Nie lubisz długo czekać na samolot? Oto 10 najbardziej punktualnych linii lotniczych

FlightStats to firma od lat analizująca loty pasażerskie na świecie. Jak co roku pochwaliła się badaniami na temat opóźnień samolotów różnych linii lotniczych. Za lot opóźniony uznano taki, który rozpoczął się ponad 15 minut później, niż planowano. Jak prezentuje się czołówka zestawienia za 2016 rok? Może was zaskoczyć. Zobaczcie 10 najbardziej punktualnych przewoźników na świecie.
Qantas Airways Qantas Airways Fot: Mehdi Nazarinia / Wikimedia Commons

Miejsce 10. Qantas Airways

Linia Qantas to narodowy przewoźnik Australii. Powstała w 1920 roku (9 lat wcześniej niż LOT), co daje jej tytuł drugiej najstarszej linii lotniczej na świecie. Qantas Airways lata do 14 krajów na wszystkich zamieszkałych kontynentach i ma flotę składającą się z 132 samolotów pasażerskich. Niestety, w Europie obsługuje tylko Niemcy i Wielką Brytanię.

Organizacja FlightStats umieściła Qantas na 10. miejscu najbardziej punktualnych przewoźników na świecie. O ponad 15 minut było opóźnione 15,7 proc. lotów tej linii.

TAM Linhas Aéreas TAM Linhas Aéreas fot. Pedro Aragao / Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported

Miejsce 9. TAM Linhas Aéreas

TAM Linhas Aéreas to brazylijska linia lotnicza założona w 1961 roku. Przewoźnik należy do południowoamerykańskiej grupy LATAM Airlines Group, a jego siedziba znajduje się w Sao Paulo. TAM Linhas Aéreas obsługuje głównie loty wewnątrzkrajowe i do państw Ameryki Południowej. W Europie obsługuje tylko kilka najważniejszych miast, często na zasadzie code sharingu. Wśród nich nie ma jednak żadnego polskiego miasta.

W 2016 roku 14,93 proc. lotów tej linii było opóźnionych. To dało TAM Linhas Aéreas dziewiąte miejsce w rankingu.

Delta Airlines Delta Airlines fot. public domain

Miejsce 8. Delta Air Lines

Bardzo znana za oceanem linia Delta Air Lines zajmuje ósme miejsce na liście najbardziej punktualnych przewoźników. Powstała w 1929 roku w stanie Luizjana na południu USA. Delta Air Lines jest obecnie największą linią lotniczą na świecie, obsługuje loty na prawie 250 trasach i ma do swojej dyspozycji prawie 800 samolotów. Obecnie nie lata do Polski.

Według FlightStats 14,83 proc. lotów obsłużonych w 2016 roku przez Delta Air Lines odbyło się później, niż przewidywał rozkład lotów.

Singapore Airlines Singapore Airlines Fot: Damien Aiello / Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

Miejsce 7. Singapore Airlines

Singapore Airlines to narodowy przewoźnik Singapuru założony w 1947 roku. Według rankingów SkytraxAirlineratings zajmuje trzecie miejsce wśród najlepszych linii lotniczych na świecie. Jest także dość punktualny. Firma FlightStats oceniała, że tylko 14,55 proc. lotów Singapore Airlines jest opóźnionych o ponad 15 minut.

Singapurska linia obsługuje głównie kierunki azjatyckie i europejskie, jednak nie ma połączenia z Polską.

ANA ANA Fot: Geofrog / Wikimedia Commons

Miejsce 6. All Nippon Airways

Na miejscu szóstym uplasowała się kolejna linia znajdująca się w światowej czołówce najlepszych przewoźników. All Nippon Airways (ANA), bo o niej mowa, to japońskie linie lotnicze założone w 1952 roku. Podobnie jak Singapore Airlines czy LOT należy do sojuszu Star Alliance.

Od ogłoszenia w 2010 roku bankructwa przez japońskiego narodowego przewoźnika (Japan Airlines) All Nippon Airways jest największą linią lotniczą w Japonii. ANA lata na ponad 80 trasach, w dużej części krajowych. W Europie obsługuje tylko Niemcy, Francję i Wielką Brytanię.

W 2016 roku 14,46 proc. lotów ANA było opóźnionych.

Austrian Airlines Austrian Airlines fot. BriYYZ from Toronto, Canada / Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic

Miejsce 5. Austrian Airlines

Na miejscu piątym znalazły się narodowe linie lotnicze Austrii. Austrian Airlines powstały w 1957 roku i swoją siedzibę mają w Wiedniu. Samoloty tej linii latają na ponad 120 trasach w 55 krajach, głównie w Europie i Azji. Austrian Airlines mają połączenie z pięcioma miastami w Polsce. Obecnie należą do Lufthansy.

Według FlightStats 14,26 proc. lotów narodowego przewoźnika Austrii było opóźnionych.

Qatar Airways Qatar Airways fot. sezaun / Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic

Miejsce 4. Qatar Airways

Qatar Airways to narodowe linie lotnicze Kataru. Rozpoczęły swoją działalność w 1994 roku i od kilku lat nie schodzą z podium najlepszych linii lotniczych świata prestiżowego rankingu firmy Skytrax. Od 2012 roku przewoźnik ten obsługuje połączenie Warszawa - Doha, początkowo cztery razy w tygodniu, a od 2013 codziennie.

Linia Qatar Airways ma w rankingu Skytrax pięć gwiazdek i została pierwszym pięciogwiazdkowym przewoźnikiem latającym z lotniska Chopina. FlightStats obliczył, że w 2016 roku 13,66 proc. lotów Qatar Airways było opóźnionych.

JAL JAL fot. lasta29 / Creative Commons Attribution 2.0 Generic

Miejsce 3. Japan Airlines

Na ostatnim miejscu na podium znalazły się narodowe linie lotnicze Japonii. Swoją działalność rozpoczęły w 1951 roku początkowo jako linie rządowe, a w 1987 roku zostały sprywatyzowane. Na początku 2010 roku Japan Airlines ogłosiły bankructwo i zostały przejęte przez rząd Japonii za 3,3 mld dolarów.

Narodowy przewoźnik Japonii nie jest obecnie tak duży jak przed bankructwem. To pozwoliło All Nippon Airways stać się największą linią lotniczą w Japonii.

W 2016 roku 12,2 proc. lotów Japan Airlines było opóźnionych.

Iberia Iberia fot. Javier Rodriguez from Palma de Mallorca, Espana / Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic

Miejsce 2. Iberia

Na miejscu drugim uplasował się narodowy przewoźnik Hiszpanii. Iberia - bo o niej mowa - powstała w 1927 roku, niecałe dwa lata przed założeniem polskiego LOT-u. Obecnie Iberia jest największą linią lotniczą Hiszpanii i lata na 26 trasach krajowych i 63 międzynarodowych. Niestety, nie znalazło się wśród nich żadne połączenie z Polską.

W zeszłym roku 11,82 proc. lotów linii Iberia było opóźnionych.

KLM KLM fot. Jean-Philippe Boulet / GNU 1.2

Miejsce 1. KLM

Pełna nazwa KLM to "Koninklijke Luchtvaart Maatschappij", czyli po polsku Królewskie Holenderskie Linie Lotnicze. Linia powstała w 1919 roku i lata nieprzerwanie już od prawie 100 lat (nawet w trakcie częściowego zawieszenia działalności podczas II Wojny Światowej). KLM to narodowy przewoźnik Holandii, należy obecnie do holdingu Air France-KLM.

KLM lata na dwóch trasach krajowych i ponad 130 międzynarodowych, w tym do Warszawy, Krakowa i Gdańska. W zeszłym roku holenderska linia zanotowała najlepszy wynik w rankingu FlightStats. Jedynie 11,47 proc. lotów KLM było opóźnionych.

El Al El Al fot. CzołgistaWiesław / Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

Najgorsze linie lotnicze

FlightStats nie skupił się tylko na najbardziej punktualnych liniach lotniczych, wybrano także te najczęściej opóźniające loty. Najmniej punktualnym przewoźnikiem został wybrany El Al Israel Airlines. Ponad połowa lotów tej linii była opóźniona o ponad 15 min - dokładnie 56 procent. Na kolejnych miejscach znalazły się linie: Icelandair (41,05 proc.), Air India (38,71), Philippine Airlines (38,33 proc.) czy Asiana Airlines z wynikiem 37,46 proc..

Więcej o:
Komentarze (23)
Nie lubisz długo czekać na samolot? Oto 10 najbardziej punktualnych linii lotniczych
Zaloguj się
  • shawmut

    Oceniono 21 razy 21

    nie lubisz klikać?
    10. Qantas Airways
    9. TAM Linhas Aéreas
    8. Delta Air Lines
    7. Singapore Airlines
    6. All Nippon Airways
    5. Austrian Airlines
    4. Qatar Airways
    3. Japan Airlines
    2. Iberia
    1. KLM

  • behemot.02

    Oceniono 4 razy 4

    Takie dane są bez większego znaczenia. Prztypuszczalnie większość spóźnień to spóźnienia do 1/2 godz., co zwykle nie powoduje problemów (np. z kontynuacją podróży, przeładunkiem bagażu), może nie zdąży się wypić kawy na lotnisku. Problemem sa spóźnienia o godzinę i więcej, oraz odwołania lotów. a tego nie widać w tej statystyce

  • Bartłomiej Muryn

    Oceniono 3 razy 3

    A El Al może i ma najwięcej spóźnień, ale powód jest niebłahy - oni nie wpuszczają terrorystów na pokłady :D

  • Janusz Kierski

    Oceniono 1 raz 1

    Najgorszą jest South China Airlines. Niepunktualna, fatalne jedzenie, serwis godny pożałowania, pracownicy nie znają języków obcych. O mały włos nie zdążyłbym na samolot do Sydney...brrrrr

  • adam66-sz

    Oceniono 1 raz 1

    "Może was zaskoczyć" - dlaczego taki układ miałby nas zaskoczyć?
    Same porządne linie na liście, więc żadnego zaskoczenia.

  • amenominakanushi-pan-poczatku

    Oceniono 3 razy 1

    "Oto ranking najlepszych linii - według kluczowego dla pasażerów kryterium"
    Myślałem, że kluczowe kryterium to bezpieczeństwo, a tu okazuje się, że samolot może wbić się w lotnisko przy lądowaniu tylko musi to zrobić punktualnie.

  • geelongman

    Oceniono 3 razy 1

    Kto dostarczal dane, sami przewoznicy czy lotniska?

  • wadim.murski

    0

    im mniej punktualny samolot, tym więcej życia przed podróżnym...

  • tempus

    0

    Dla mnie najważniejsze podczas kilkugodzinnych lotów są wygodne fotele z odchylanymi oparciami.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX