Oto najbardziej zakorkowane miasta w Europie. Jak na ich tle wypada Warszawa?

Zatłoczone ulice to dla mieszkańców spory problem. Stopień zakorkowania największych miast bada zajmujący się telematyką TomTom. Z najnowszych danych z 2016 roku wynika, że z korkami trzeba mierzyć się głównie w Azji. Problem obecny jest jednak również w Europie. Przedstawiamy 8 najbardziej zakorkowanych miast (o ludności powyżej 800 tys. osób) na Starym Kontynencie i Warszawę, która w TOP8 się nie zmieściła.
atomium, bruksela, belgia atomium, bruksela, belgia Fot. Shutterstock

Miejsce 8. Bruksela

Ranking zaczniemy od miejsca 8., na którym znalazła się stolica i jednocześnie najbardziej zakorkowane miasto w Belgii. Bruksela miała w rankingu TomTom wynik 38 proc. Ten rezultat oznacza, że korki średnio rzecz ujmując wydłużają czas podróży o 38 proc. w porównaniu z sytuacją drogową bez korków. To wynik o 3 pkt procentowe wyższy niż rok wcześniej. 

Czas dojazdu do celu w Brukseli w porannych i wieczornych godzinach szczytu wzrasta względem sytuacji bez korków odpowiednio o 71 i 77 proc.

Powierzchnia: 161,4 km kw.

Liczba mieszkańców: 1,18 mln

Pozycja na świecie: 37

Paryż wycieczki, Pola Elizejskie Paryż wycieczki, Pola Elizejskie Fot. Shutterstock

Miejsce 7. Paryż

Kolejne miejsce w zestawieniu najbardziej zakorkowanych europejskich miast przypadło Paryżowi. Stolica Francji również zanotowała wynik 38 proc., co stanowi wzrost o 2 pkt procentowe.

Choć TomTom wyliczył, że Paryż jest bardziej zakorkowany od Brukseli, to jednak w godzinach szczytu Francuzi dojadą do celu nieco szybciej niż Belgowie. Wzrost czasu dojazdu w Paryżu wynosi rano 68 proc., a wieczorem 66 proc.

Powierzchnia: 105,5 km kw.

Liczba mieszkańców: 2,22 mln

Pozycja na świecie: 35

rzym, plac wenecki, włochy rzym, plac wenecki, włochy Fot. Shutterstock

Miejsce 6. Rzym

Stolica Włoch jest najbardziej zakorkowanym miastem tego kraju. Zdaniem TomToma zasłużyła na wynik w postaci 40 proc., a więc o 2 pkt procentowe więcej niż rok wcześniej.

Czas dojazdu do celu w porannych godzinach szczytu zwiększa się w Rzymie o 74 proc., a podczas wieczornych korków o 68 proc.

Powierzchnia: 1 285 km kw.

Liczba mieszkańców: 2,87 mln

Pozycja na świecie: 27

Zdjęcie zrobione smartfonem Galaxy S8 Plus Zdjęcie zrobione smartfonem Galaxy S8 Plus fot. Bartłomiej Pawlak

Miejsce 4. Londyn

Raczej nie powinien stanowić zaskoczenia fakt, że największe pod względem liczby ludności miasto w całej Unii Europejskiej (ponad dwukrotnie większe od drugiego Berlina) znalazło się tak wysoko.

Problem korków w Londynie nie jest nowy. Pomimo starań władz, w dalszym ciągu się powiększa (o 2 pkt. procentowe) plasując stolicę wyspiarskiego Królestwa tuż za podium z wynikiem 40 proc.

Wzrost czasu dojazdu do celu w Londynie obliczono na 64 proc. podczas porannych i 68 proc. podczas wieczornych godzin szczytu.

Powierzchnia: 1 572 km kw.

Liczba mieszkańców: 8,79 mln

Pozycja na świecie: 25

Petersburg Petersburg fot. domena publiczna

Miejsce 3. Petersburg

Ostatnią pozycję na podium zajął Petersburg. Drugie największe miasto Rosji dostało notę 41 proc. (o 1 pkt procentowy więcej niż rok wcześniej).

W Petersburgu w porannych godzinach szczytu czas dojazdu wydłuża się średnio o 65 proc., a wieczorem aż o 90 proc. Powroty z pracy dla mieszkańców tego nadbałtyckiego miasta muszą być więc wyjątkowo męczące.

Powierzchnia: 1 439 km kw.

Liczba mieszkańców: 5,32 mln

Pozycja na świecie: 21

ROSJA, MOSKWA, KREML ROSJA, MOSKWA, KREML Fot. Wojciech Olkuśnik / Agencja Gazeta

Miejsce 2. Moskwa

Jeszcze gorzej jest w największym rosyjskim mieście - Moskwie. Wiecznie zakorkowana stolica Rosji otrzymała od TomToma identyczną jak rok wcześniej notę 44 proc., jednak spadła na 2. miejsce zestawienia.

Mimo wszystko firma postanowiła przyznać miastu nagrodę za łatwiejsze parkowanie. Dzięki odpowiednim zmianom wprowadzającym m.in. opłaty za parkowanie i lepszego egzekwowania prawa, czas szukania miejsca parkingowego zmniejszył się w Moskwie o 65 proc.

Mieszkańcy tego ogromnego miasta i tak szczęśliwi nie są, bo czas dojazdu do celu w porannych godzinach szczytu jest 71 proc. dłuższy niż zwykle. Wieczorem ten wskaźnik wynosi aż 94 proc.

Powierzchnia: 2 511 km kw.

Liczba mieszkańców: 12,23 mln

Pozycja na świecie: 13

Bukareszt Bukareszt Shutterstock.com

Miejsce 1. Bukareszt

Najbardziej zakorkowanym miastem według nowych statystyk został relatywnie niewielki Bukareszt. Stolica Rumunii dostała notę równą 50 proc. To wzrost aż o 7 pkt procentowych względem 2015 roku.

Kierowcy w Bukareszcie marnują w godzinach szczytu najwięcej czasu w Europie. Rano czas dojazdu do celu wydłuża im się o 90 proc., a podczas wieczornego szczytu aż o 98 proc.

Choć Bukareszt jest najbardziej zakorkowanym miastem w Europie to do ogólnoświatowej czołówki jeszcze trochę mu brakuje. Plasuje się zaraz za ogromnym miastem Meksyk (66 proc.), Bangkokiem (61 proc.), Dżakartą (58 proc.) i Chongqing (52 proc.). Jest pierwszym miastem w rankingu z wynikiem nie większym niż 50 proc.

Powierzchnia: 228 km kw.

Liczba mieszkańców: 1,88 mln

Pozycja na świecie: 5

Korki w Warszawie Korki w Warszawie Fot. Franciszek Mazur / Agencja Gazeta

A jak jest w Polsce?

TomTom przyznał Warszawie wynik 37 proc., co pozwoliło zająć 11. miejsce w Europie i 42. na świecie. Co godne pochwały, Warszawa jest jednym miastem z europejskiego top 25, w którym korki zmniejszyły się (o 1 pkt procentowy) względem poprzedniego roku. 

Czas dojazdu w godzinach szczytu w Warszawie zwiększa się rano o 65 proc., a wieczorem o 72 proc.

Powierzchnia: 517 km kw.

Liczba mieszkańców: 1,75 mln

Pozycja na świecie: 42

Trzeba jednak zaznaczyć, że TomTom uwzględnił w zestawieniu tylko duże miasta (z Polski kwalifikuje się tylko Warszawa). Gdyby pod uwagę wziąć jedynie mniejsze miejscowości (poniżej 800 tys. mieszkańców), na 1. miejscu na świecie uplasowałyby się Łódź (51 proc.), na 6. Lublin (40 proc.), a na 8. Kraków (38 proc.).

Czytaj też: Byliśmy w centrali głównej TomTom w Amsterdamie. To tu przetwarzane są dane od tysięcy kierowców na świecie

Więcej o:
Komentarze (74)
8 najbardziej zakorkowanych miasta w Europie. Warszawa tuż za pierwszą dziesiątką
Zaloguj się
  • e.olsen

    Oceniono 20 razy 18

    > Która stolica w Europie ma największy problem z korkami?

    Taki tytuł widnieje na głównej. A w treści m.in. Marsylia i Petersburg. To stolice jakich państw? Nie nadążam już za tymi zmianami politycznymi...

  • anal.i.zator

    Oceniono 8 razy 8

    Miejsce 8. Bruksela

    Ranking zaczniemy od miejsca 8., na którym znalazła się stolica i jednocześnie najbardziej zakorkowane miasto w Belgii. Bruksela miała w rankingu TomTom wynik 38 proc. Ten rezultat oznacza, że korki średnio rzecz ujmując wydłużają czas podróży o 38 proc. w porównaniu z sytuacją drogową bez korków. To wynik o 3 pkt procentowe wyższy niż rok wcześniej.

    Czas dojazdu do celu w Brukseli w porannych i wieczornych godzinach szczytu wzrasta względem sytuacji bez korków odpowiednio o 71 i 77 proc.

    Powierzchnia: 161,4 km kw.

    Liczba mieszkańców: 1,18 mln

    Pozycja na świecie: 37

    Miejsce 7. Paryż

    Kolejne miejsce w zestawieniu najbardziej zakorkowanych europejskich miast przypadło Paryżowi. Stolica Francji również zanotowała wynik 38 proc., co stanowi wzrost o 2 pkt procentowe.

    Choć TomTom wyliczył, że Paryż jest bardziej zakorkowany od Brukseli, to jednak w godzinach szczytu Francuzi dojadą do celu nieco szybciej niż Belgowie. Wzrost czasu dojazdu w Paryżu wynosi rano 68 proc., a wieczorem 66 proc.

    Powierzchnia: 105,5 km kw.

    Liczba mieszkańców: 2,22 mln

    Pozycja na świecie: 35

    Miejsce 6. Rzym

    Stolica Włoch jest najbardziej zakorkowanym miastem tego kraju. Zdaniem TomToma zasłużyła na wynik w postaci 40 proc., a więc o 2 pkt procentowe więcej niż rok wcześniej.

    Czas dojazdu do celu w porannych godzinach szczytu zwiększa się w Rzymie o 74 proc., a podczas wieczornych korków o 68 proc.

    Powierzchnia: 1 285 km kw.

    Liczba mieszkańców: 2,87 mln

    Pozycja na świecie: 27

    Miejsce 5. Marsylia

    Na miejscu 5. już drugie francuskie miasto w zestawieniu. Leżąca na południu kraju portowa Marsylia jest najbardziej zakorkowanym miastem Francji z wynikiem równym 40 proc. (wzrost o 2 pkt procentowe względem 2015 roku). Znalazła się tak wysoko pomimo dość sporej powierzchni w stosunku do liczby ludności.

    Warto wspomnieć, że Marsylia jest najmniej zaludnionym miastem w zestawieniu. Ma ponad 14 razy mniej mieszkańców od największego miasta tego rankingu.

    Według statystyk firmy TomTom, czas dojazdu w godzinach szczytu w Marsylii zwiększa się rano o 62 proc., a wieczorem o 75 proc.

    Powierzchnia: 240,6 km kw.

    Liczba mieszkańców: 858,12 tys.

    Pozycja na świecie: 26

  • mr.creosote

    Oceniono 1 raz 1

    To jest ranking z uwzględnieniem tylko miast powyżej 800 tys. mieszkańców. Co ciekawe, dla wszystkich miast europejskich wygląda tak:
    1. Łódź
    2. Bukreszt
    3. Moskwa
    4. Belfast
    5. Dublin
    6. Palermo
    7. Sankt Petersburg
    8. Edynburg
    9. Londyn
    10. Marsylia

  • gadolinn

    Oceniono 1 raz 1

    Trzy najgorsze - dziki wschod.

  • zigzaur

    Oceniono 5 razy 1

    Uciążliwe korki są nieprzyjemnym efektem ubocznym szybkiego rozwoju danego państwa i jego stolicy. Pamiętać należy, że Bukareszt jest miastem większym od Budapesztu, Warszawy, Pragi i Wiednia. W naszym regionie Europy Środkowo-Wschodniej jest drugim co do wielkości miastem po Kijowie. A warto też pamiętać, że to właśnie Rumunia wyrasta na wiodące państwo tego regionu, także z powodu upadku Polski pod rządami pisuaruchów. Niedawno Rumunia obniżyła zasadniczą stawkę VAT z 24 % na 20 % i w dodatku nie zmniejszyło to budżetowych wpływów z VAT. Można? Można! Niedawno w Rumunii odbyły się wielkie akcje protestacyjne przeciwko planom złagodzenia kar za urzędniczą korupcję. Bierzmy przykład z Rumunów. Oprócz tego Rumunia gości u siebie znacznie większe siły zbrojne USA w tym działającą już od dawna tarczę antyrakietową. Można? Można! Jeszcze z rok "dobrej zmiany" i Polacy zaczną jeździć do Rumunii po pracę. Rumunia ma zupełnie poprawne stosunki ze wszystkimi sąsiadami: nawet Węgrami, Serbią i Ukrainą.

  • 13facet13

    0

    ...ALE PANI Zdanowska nasza kochana Pani Prezydent Łodzi, twierdzi ,że po wybudowaniu trasy W-Z sytuacja się zmieniła na lepsiejszą , teraz z zachodu na wschód mkniemy około 3 min szybciej (niż wcześniej) lecąc najdroższym tunelem w Europie i to jest NASZ WIELKI SUKCES. JA Z CENTRUM NA POŁUDNIE ŁODZI (8-10 KM) MNKNĘ JEDYNIE OKOŁO 40- 50 MINUT....i o co chodzi?jest super!!! TERAZ BĘDZIE NAM BUDOWAĆ TUNEL POD MIASTEM I MYŚLĘ ,ŻE KILKA KAMIENIC NAM SIĘ ZŁOŻY , ale musi połączyć nalepsiejszy dworzec w Europie z centrum, podkopem - takie złote myśli mamy tu , a pomijamy zadłużenie , które kilka pokoleń spłacać będzie...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX