodziewanie, w niewielkim przecież Luksemburgu.

Na północy pije się częściej

 

Dane udostępnione przez Eurostat są jednak znacznie bardziej szczegółowe i pozwalają np. sprawdzić, w których krajach mieszkańcy przeznaczają największą część swoich dochodów na... piwo. Okazuje się, że poza jednym wyjątkiem, w pierwszej dziesiątce znalazły się kraje, gdzie przeciętne zarobki są niższe od unijnej średniej. Pierwszą dziesiątkę zamykają rejony ciepłe i bardzo ciepłe, kojarzone raczej z konsumpcją innych trunków ? Cypr (10. miejsce), Bułgaria (9. miejsce), Węgry (8. miejsce) i Chorwacja (7. miejsce). Natomiast pierwsza szóstka piwnych liderów to już zdecydowanie środek i północ kontynentu.

Dane udostępnione przez Eurostat są jednak znacznie bardziej szczegółowe i pozwalają np. sprawdzić, w których krajach mieszkańcy przeznaczają największą część swoich dochodów na... piwo. Okazuje się, że poza jednym wyjątkiem, w pierwszej dziesiątce znalazły się kraje, gdzie przeciętne zarobki są niższe od unijnej średniej. Pierwszą dziesiątkę zamykają rejony ciepłe i bardzo ciepłe, kojarzone raczej z konsumpcją innych trunków - Cypr (10. miejsce), Bułgaria (9. miejsce), Węgry (8. miejsce) i Chorwacja (7. miejsce). Natomiast pierwsza szóstka piwnych liderów to już zdecydowanie środek i północ kontynentu.

Olvi Olvi Fot: Tommi Nummelin / Wikimedia Commons

6. Finlandia (1,7 proc.)

 

To właśnie ten bogaty wyjątek. Mimo bardzo wysokich zarobków mieszkańców Finlandii, wydatki na piwo stanowią aż 1,7 proc. koszyka inflacyjnego wyliczanego przez tamtejszy urząd statystyczny. Najpopularniejsza jest tam lokalna marka, Olvi.

To właśnie ten bogaty wyjątek. Mimo bardzo wysokich zarobków mieszkańców Finlandii, wydatki na piwo stanowią aż 1,7 proc. koszyka inflacyjnego wyliczanego przez tamtejszy urząd statystyczny. Najpopularniejsza jest tam lokalna marka, Olvi.

Mini Browar Tyskie Mini Browar Tyskie Fot. Kacper Kubiak / Agencja Gazeta

5. Polska (1,7 proc.)

 

Obecność Polski w czołówce zestawienia nie dziwi ? zarabiamy nie tak wiele, a piwo lubimy, dlatego udział wydatków na ten trunek w domowych budżetach jest wysoki. Numerem jeden na polskim rynku jest marka Tyskie. Jej właścicielem jest Kompania Piwowarska, należąca do grupy SABMiller, łączącej się właśnie z piwnym numerem jeden na świecie, czyli Anheuser-Busch InBev.

Obecność Polski w czołówce zestawienia nie dziwi - zarabiamy nie tak wiele, a piwo lubimy, dlatego udział wydatków na ten trunek w domowych budżetach jest wysoki. Numerem jeden na polskim rynku jest marka Tyskie. Jej właścicielem jest Kompania Piwowarska, należąca do grupy SABMiller, łączącej się właśnie z piwnym numerem jeden na świecie, czyli Anheuser-Busch InBev.

Aldaris Aldaris Fot: shutterstock / logo - materiały prasowe

4. Łotwa (1,7 proc.)

 

Mieszkańcy tego kraju najczęściej sięgają po piwo Aldaris, wytwarzane przez browar o tej samej nazwie. Jest on częścią Baltic Beverages Holding należącego do grupy Carlsberg.

Mieszkańcy tego kraju najczęściej sięgają po piwo Aldaris, wytwarzane przez browar o tej samej nazwie. Jest on częścią Baltic Beverages Holding należącego do grupy Carlsberg.

Švyturys Švyturys Fot: shutterstock / logo - materiały prasowe

3. Litwa (1,8 proc.)

 

Tu numerem jeden jest dostępne w niektórych polskich sklepach piwo Švyturys. Także browar Švyturis należy do Baltic Beverages Holding, a więc również jest częścią grupy Carlsberg.

Tu numerem jeden jest dostępne w niektórych polskich sklepach piwo Švyturys. Także browar Švyturis należy do Baltic Beverages Holding, a więc również jest częścią grupy Carlsberg.

Gambrinus Gambrinus Fot: Pernak Wikipedia / Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported

2. Czechy (1,8 proc.)

 

Czechy kojarzymy z niskimi cenami piwa, ale też z jego wysokim spożyciem. Łącznie daje to drugi najwyższy w UE wskaźnik wydatków na złocisty trunek w koszyku inflacyjnym. Czescy piwosze najczęściej sięgają po markę Gambrinus. Marka należy do grupy Plzeňský Prazdroj, będącej częścią koncernu SABMiller.

Czechy kojarzymy z niskimi cenami piwa, ale też z jego wysokim spożyciem. Łącznie daje to drugi najwyższy w UE wskaźnik wydatków na złocisty trunek w koszyku inflacyjnym. Czescy piwosze najczęściej sięgają po markę Gambrinus. Marka należy do grupy Plzeňský Prazdroj, będącej częścią koncernu SABMiller.

A. Le Coq A. Le Coq Fot: materiały producenta

1. Estonia (2,2 proc.)

Jedynym krajem Unii Europejskiej, w którym udział piwa w koszyku inflacyjnym przekracza dwa procent, jest Estonia. Najbardziej popularną piwną marką jest tam A. Le Coq, należący do fińskiego Olvi.