Oto najlepiej sprzedające się samochody w historii. Rządzą klasyki, które zna niemal każdy [RANKING]

Są takie samochody, które określamy mianem kultowych. Jedne zasłynęły niezwykłą stylistyką, inne jakością i wytrzymałością, jeszcze inne sprzedawały się tak dobrze, że na lata wpisały się w krajobraz miejski na całym świecie. Ranking przygotował amerykański AutoGuide jeszcze w 2013 r., dane obejmują jednak całkowitą sprzedaż w historii motoryzacji, dzięki czemu w dalszym ciągu można uznać je za aktualne.
1 Chevrolet Impala dziesiątej generacji Chevrolet Impala dziesiątej generacji fot. domena publiczna

Miejsce 10. Chevrolet Impala

Ostatnio prezentowaliśmy wam rankingi najczęściej rejestrowanych w Polsce aut. W tym zestawieniu, obejmującym wszystkie modele sprzedane kiedykolwiek na świecie, królują nieco inne modele. Zna je jednak niemal każdy.

Na miejscu 10. uplasował się Chevrolet Impala. To bardzo znany model amerykańskiej firmy General Motors produkowany od 1958 roku. Do 1996 Impale były luksusowymi autami, na które mógł sobie jednak pozwolić przeciętny Amerykanin. Miały swój własny charakter i wyróżniały się niezwykłą stylistyką.

W 2000 roku wznowiono produkcję Impali, która niestety nie przypomina już dawnej legendy motoryzacji. Teraz jest to przeciętne auto z klasy średniej. Przez wszystkie lata Impala sprzedała się w liczbie 14 mln egzemplarzy, co trzeba uznać za świetny wynik.

Pierwsza generacja z 1958 roku:

Chevrolet Impala pierwszej generacji (1958)fot. DougW / photo by Douglas Wilkinson from www.Chevrolet-Archives.com

2 VW Passat B8 Limousine 2.0 TDI VW Passat B8 Limousine 2.0 TDI fot. TD, Wikimedia / Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported

Miejsce 9. Volkswagen Passat

Na 9. miejscu zestawienia znalazł się jeden z kilku modeli niemieckiej marki Volkswagen obecnych w zestawieniu. Passat jest autem klasy średniej produkowanym od 1973 roku. Na rynku był sporo krócej niż Impala, jednak sprzedało się aż 15,5 mln egzemplarzy tego modelu.

Passat doczekał się już ośmiu generacji. Najnowsza jest w ofercie z czterema silnikami benzynowymi o mocy maksymalnie 220 KM (2,0 l.) i czterema motorami wysokoprężnymi, z których najlepszy rozwija 240 KM (2,0 l.).

Czytaj też: Volkswagen Passat B8 | Pierwsza jazda | Przepis na sukces

3 Ford Model T z 1916 roku Ford Model T z 1916 roku fot. Stephen Foskett (Wikipedia User: sfoskett) / Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported

Miejsce 8. Ford Model T

Zaskoczeni mogą być jedynie ci, którzy myśleli, że Model T pojawi się nieco wyżej w zestawieniu. To auto to prawdziwa ikona motoryzacji. Pierwszy seryjnie produkowany samochód, który wyjechał z fabryki 1908 roku i był produkowany przez 19 lat.

Z założenia miało to być auto tanie, na które może pozwolić sobie większość amerykańskich obywateli. Tuż przed I Wojną Światową kosztował niewiele ponad 300 ówczesnych dolarów. Pomimo krótkiego okresu produkcji, sprzedał się w liczbie 16,5 mln egzemplarzy.

Ford Model T był napędzany 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 2,9 l, który zapewniał jedynie 20 KM. To pozwalało jednak rozpędzić się do "zawrotnej" prędkości 68 km/h. Wbrew powszechnej opinii był produkowany nie tylko kolorze czarnym. Co więcej, przez pierwsze lata Modele T w ogóle nie wyjeżdżały z fabryki w tym kolorze.

4 Honda Accord (2016) dziewiątej generacji Honda Accord (2016) dziewiątej generacji fot. EurovisionNim / Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

Miejsce 7. Honda Accord

Na miejscu 7. zestawiania znalazł się jeden z modeli japońskiej Hondy. Accord to kolejny w rankingu przedstawiciel aut klasy średniej (segment D). To następca Hondy 1300 produkowany od 1976 roku. Przez ponad 40 lat Accord doczekał się 9 generacji i znalazł łącznie 17,5 mln nabywców.

Honda Accord od 1982 roku była produkowana także w USA, stając się tym samym pierwszym japońskim autem montowanym na terenie  USA. To właśnie sprzedażowy sukces za oceanem przekonał producenta do zaprzestania w 2015 roku produkcji wersji europejskiej i japońskiej.

Czytaj też: Toyota Avensis 2.0 D-4D Prestige | Test | Druga młodość

5 Honda Civic dziesiątej generacji Honda Civic dziesiątej generacji fot. Herranderssvensson / Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported

Miejsce 6. Honda Civic

Na miejscu 6. pojawił się pierwszy w tym zestawieniu samochód z segmentu C. To kolejny model od Hondy, który produkowany jest od 1972 roku. W 2015 roku pokazano najnowszą 10. generację samochodu. Na rynkach amerykańskim i japońskim sprzedawana jest wersja sedan i coupe.

W Europie samochód oferowany jest tylko jako hatchback, w której 10. generacja produkowana jest dopiero od bieżącego roku. Samochód zdobył ogromne uznanie wśród kierowców sprzedając się łącznie w liczbie 18,5 mln egzemplarzy.

Czytaj też: Honda Civic X | Pierwsza jazda | Czas turbo

6 Pierwsza wersja Forda Escorta Pierwsza wersja Forda Escorta fot. Berthold Werner / Creative Commons 3.0

Miejsce 5. Ford Escort

Na miejscu 5. uplasował się kolejny model Forda. Escort zaprezentowany został w 1967 roku jako następca słynnego Forda Anglia. Co ciekawe na rodzimym rynku Forda, w USA Escort pojawił się dopiero w 1981 roku. Jego produkcji zaprzestano dwa lata później niż w Europie, w 2003 roku, pomimo że na Starym Kontynencie był bardziej popularny.

Przez Ponad 30 lat istnienia sprzedało się 20 milionów sztuk auta. W 1998 roku Ford zaprezentował następcę modelu - Focusa. Nie przeszkodziło to jednak w nazwaniu w 2014 roku samochodu opartego na Focusie nazwą "Escort" przeznaczonego na rynek Chiński.

7 VW Beetle 1.4 TSI Sport VW Beetle 1.4 TSI Sport fot. M 93 / Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Germany

Miejsce 4. Volkswagen Typ 1 (Beetle / Garbus)

Miejsce 4. zajął Volkswagen Typ 1 znany na całym świecie jako "Beetle", co po polsku znaczy "chrząszcz". Wszystko zaczęło się w 1933 roku, kiedy Adolf Hitler zlecił Ferdinandowi Porsche zaprojektowanie samochodu dla ludu (Volkswagen). Samochód miał być na tyle tani - dostępny dla mieszkańców Trzeciej Rzeszy i miał nadawać się do codziennego użytku.

Zbudowana przez Porsche Garbus spełniał te wymogi i zyskał popularność po II Wojnie Światowej. Powstało wiele modyfikacji auta, jednak produkcję oryginalnego Garbusa zakończono w 2003 roku z powodu spadającej sprzedaży. Później powstały jeszcze modele Volkswagen New Beetle i Volkswagen Beetle, które silnie nawiązywały stylistycznie do Garbusa, nie osiągnęły jednak porównywalnej popularności. Najnowsza w dalszym ciągu produkowana jest w Meksyku.

Na całym świecie sprzedano dokładnie 21 529 464 sztuk oryginalnego Garbusa, z czego prawie 15,5 mln na rynku niemieckim. Łącznie swoich właścicieli znalazło 23,5 mln egzemplarzy Volkswagena Beetle.

Czytaj też: Volkswagen Beetle Design | Test | Zawartość cukru w cukrze

Volkswagen Garbus z 1973 roku:

Volkswagen Beetle (Garbus) z 1973 rokufot. domena publiczna

8 VW Golf VII VW Golf VII fot. Robert Basic from Germany / Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic

Miejsce 3. Volkswagen Golf

Za następcę Garbusa uznaje się jednak nie tylko Volkswagena New Beetle, ale także popularnego Golfa. To auto z segmentu C produkowane od 1974 roku w fabrykach koncernu Volkswagen AG. Golf doczekał się już 7 generacji. Najnowsza została zaprezentowana na Paris Motor Show w 2012 roku.

Golf to najlepiej sprzedający się model samochodu w osiemdziesięcioletniej historii koncernu Volkswagen AG i jednocześnie trzecie najlepiej sprzedające się auto w historii motoryzacji. Łącznie sprzedano 27,5 mln egzemplarzy, a producent cały czas ma szansę na poprawę tego wyniku. Golf jest bowiem w dalszym ciągu bardzo chętnie wybierany. W marcu był najczęściej rejestrowanym samochodem w Polsce, a w pozostałych miesiącach utrzymywał się na w czołówce rankingu.

Czytaj też: Volkswagen Golf GTI Performance | Pierwsza jazda | Siedem i pół

9 Najnowszy Ford F-150 XIII generacji Najnowszy Ford F-150 XIII generacji fot. Tuner tom / Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported

Miejsce 2. Ford Serii F

To auto w ogóle nie znalazłoby się w tym rankingu, gdyby nie ogromne zamiłowanie Amerykanów do pick-upów. Ford Serii F od bardzo wielu lat (z rzędu) jest w Stanach Zjednoczonych najchętniej kupowanym samochodem. Produkcję rozpoczęto w 1948 roku i od tego czasu sprzedał się już na całym świecie w 35 milionach egzemplarzy. Ponad 30 milionów kupili jednak mieszkańcy USA.

Na ulicach europejskich miast Forda Serii T spotkać jest bardzo ciężko. Nic dziwnego. W najmniejszej wersji F-150 auto ma prawie 5,5 długości. Niektóre większe modele kwalifikują się już u nas jako samochody ciężarowe (ponad 3,5 tony).

W najnowszej XIII generacji Ford Serii F jest nie tylko maszyną przeznaczoną do pracy w ciężkich warunkach. To naszpikowany elektroniką samochód (m.in.) z aktywnym tempomatem, kamerami ułatwiającymi sterowanie, podgrzewaną kierownicą czy składanymi lusterkami. Jest także wyposażony w mocne silniki o dość dużej pojemności. Szkoda tylko, że te najbardziej ekonomiczne palą w ruchu miejskim od 20 litrów benzyny na 100 km.

Czytaj też: Salon Detroit 2017 | Ford F-150 | Czas na duże zmiany

Pierwsza generacja z 1948 roku:

Pierwsza generacja Forda Serii F z 1950 rokufot. domena publiczna

10 Toyota Corolla (2015 r.) Toyota Corolla (2015 r.) fot. domena publiczna

Miejsce 1. Toyota Corolla

Na szczycie zestawienia znalazł się niemal kultowy model japońskiej Toyoty. Corolla to samochód produkowany od 1966 roku, który doczekał się już 11 generacji i od kilku lat jest najchętniej wybieranym autem na świecie.

Według AutoGuide do końca 2012 roku sprzedano 37,5 mln samochodów tego modelu, choć producent potwierdził przekroczenie 40 mln sztuk wraz z końcem lipca 2013 roku. Corolla nie traci na popularności i w 2015 roku - który był najlepszy w jej historii - rozeszła się w liczbie 1,35 mln egzemplarzy.

Ponoć zawdzięcza swoją popularność dobrej jakości wykonania i małej awaryjności.

Czytaj też: Toyota Corolla | 50 lat bestsellera wszech czasów

Pierwsza generacja Toyoty Corolli (egzemplarz z 1968 roku):

Pierwsza generacja Toyoty Corolli (egzemplarz z 1968 roku):fot. Mytho88 / Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported

Na następnym slajdzie - polski samochód wszechczasów

11 Zlot Fiatow 126p w Muzeum Inzynierii Miejskiej Zlot Fiatow 126p w Muzeum Inzynierii Miejskiej Fot. Mateusz Skwarczek / Agencja Gazeta

Polskie auto wszechczasów

Najwyższej sprzedaży w Polsce nie odnotował jednak model żadnego z największych światowych marek. Był nim niewielki samochód Fiata, a właściwie jego polska edycja produkowana przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych. Mowa oczywiście o Polskim Fiacie 126p zwanym najczęściej określeniem "Maluch".

Włoska wersja samochodu była produkowana w latach 1972 - 1980 i sprzedała się w liczbie 1,35 mln sztuk. Polska edycja powstała rok później i była montowana aż do 22 września 2000 roku. W fabrykach w Tychach i Bielsko-Białej wyprodukowano łącznie 3 318 674 egzemplarzy Malucha. Nieco ponad 2000 sztuk delikatnie zmodyfikowanego Fiata 126 powstało jeszcze w Austrii. Łączna sprzedaż samochodu osiągnęła 4 671 586 egzemplarzy.

Maluchy były wyposażone w bardzo niewielkie, dwucylindrowe silniki o pojemności 594 cm sześciennych (później 652 cm sześciennych) chłodzone powietrzem, przez co były niezwykle hałaśliwe. Osiągały moc od 23 do 30 KM, co przy masie ok. 600 kg pozwalało rozpędzić auto do 105 km/h. Szkoda tylko, że trwało to prawię minutę. Już do osiągnięcia 100 km/h auto potrzebowało ok. 47 sekund.

W latach 80-tych zaprezentowano jeszcze ulepszoną wersję Malucha - Polskiego Fiata 126 BIS. Dokonano tam wielu modyfikacji, zwiększono nieco prędkość maksymalną (do 110 km/h) i zamontowanie układ chłodzenia cieczą, który niestety nie spełniał należycie swojego zadania. Łącznie wyprodukowano 190 tys. sztuk unowocześnionej wersji.

Czytaj też: Mały Fiat | 43 lata polskiego Volkswagena Garbusa

Polski Fiat 126 BIS:

Polski Fiat 126 BISfot. Dawid Skwarczeński / CC BY-SA 3.0

Komentarze (51)
Oto najlepiej sprzedające się samochody w historii. Rządzą klasyki, które zna niemal każdy [RANKING]
Zaloguj się
  • grma

    Oceniono 7 razy 7

    Mam tylko jedno pytanie: jaki jest sens takiego zestawienia? To jest zestawienie najpopularniejszych nazw i to pewnie nawet nie do końca - Auris może być liczony do Corolli, a Jetta do Golfa, był dość niedawno głośny "spór" Toyoty, Volkswagena i Forda o najlepiej sprzedający się obecnie samochód. Postawcie obok siebie pierwszego i ostatniego Garbusa czy Forda T i pierwszego z najnowszym Golfa czy Corollę.

  • dr_bloger

    Oceniono 3 razy 3

    Prócz Forda T i VV garbusa samochody z tego zestawienia nie wykazują ciągłości konstrukcyjnej. Brak w nim za to Fiata 124, produkowanego od lat 60. do niedawna jako Łada.

  • konrad8125

    Oceniono 1 raz 1

    w polskich realiach 20litrów /100km....... to dużo........ jak patrzy się ile litrów paliwa za swoją wypłate może kupić przeciętny polak (zarobki ~2tys zł)..... a przeciętny niemiec (zarobki ~2.5tys euro -czyli ~10tys zł)...przeciętnego niemca stać na kupno nowego auta z salonu z 5 swoich wypłat..a polaczek za 5 wypłat może sobie kupić 20letni szrot z przebiegiem 500tys kilometrów.......POLSKA TO KRAJ NĘDZY I DZIADOSTWA.....a cała europa się z nas śmieje i ma nas za -złodziei-alkoholików -krętaczy-oszustów i leserów...

  • symfonia3

    Oceniono 1 raz 1

    W przypadku passata znów ktoś nie sprawdził jak jest naprawdę.. najmocniejszy silnik benzynowy w bieżącej generacji (B8) ma 280KM

  • 162tony

    Oceniono 7 razy 1

    10. Chevrolet Impala
    9. Volkswagen Passat
    8. Ford Model T
    7. Honda Accord
    6. Honda Civic
    5. Ford Escort
    4. Volkswagen Typ 1 (Beetle / Garbus)
    3. Volkswagen Golf
    2. Ford Serii F
    1. Toyota Corolla

    mimo wszystko warto poczytać dlaczego

  • jacho_1

    0

    10. Chevrolet Impala
    9. VW Passat
    8. Ford T
    7. Honda Accord
    6. Honda Civic
    5. Ford Escort
    4. VW Beetle/Garbus
    3. VW Golf
    2. Ford serii F (Pick-up)
    1. Toyota Corolla

    Proszę bardzo :)

  • 0

    Panie redaktorze: Ford T nie był pierwszym seryjnie produkowanym autem. Warto zasięgać wiadomości z wielu źródeł, a nie tylko z Wikipedii, bo ta czasem bzdury podaje.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX