Tymi liniami lata się najlepiej! LOT na szarym końcu zestawienia

Firma Skytrax przedstawiła nowy ranking 100 najlepszych linii lotniczych na świecie. Na czele zestawienia jest kilka zmian, jednak jak co roku królują przewoźnicy z Azji i Zatoki Perskiej. Nasz narodowy przewoźnik zamyka ranking.
Airbus A380 start Airbus A380 start Fot: GRZEGORZ JARKIEWICZ / Creative Commons

Ranking Skytrax

Skytrax to brytyjska firma konsultingowa zajmująca się badaniem linii lotniczych na całym świecie. Co roku tworzy prestiżowy ranking najlepszych przewoźników świata. Organizacja zbiera opinie pasażerów różnych linii lotniczych. Pod uwagę brane są nie tylko wrażenia z samego lotu, ale także np. z odprawy. Sprawdzany jest m.in. komfort pasażerów, poziom obsługi, wiek maszyn, dodatkowe udogodnienia, czy możliwości rozrywki na pokładzie samolotu.

LOT LOT Fot: BriYYZ / Wikimedia Commons

LOT

Prezentację zestawienia zaczynamy od jedynej polskiej linii w rankingu. LOT, bo o nim mowa, nie jest w pierwszej dziesiątce, nie mieści się nawet w top 50. Zanotował jednak awans o 12 pozycji i ze 104. miejsca w 2015 r. znalazł się na 92. w tegorocznym rankingu.

92. miejsce LOT-u wygląda jednak słabo kiedy dodamy, że wyprzedzają nas linie lotnicze z takich krajów jak Kenia (Kenya Airways - 85. miejsce) czy Angola (TAAG Angola - 86. miejsce), a nawet Etiopia (Ethiopian Airlines - miejsce 76.). Nie wspominając już o Avianca (miejsce 56.) z Kolumbii czy South African Airways (miejsce 41.) z RPA. Zaraz przed LOT-em, na 91. miejscu wylądował narodowy przewoźnik Fidżi (Fiji Airways), a tuż za nami znalazły się np. narodowe linie lotnicze Brunei (Royal Brunei Airlines - 95. miejsce) i Royal Jordanian (narodowy przewoźnik Jordanii) na 99. pozycji.

Nasz narodowy przewoźnik, założony w 1929 roku jest jedną z najstarszych linii lotniczych na świecie, jednak musi poradzić sobie z konkurencją w postaci młodych, tanich przewoźników. Co więcej, nie dostanie kolejnej pomocy finansowej od państwa, dlatego rozmawia z Air China, który zainteresowany jest inwestycją w LOT. Mowa aż o 49 proc. akcji, bo tyle maksymalnie może kupić przedsiębiorstwo spoza Unii Europejskiej.

Lufthansa Lufthansa Fot: Wo st 01 / Wikimedia Commons

Miejsce 10. Lufthansa

Niemiecki przewoźnik wyprzedza m.in. British Airways czy Air France i w tegorocznym rankingu zamyka pierwszą dziesiątkę. Zanotował także awans o dwie pozycje względem zeszłorocznego zestawienia. Założona w 1953 roku linia lotnicza ma flotę ponad 300 samolotów (LOT ma tylko 45) i lata na ponad 200 trasach na całym świecie. Jest największym przewoźnikiem w Europie i jedynym europejskim w top 10.

Qantas Airways Qantas Airways Fot: Mehdi Nazarinia / Wikimedia Commons

Miejsce 9. Qantas Airways

Narodowy przewoźnik Australii to druga najstarsza linia lotnicza świata. Firma założona została w 1920 roku (9 lat wcześniej, niż LOT), czyli tylko rok później niż najstarszy przewoźnik - holenderskie KLM. Qantas Airways ma do dyspozycji 132 samoloty i obsługuje 14 krajów na wszystkich kontynentach (poza Antarktydą, rzecz jasna). Przewoźnik z Sydney w tym roku zaliczył awans o jedną pozycję.

EVA Air EVA Air Fot: Edwin Leong / Wikimedia Commons

Miejsce 8. EVA Air

Podobnie jak australijski Qantas, przesunął się o jedną pozycję w stronę podium i wciąż wyprzedza narodowego przewoźnika z Australii o jedno miejsce. Pochodzący z Tajwanu EVA Air zaliczył ogromny wzrost w ciągu ostatnich dwóch dekad i może pochwalić się tytułem najlepszego przewoźnika transpacyficznego.

Turkish Airlines Turkish Airlines Fot: Hansueli Krapf / Wikimedia Commons

Miejsce 7. Turkish Airlines

Turecki narodowy przewoźnik zaliczył spory spadek. W zeszłym roku znajdował się zaraz za podium, na 4. pozycji, teraz jest na siódmej. Założona w 1933 roku linia lotnicza ma flotę 216 samolotów i obsługuje 273 tras na całym świecie.

Apartament w pierwszej klasie Etihad Airways Apartament w pierwszej klasie Etihad Airways Fot: Travelarz / Wikimedia Commons

Miejsce 6. Etihad Airways

Etihad Airways to jeden z dwóch przewoźników ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich w top 10. W tym roku zachował zeszłoroczne, mocne 6. miejsce. W pierwszej klasie samolotów Etihad Airways pasażerowie do dyspozycji mają m.in. rozkładane fotele z funkcją masażu, mini-bar, duże monitory z dostępem do gier, a nawet prywatną przebieralnię. W niektórych samolotach miejsca pasażerów dodatkowo oddzielone są przesuwanymi drzwiami, tworząc mini-apartamenty.

ANA ANA Fot: Geofrog / Wikimedia Commons

Miejsce 5. All Nippon Airways

All Nippon Airways (ANA) to założona w 1952 roku japońska linia lotnicza. Przewoźnik mający siedzibę w Tokio zasłużył sobie na 5. miejsce w rankingu wysokim standardem obsługi pasażerów. Od ogłoszenia w 2010 roku bankructwa przez japońskiego narodowego przewoźnika (Japan Airlines) All Nippon Airways jest największą linią lotniczą w Japonii.

Cathay Pacific Cathay Pacific Fot: Adrian Pingstone / public domain

Miejsce 4. Cathay Pacific Airways

Ta linia lotnicza została założona w 1946 roku w Hongkongu. Ma flotę ponad stu samolotów i obsługuje połączenia ze wszystkimi kontynentami poza Ameryką Południową (najwięcej w Azji). W latach 90. ubiegłego wieku Cathay Pacific wraz z firmą Swire Pacific kupiły prawie 90 proc. udziałów hongkońskiej linii lotniczej Dragonair i 75 proc. w  Air Hongkong.

Singapore Airlines Singapore Airlines Fot: Damien Aiello / Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

Miejsce 3. Singapore Airlines

Kolejna azjatycka linia lotnicza w zestawieniu, tym razem z Singapuru. Podobnie jak Cathay Pacific, w tym roku zaliczyła spadek o jedną pozycję i zajmuje ostatnie miejsce na podium. Personel linii z Singapuru jest specjalnie szkolony, aby zagwarantować pasażerom obsługę na najwyższym poziomie. Podróżni mają do swojej dyspozycji telewizory z wieloma rozrywkowymi opcjami, a przed startem obsługa rozdaje gorące ręczniki. Dodatkowym atutem jest fakt, że głównym lotniskiem linii jest Port lotniczy Changi, który przez cztery lata z rzędu był najlepszym portem lotniczym na świecie.

Qatar Airways Qatar Airways Fot: Alex Beltyukov / Wikimedia Commons

Miejsce 2. Qatar Airways

Qatar Airways, w tym roku zepchnięty na drugie miejsce przez nowego lidera, od lat nie schodzi z podium. Qatar Airways to narodowe linie lotnicze Kataru - kraju luksusu i bogactwa. Łatwo się domyślić, że obsługa w samolotach tej linii jest na najwyższym poziomie. Klienci do dyspozycji mają na przykład ekrany z funkcją rzutowania na nie obrazu ze swoich smartfonów. Warto podkreślić, że średni wiek samolotów we flocie katarskiej linii jest bardzo niski i wynosi niewiele ponad 5 lat. Co ciekawe, od pewnego czasu Qatar Airways jest sponsorem hiszpańskiego klubu FC Barcelona.

Bar pokładowy w samolocie Airbus A380-800 linii Emirates Bar pokładowy w samolocie Airbus A380-800 linii Emirates Fot: Kenneth Iwelumo / Wikimedia Commons

Miejsce 1. Emirates Airline

Emirates Airline to już druga w top 10 linia lotnicza ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich i trzecia z Zatoki Perskiej. Przewoźnik z siedzibą w Dubaju powstał niewiele ponad 30 lat temu (w 1985 r.), a dziś jest jedną z największych linii lotniczych świata. Ma ponad 250 samolotów latających do ponad 150 miejsc na wszystkich kontynentach, także do Polski, na Lotnisko Chopina w Warszawie.

Dubajska linia przewozi rocznie kilkadziesiąt milionów pasażerów. W kilku najnowszych modelach samolotów podróżni mają do dyspozycji prywatne, zamykane apartamenty z minibarem.

Więcej o:
Komentarze (90)
Tymi liniami lata się najlepiej! LOT na szarym końcu zestawienia
Zaloguj się
  • herr7

    Oceniono 38 razy 32

    90% pasażerów lata klasą ekonomiczną, której standard jest coraz bardziej niski, niezależnie od linii lotniczej. To że niektóre linie lotnicze wprowadzają klasę "królewską", czy "książęcą" dla zwykłych pasażerów nie ma żadnego znaczenia, gdyż warunki w jakich oni latają są coraz gorsze. Pokażcie te linie, w których klasa ekonomiczna zapewnia choćby minimum wygody, gdyż to interesuje większość pasażerów, szczególnie na dłuższych trasach.

  • ws21

    Oceniono 6 razy 6

    Lepiej dla tego tematu byłoby gdyby zdjęcia pokazywały warunki podróżowania w klasie ekonomicznej, czyli w tej w której lata 90% pasażerów.
    A co do rankingu. Trochę już polatałem. I Emirates biją wszystkich na głowę. Niby drobiazgi ale w sumie tworzą jakość.

  • zb-nj

    Oceniono 6 razy 2

    m. in. dzięki legendarnej uprzejmości i wyjątkowemu profesjalizmowi personelu LOT-u....
    Z drugiej strony nikt chyba nie przebije chamstwa , które można spotkac w Lufthansie.
    Przy wejsciu do samolotu wydrukowała się karteczka z nowym numerem miejsca. Pomijając fakt, że miejsce rezerwowałem ( za ekstra dopłatą ) kilka miesięcy wcześniej - posadzono na nim niemieckiego pasażera a mnie zapakowano na srodkowe miejsce z tyłu samolotu. Ze względu na pewne przypadłości nie mogę podróżowac pomiędzy innymi pasażerami i dlatego rezerwowałem miejsce przy przejściu. Zwróciłem się grzecznie do obsługi o poszukanie innego miejsca z powodów powyżej. Piekna inaczej niemiecka stewardesa odburknęła : 'flight is full today, no sits available'. Odpowiedziałem, że gdybym wiedział, że zmienią mi miejsce nigdy bym nie rozpoczął podróży ( miałem ważny boarding pass z miejscem wczesniej zarezerwowanym ) . Cóż usłyszałem w odpowiedzi ? 'Door is still open ! ' .....Rozumiem, jak czuli się warszawiacy w czasie okupacji kiedy widzieli napis : "tylko dla Niemców". Lufthansa nigdy nie odpowiedziała na reklamację...Nie latam dużo, ok 30,000 mil w ciągu roku, jestem już dość wiekowy -ale nigdy czegoś takiego nie spotkałem.

  • mkk3a

    Oceniono 6 razy 2

    wszystkie niemieckie linie powinny się od LOT-u uczyć, jak sie odnosić do pasażerów.

  • powrozowy

    Oceniono 1 raz 1

    Ciekawostka jest, ze na Seatguru opinie o Quatar sa jak NAJGORSZE. Stare maszyny, ciasne siedzenia, nawet w business clas jest malo miejsca i siedzenia sa przede wsyztkim waskie. Tylko serwis jest super.

  • mlynek_999

    Oceniono 7 razy 1

    Kiedyś LOT na trasach europejskich oferował normalne posiłki, napoje, gazetę, podjazd do rękawa. Z LOTu zrezygnowałem już dawno, bo skoro ma to być tylko przewiezienie tyłka, bez żadnej możliwości odpoczynku, to wolę zapłacić 1/3 ceny w Wizzairze.

  • krunghtep01

    Oceniono 3 razy 1

    Oczywiscie opinie ludzi latajacych biznes czy pierwsza klasa nijak sie maja do opinii normalnych pasazerowwylatalem milion km przez ostatnie 12 lat.Glownie Europa-Azja.Tu tez trzeba podzielic linie 'normalne' na tanie ale b.dobre znad Zatoki Perskiej,maja po prostu prawie darmowa nafte.I linie b.dobre jak np. Cathay Pacyfic czy Singapore Airlines ale drogie ,tzn ciezko tak kupic tani bilet.Najwiecej latalem Lufthansa i mam sentyment do popularnej i dobrej 'Lufy' Teraz jednak wybieram glownie Emirats bo lecac np. do Bkku Czy Kuala l. Wole leciec w dwoch w miare rownych etapach,czasami z noclegiem w Dubaju,niz spedzic 12-cie godz. w samolocie z Londynu.[mam 66 lat ] Emirats daja tez moze niezbyt drogi ale wazny bonus,funduja posilek z napojem przy tranzycie przez Dubaj.

  • m.martyn

    Oceniono 1 raz 1

    O Cathay Pacific niewiele autor napisał, a warto wspomnieć, że firma w tym roku otworzyła w Krakowie centrum obsługi podróżnych, pomimo że do Krakowa jeszcze nie lata. Komfort już w klasie biznesowej, a taką miałem okazję lecieć, jest rzeczywiście wysoki: ręczniczki, kosmetyczka, fotele - kapsuły zmieniane w łóżka z systemem multimedialnym, jedzenie niczym w restauracji z wyborem win. A nie był to jeszcze najwyższy poziom. Faktem jednak jest, że gdyby przelot nie był wygraną w konkursie, to bym sobie na takie przyjemności pozwolić nie mógł.

  • corvelinho

    Oceniono 3 razy 1

    Ceny też są sprawdzane czy Skytrax założył że cena jest bez znaczenia? Ile płacisz tyle dostajesz..

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX