Oto najszybsze pociągi na świecie. Jak na ich tle wypada Pendolino?

Szybkie pociągi rozwijają dziś prędkości, które kilkadziesiąt lat temu wydawały się nieosiągalne i coraz częściej stają się dobrą alternatywą dla transportu lotniczego.

Ranking przygotowaliśmy w oparciu o dane serwisu GoEuro. Pod uwagę wzięliśmy prędkość osiągniętą podczas testów, a także prędkość eksploatacyjną pociągów.
Jak na tle najszybszych pociągów na świecie wypada Pendolino? Sprawdźmy.
1 Pociąg TCDD HT65000 Pociąg TCDD HT65000 Fot. Ym1965/ CC BY-SA 3.0

Najszybsze pociągi na świecie - Miejsce 9. YHT (Turcja)

Szybkie pociągi rozwijają dziś prędkości, które kilkadziesiąt lat temu wydawały się nieosiągalne i coraz częściej stają się dobrą alternatywą dla transportu lotniczego.

Ranking przygotowaliśmy w oparciu o dane serwisu GoEuro. Pod uwagę wzięliśmy prędkość osiągniętą podczas testów, a także prędkość eksploatacyjną pociągów.

Jak na tle najszybszych pociągów na świecie wypada Pendolino? Sprawdźmy.

Prędkość maksymalna (testy) - 303 km/h

Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 250 km/h

YHT (Yüksek Hizli Tren) to szybka linia kolejowa, którą łączy ze sobą dwie najważniejsze tureckie metropolie - Stambuł oraz Ankarę. YHT obsługuje również trasę Ankara - Konya.

Na trasach tych kursują jednostki HT65000 oraz HT80000. Szybszy z pociągów jest w stanie osiągnąć prędkość 300 km/h, ale na codzień pociągi YHT kursują z prędkością do 250 km/h.

2 Pociąg AGV 575 Italo Pociąg AGV 575 Italo Fot. Peter Broster/Flickr/CC BY-SA 2.0

Najszybsze pociągi na świecie - Miejsce 8. Italo (Włochy)

Prędkość maksymalna (testy) - 362 km/h

Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 300 km/h

Pociągi Italo kursują na trasie: Bolonia - Florencja, Florencja - Rzym, Mediolan - Bolonia, Neapol - Salerno, Rzym - Neapol i Turyn - Mediolan.

Trasy te obsługiwane są przez jednostki Alstom AGV 575. Podczas przewozu pasażerów pociągi Italo osiągają maksymalną prędkość 300 km/h.

3 Pociąg ICE 3 Pociąg ICE 3 Fot. Thomas Wolf/Wikimedia Commons/CC0

Najszybsze pociągi na świecie - Miejsce 7. ICE (Niemcy)

Prędkość maksymalna (testy) - 368 km/h

Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 320 km/h

Historia pociągów ICE (Intercity-Express) sięga lat 80-tych XX. wieku. W 1985 roku podczas testów pociąg ICE V osiągnął rekordową wówczas prędkość 317 kilometrów na godzinę.

Obecnie, pociągi należące do koncernu Deutsche Bahn kursują na trasach w Niemczech, Austrii, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Danii i we Francji z maksymalną prędkością 320 km/h.

4 Pociąg ETR1000 Pociąg ETR1000 Fot. E656073/Wikimedia Commons/CC BY-SA 3.0

Najszybsze pociągi na świecie - Miejsce 6. Frecciarossa 1000 (Włochy)

Prędkość maksymalna (testy) - 400 km/h

Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 300 km/h

Frecciarossa 1000 to rodzina nowoczesnych i superszybkich pociągów, które należą do największego włoskiego przewoźnika kolejowego Trenitalia. Kursują na trasie Turyn - Mediolan - Bolonia - Florencja - Rzym - Neapol - Salerno.

Za produkcję jednostek ETR 1000 odpowiadały koncerny AnsaldoBreda (dziś Hitachi Rail Italy) oraz Bombardier. Na codzień, pociągi Frecciarossa osiągają prędkość 300 km/h.

5 Pociąg AVE Talgo 350 Pociąg AVE Talgo 350 fot. Fot. Mikel Ortega/Wikimedia Commons/CC BY-SA 4.0

Najszybsze pociągi na świecie - Miejsce 5. AVE (Hiszpania)

Prędkość maksymalna (testy) - 404 km/h

Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 320 km/h

Hiszpańskie pociągi AVE bez zatrzymywania się są w stanie pokonać dystans 621 kilometrów w zaledwie 2,5 godzin. Na trasie z Madrytu do Barcelony osiągają prędkość 320 km/h

Ich nazwa nie jest przypadkowa - 'Ave' to po hiszpańsku 'ptak'. Profil ptaka jest obecny również w logo hiszpańskich linii dużych prędkości, które należą do koncernu Renfe.

6 Pociąg KTX Sancheon Pociąg KTX Sancheon Fot. Minseong Kim/Wikimedia Commons/CC BY-SA 4.0

Najszybsze pociągi na świecie - Miejsce 4. KTX (Korea Południowa)

Prędkość maksymalna (testy) - 421 km/h

Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 300 km/h

Historia superszybkich pociągów KTX sięga 2004 roku, a obecnie łączą one największe metropolie Korei Południowej - Seul, Daejeon, Daegu oraz Pusan.

Pociągi KTX powstały w oparciu o projekt jednostki TGV Réseau (Alstom). Na ich pokładzie może zmieścić się 900 pasażerów, a maksymalna prędkość eksploatacyjna to 300 km/h.

7 Shanghai Maglev Train Shanghai Maglev Train fot. Alex Needham/Wikimedia Commons/Public Domain

Najszybsze pociągi na świecie - Miejsce 3. Shanghai Maglev Train (Chiny)

Prędkość maksymalna (testy) - 501 km/h

Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 350 km/h

Shanghai Maglev Train to jedna z pierwszych komercyjnych linii magnetycznych na świecie.   Budowa rozpoczęła się w 2001 roku, a oddanie do użytku pasażerskiego nastąpiło w styczniu 2004 r. Pociąg został wyprodukowany w Niemczech. Linia ma 30,5 km i dwie stacje.

Pociąg może osiągnąć prędkość 350 km/h w 2 minuty. Podczas testu, który odbył się 12 listopada 2003 r. Maglev Train osiągnął maksymalną prędkość wynoszącą 501 km/h.

8 Pociąg TGV Duplex Pociąg TGV Duplex fot. AlNo/Wikimedia Commons/CC BY-SA 3.0

Najszybsze pociągi na świecie - Miejsce 2. TGV (Francja)

Prędkość maksymalna (testy) - 575 km/h

Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 320 km/h

Francuski TGV to bez wątpienia najbardziej rozpoznawalne pociągi dużych prędkości na świecie. Po raz pierwszy zaczęły kursować na trasie Paryż - Lyon w 1981 roku.

TGV został opracowany i wdrożony przez koncern Alstom przy współpracy z francuskimi kolejami państwowymi SNCF. Na codzień pociągi kursują z prędkością do 320 km/h.

Rekord prędkości, wynoszący 574,8 km/h, został ustanowiony 3 kwietnia 2007 roku przez pociąg TGV V150. Jest to obecnie obowiązujący rekord prędkości pojazdu szynowego.

9 Pociąg SCMaglev L0 series Pociąg SCMaglev L0 series Fot. Saruno Hirobano/Wikimedia Commons/CC BY-SA 3.0

Najszybsze pociągi na świecie - Miejsce 1. SCMaglev (Japonia)

Prędkość maksymalna (testy) - 603 km/h

Niekwestionowany rekord prędkości należy jednak do japońskiego pociągu magnetycznego SCMaglev L0 Series, który w 21 kwietnia 2015 roku osiągnął prędkość 603 km/h.

SCMaglev ma być kluczowym elementem trasy Chuo Shinkansen, która do 2027 roku ma połączyć ze sobą Tokio i Nagoi, a do 2047 Tokio i Osakę. Japończycy chcą też zainteresować technologią lewitacji magnetycznej maglev inne kraje - Stany Zjednoczone oraz Australię.

10 Pociąg Pendolino PKP Intercity Pociąg Pendolino PKP Intercity Fot. Mieczysław Michalak / Agencja Gazeta

Najszybsze pociągi na świecie - Pendolino/EIP (Polska)

Prędkość maksymalna (testy) - 291 km/h

Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 200 km/h

Express InterCity Premium, to najwyższa kategoria pociągów należąca do polskiej spółki PKP Intercity. Połączenia EIP obsługiwane są przez pociągi ED250 Pendolino, które wyprodukował koncern Alstom. Każdy pociąg ma 7 członów, w których znajdują się 402 miejsca siedzące.

Maksymalna prędkość eksploatacyjna ED250 to 250 km/h, ale w Polsce nie przekraczają one prędkości 200 km/h, ze względu na brak linii dostosowanych do wyższych prędkości.

Komentarze (88)
Oto najszybsze pociągi na świecie. Jak na ich tle wypada Pendolino?
Zaloguj się
  • wg70

    Oceniono 35 razy 31

    Miejsce 9. YHT (Turcja)
    Prędkość maksymalna (testy) - 303 km/h
    Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 250 km/h
    YHT (Yüksek Hizli Tren) to szybka linia kolejowa, którą łączy ze sobą dwie najważniejsze tureckie metropolie - Stambuł oraz Ankarę. YHT obsługuje również trasę Ankara - Konya.
    Na trasach tych kursują jednostki HT65000 oraz HT80000. Szybszy z pociągów jest w stanie osiągnąć prędkość 300 km/h, ale na codzień pociągi YHT kursują z prędkością do 250 km/h.

    Miejsce 8. Italo (Włochy)
    Prędkość maksymalna (testy) - 362 km/h
    Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 300 km/h
    Pociągi Italo kursują na trasie: Bolonia - Florencja, Florencja - Rzym, Mediolan - Bolonia, Neapol - Salerno, Rzym - Neapol i Turyn - Mediolan.
    Trasy te obsługiwane są przez jednostki Alstom AGV 575. Podczas przewozu pasażerów pociągi Italo osiągają maksymalną prędkość 300

    Miejsce 7. ICE (Niemcy)
    Prędkość maksymalna (testy) - 368 km/h
    Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 320 km/h
    Historia pociągów ICE (Intercity-Express) sięga lat 80-tych XX. wieku. W 1985 roku podczas testów pociąg ICE V osiągnął rekordową wówczas prędkość 317 kilometrów na godzinę.
    Obecnie, pociągi należące do koncernu Deutsche Bahn kursują na trasach w Niemczech, Austrii, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Danii i we Francji z maksymalną prędkością 320 km/h.

    Miejsce 6. Frecciarossa 1000 (Włochy)
    Prędkość maksymalna (testy) - 400 km/h
    Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 300 km/h
    Frecciarossa 1000 to rodzina nowoczesnych i superszybkich pociągów, które należą do największego włoskiego przewoźnika kolejowego Trenitalia. Kursują na trasie Turyn - Mediolan - Bolonia - Florencja - Rzym - Neapol - Salerno.
    Za produkcję jednostek ETR 1000 odpowiadały koncerny AnsaldoBreda (dziś Hitachi Rail Italy) oraz Bombardier. Na codzień, pociągi Frecciarossa osiągają prędkość 300 km/h.

    Miejsce 4. KTX (Korea Południowa)
    Prędkość maksymalna (testy) - 421 km/h
    Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 300 km/h
    Historia superszybkich pociągów KTX sięga 2004 roku, a obecnie łączą one największe metropolie Korei Południowej - Seul, Daejeon, Daegu oraz Pusan.
    Pociągi KTX powstały w oparciu o projekt jednostki TGV Réseau (Alstom). Na ich pokładzie może zmieścić się 900 pasażerów, a maksymalna prędkość eksploatacyjna to 300 km/h.

    Miejsce 3. Shanghai Maglev Train (Chiny)
    Prędkość maksymalna (testy) - 501 km/h
    Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 350 km/h
    Shanghai Maglev Train to jedna z pierwszych komercyjnych linii magnetycznych na świecie. Budowa rozpoczęła się w 2001 roku, a oddanie do użytku pasażerskiego nastąpiło w styczniu 2004 r. Pociąg został wyprodukowany w Niemczech. Linia ma 30,5 km i dwie stacje.
    Pociąg może osiągnąć prędkość 350 km/h w 2 minuty. Podczas testu, który odbył się 12 listopada 2003 r. Maglev Train osiągnął maksymalną prędkość wynoszącą 501 km/h.

    Miejsce 2. TGV (Francja)
    Prędkość maksymalna (testy) - 575 km/h
    Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 320 km/h
    Francuski TGV to bez wątpienia najbardziej rozpoznawalne pociągi dużych prędkości na świecie. Po raz pierwszy zaczęły kursować na trasie Paryż - Lyon w 1981 roku.
    TGV został opracowany i wdrożony przez koncern Alstom przy współpracy z francuskimi kolejami państwowymi SNCF. Na codzień pociągi kursują z prędkością do 320 km/h.
    Rekord prędkości, wynoszący 574,8 km/h, został ustanowiony 3 kwietnia 2007 roku przez pociąg TGV V150. Jest to obecnie obowiązujący rekord prędkości pojazdu szynowego.

    Miejsce 1. SCMaglev (Japonia)
    Prędkość maksymalna (testy) - 603 km/h
    Niekwestionowany rekord prędkości należy jednak do japońskiego pociągu magnetycznego SCMaglev L0 Series, który w 21 kwietnia 2015 roku osiągnął prędkość 603 km/h.
    SCMaglev ma być kluczowym elementem trasy Chuo Shinkansen, która do 2027 roku ma połączyć ze sobą Tokio i Nagoi, a do 2047 Tokio i Osakę. Japończycy chcą też zainteresować technologią lewitacji magnetycznej maglev inne kraje - Stany Zjednoczone oraz Australię.

  • rasta-mw

    Oceniono 33 razy 19

    Pociąg+ to nowy program PiS, który zmieni oblicze Polskiej kolei. Będziemy mieli najszybsze w europie linie kolejowe. Np. z Brzeszcz do Radomia będzie zbudowana kolej na ciekły azot, dzięki temu pociąg i pasażerowie będą dosłownie oderwani od ziemi, lecz słoma w butach pozostanie.

  • krzysztof_ptk

    Oceniono 6 razy 4

    Miejsce 123. PKP (Kaczystan)

  • Kris Smigielski

    Oceniono 4 razy 4

    Jechalem TGV dwa razy i z Montpellier do Lyon i z powrotem. Mnie taki komfort podrozowania zupelnie wystarcza.

  • Władysław Hajduga

    Oceniono 5 razy 3

    Trzeba dodać że Pendolino często się spóźnia. Na reklamacje jedna odpowiedź "z przyczyn niezależnych". Żenada.

  • stachud

    Oceniono 2 razy 2

    U nas ciągle III Świat, ciuchcie jadą max 160km/h i to tylko gdzieniegdzie.

  • y.woodoo

    Oceniono 4 razy 2

    Ale za to jest jedynym bez wajfika. Sukces na skale wszechswiata a przynajmniej naszej mglawicy. Tak trzymac, my debile katolickie musimy byc najlepsi.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX