Niektóre są niemal niewykrywalne, ale wszystkie kosztują majątek. Oto najdroższe latające maszyny wojskowe

Uzbrojenie wojska jest oczywiście bardzo kosztowne. Dla budżetów większości państw ogromnym obciążeniem jest zakup floty lotniczej. W trankingu najdroższych samolotów oczywiście przodują Amerykanie, którzy na obronności nie oszczędzają. Czy budowa tak drogiego sprzętu nie jest jednak przesadą?
V-22 Osprey V-22 Osprey Chief Petty Officer Joe Kane (U.S. Navy) / public domain

Oto najdroższe latające maszyny wojskowe

Uzbrojenie wojska jest oczywiście bardzo kosztowne. Dla budżetów większości państw ogromnym obciążeniem jest zakup floty lotniczej. W trankingu najdroższych samolotów oczywiście przodują Amerykanie, którzy na obronności nie oszczędzają. Czy budowa tak drogiego sprzętu nie jest jednak przesadą?

8. Bell-Boeing V-22 Osprey - 118 mln dolarów

Bell-Boeing V-22 Osprey to zmiennopłat wielozadaniowy, czyli statek powietrzny, zdolny do zmiany położenia śmigieł względem kadłuba. W praktyce zmiennopłat startuje i ląduje pionowo, podobnie jak helikopter, a po zmianie położenia śmigieł jest w stanie lecieć w sposób podobny do samolotów.

V-22 Osprey wytwarza ciąg w locie poziomym, zachowuje więc zasięg i prędkość typową dla samolotów. Jest wykorzystywany w misjach w trudnym terenie.

Maszyna jest produkowana już od 1988 roku, a pierwszy oblot miał miejsce w marcu 1989 roku. Każde z dwóch wirników ma 11,6 m średnicy i jest napędzany przez silnik Rolls-Royce o mocy 6150 KM. Prędkość maksymalna V-22 Osprey to 509 km/h, pułap wynosi prawie 8 km, a typowy zasięg ok. 1600 km.

V-22 Osprey produkowany jest do tej pory przez firmy Bell i Boeing dla amerykańskich sił zbrojnych. Według szacunków koszt jednego egzemplarza wynosi nawet 118 mln dolarów. Według danych z 2014 roku wyprodukowano już ponad 200 sztuk tego zmiennopłata.

V-22 OspreySenior Airman Julianne Showalter, U.S. Air Force / public domain

F-35A Lightning II F-35A Lightning II fot. MSgt John Nimmo Sr. / public domain

Oto najdroższe latające maszyny wojskowe

7. Lockheed Martin F-35 Lightning II - 122 mln dolarów

Kolejnym na liście najdroższych statków powietrznych jest myśliwiec wielozadaniowy piątej generacji produkowany od 2006 roku przez amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin.

To niewielki jednomiejscowy samolot, obecnie najbardziej zaawansowany myśliwiec świata, który ma zastąpić powoli m.in. nieco przestarzałe F-16. F-35 produkowane jest w trzech wersjach, a najdroższe F-35B i F-35C kosztują obecnie 121,8 mln dolarów za sztukę.

F-35 słynie z dwóch cech - jest "niewidzialny" i piekielnie drogi. Przy budowie samolotu wykorzystano technologie mające kamuflować samolot przed radarami wroga. Dzięki temu maszyna ma pozwalać na atak z zaskoczenia. Niestety cały program rozwoju F-35 nie dość, że został opóźniony, to jeszcze jego koszty urosły do gigantycznych rozmiarów.

F-35 Lightning IIfot. U.S. Air Force photo by Samuel King / public domain

Grumman E-2 Hawkeye Grumman E-2 Hawkeye fot. Mass Communication Specialist 3rd Class Jarod Hodge / public domain

Oto najdroższe latające maszyny wojskowe

6. Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye - 232 mln dolarów

Na miejscu 6. zestawienia znalazła się najnowsza wersja amerykańskiego samolotu Grumman E-2 Hawkeye. To statek powietrzny wczesnego ostrzegania, który za pomocą radaru umieszczonego nad kadłubem wyszukuje wrogie maszyny.

Przewagą samolotów tego typu nad radarami naziemnymi jest fakt, że fale radarowe rozchodzą się prostoliniowo, dlatego zasięg radarów znajdujących się za Ziemi ograniczony jest kulistością naszej planety i przeszkodami w terenie.

Samolot E-2D Advanced Hawkeye jest obecnie w służbie sił zbrojnych USA, Francji, Egiptu, Izraela, Japonii, Singapuru i Tajwanu. Osiąga pułap 9390 metrów, a jego prędkość maksymalna wynosi ok. 600 km/h, co jest mniej kluczowym parametrem w przypadku tego typu samolotu. Cena jednego egzemplarza sięga nawet 232 mln dolarów.

E-2D Hawkeyefot. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Ernest R. Scott / public domain

Lockheed Martin VH-71 Kestrel Lockheed Martin VH-71 Kestrel fot. Siły Zbrojne Stanów Zjednoczonych / domena publiczna

Oto najdroższe latające maszyny wojskowe

5. Lockheed Martin VH-71 Kestrel - 241 mln dolarów

Maszyna powstała jako śmigłowiec do transportu prezydenta USA. Miała bazować na brytyjsko-włoskim modelu AgustaWestland AW101. Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych miał otrzymać 23 śmigłowce.

Koszt budowy jednego egzemplarza wahał się od ok. 240 do nawet 400 mln dolarów. Projekt został ostatecznie anulowany 1 czerwca 2009 roku. 9 wyprodukowanych maszyn zostało sprzedanych rządowi kanadyjskiemu.

Boeing P-8A Poseidon Boeing P-8A Poseidon fot. U.S. Navy photo by Liz Goettee / public domain

Oto najdroższe latające maszyny wojskowe

4. Boeing P-8A Poseidon - 290 mln dolarów

Ten samolot, w przeciwieństwie do pozostałych jednostek nie zaskakuje niecodziennym wyglądem. Jest wręcz łudząco podobny do maszyn cywilnych. Nic dziwnego, P-8A Poseidon (na zdjęciu po lewej stronie) to zmilitaryzowana wersja Boeinga 737, najpopularniejszego wąskokadłubowego samolotu pasażerskiego świata.

To samolot rozpoznawczy, przeznaczony do rozpoznania terytorium wroga i eliminacji okrętów nawodnych i podwodnych. Pierwszy raz wzniósł się w powietrze w 2009 roku. W US Navy zastępuje przestarzały już model Lockheed P-3 Orion (na zdjęciu po prawej stronie). Według różnych danych jeden egzemplarz Boeinga P-8A Poseidon kosztuje od ok. 250 do ok. 290 mln dolarów.

C17A Globemaster III C17A Globemaster III fot. Staff Sgt. Jacob N. Bailey, U.S. Air Force / public domain

Oto najdroższe latające maszyny wojskowe

3. Boeing C17A Globemaster III - 328 mln dolarów

To trzeci najdroższy i zdecydowanie najcięższy samolot w zestawieniu przeznaczony do transportu ciężkiego sprzętu. Był wyprodukowany przez amerykańskiego Boeinga w latach 1991 - 2015. Powstało łącznie 279 egzemplarzy.

Masa własna samolotu wynosi 128 ton, a na pokładzie mieści się jeszcze 77,5 tony ładunku. Po całkowitym załadowaniu zasięg samolotu znacznie się zmniejsza, z 8700 km do 4440 km. Na szczęście C17A Globemaster III może tankować w locie.

Samolot C17A Globemaster III transportujący pancerne, ważące ponad 8 ton (każda) limuzyny prezydenta USA:

Samolot C17A Globemaster III transportujący Cadillac One - pancerną, ważącą ponad 8 ton limuzynę prezydenta USA:fot. D. Winslow / Presidential Limousine / Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic

F-22 Raptor F-22 Raptor fot. Rob Shenk from Great Falls, VA, USA / Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic

Oto najdroższe latające maszyny wojskowe

2. Lockheed F-22 Raptor - 350 mln dolarów

Lockheed F-22 Raptor to amerykański myśliwiec przewagi powietrznej. Podobnie jak F-35 Lightning II został wykonany w technologii Stealth mającej na celu ukrycie maszyny przed radarami nieprzyjaciela.

Samolot zbudowany został w prawie 200 egzemplarzach w latach 1997 - 2011, kiedy zakończono jego produkcję. F-22 Raptor jest dziełem współpracy dwóch amerykańskich firm: Lockheed Martin i Boeinga. Według różnych źródeł koszt jednego egzemplarza wahał się od ok. 150 do nawet 350 mln dolarów.

F-22fot. USAF photo by Tech. Sgt. Mike Ammons / public domain

Northrop B-2 Spirit Northrop B-2 Spirit fot. Staff Sgt. Bennie J. Davis III / public domain

Oto najdroższe latające maszyny wojskowe

1. Northrop B-2 Spirit - ok. 2 mld dolarów

To jeden z najbardziej niezwykłych i jednocześnie bardzo charakterystycznych maszyn w historii lotnictwa. B-2 Spirit nie można pomylić z żadnym innym samolotem ze względu na bardzo nietypowy kształt w układzie "latającego skrzydła".

Samolot wykonano w technologii Stealth, a typ konstrukcji wybrano nie ze względu na aerodynamikę, ale właśnie z powodu zmniejszenia wykrywalności przez radary. B-2 Spirit to bombowiec strategiczny, który na pokładzie może zmieścić aż 22,5 tony uzbrojenia.

Maszyna może przenosić nie tylko ogromną liczbę bomb konwencjonalnych, ale także jądrowych. Niezmiernie ważne jest zatem, aby niezauważenie przemieścić się nad cel i precyzyjnie zrzucić bombę.

Projekt samolotu powstał w latach 80-tych, a pierwszy oblot miał miejsce w lipcu 1989 roku. Amerykanie początkowo zakładali budowę 132 egzemplarzy. Po upadku zimnej wojny zdecydowano jednak o ograniczeniu budżetu i budowie 21 takich samolotów.

Choć powstało ich znacznie mniej i tak cały program kosztował nawet kilkadziesiąt miliardów dolarów. Budowa jednego egzemplarza tego niezwykłego bombowca to wydatek sięgający 1,5 - 2,2 miliarda dolarów! Z powodu błędu komputera sterującego, jeden egzemplarz spłonął przy starcie z lotniska na wyspie Guam.

B-2 Spirit jest nie tylko ciężki (masa własna: 71 668 kg), ale także dość duży (rozpiętość: 52,12 m). Tak wygląda lecąc wraz z ośmioma myśliwcami McDonnell Douglas F/A-18 Hornet:

Northrop B-2 Spiritfot. Jordon R. Beesley / US Navy / public domain

Więcej o:
Komentarze (186)
Niektóre są niemal niewykrywalne, ale wszystkie kosztują majątek. Oto najdroższe latające maszyny wojskowe
Zaloguj się
  • a.k.traper

    Oceniono 21 razy 13

    Po co komu drogi samolot skoro niewidzialny, kupuje się po to by sąsiady widziały i szlag ich trafiał.

  • kocurxtr

    Oceniono 9 razy 5

    najdroższe lotnictwo to mamy my
    kasa wydana na samoloty całkowicie niewidzalne

  • super_lolo

    Oceniono 4 razy 4

    "wytwarza ciąg w locie poziomym", a w locie pionowym utrzymuje się w powietrzu tylko siłą woli pilota?

  • gokle

    Oceniono 7 razy 3

    No, a ostatnio ktos tu pisal, ze ruski, czy chinski mysliwiec jest najlepszy. To jak to w koncu jest.....

  • wojtem

    Oceniono 11 razy 3

    V 22 mial byc produkowany w Swidniku od 1993 roku ale niestety rzad nie zgodzil sie na prywatyzacje PZL

  • elenem

    Oceniono 2 razy 2

    Tak, tyle ze w Polsce nigdy takich samolotów nie będzie... przez PIS. Smutne.
    Straciliśmy wszystko i jeszcze konflikty z sąsiednimi państwami.

  • zigzaur

    Oceniono 2 razy 2

    Zbrojenia USA powodują postęp techniczny i dlatego per saldo zwiększają gospodarczą potęgę tego państwa. Zbrojenia dziadów niszczą ich gospodarkę.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX