Żeby zrobić z lotniska w Radomiu port pomocniczy dla Warszawy, trzeba będzie go zburzyć i zbudować na nowo. To nie koniec problemów

Pomysł państwowej spółki Porty Lotnicze, by rozbudować port w Radomiu kosztem lotniska w Modlinie, jest absurdalnym szaleństwem ekonomicznym - wynika z raportu brytyjskiej firmy projektowej Arup, do którego dotarł 'Puls Biznesu'.
Lotnisko Modlin Lotnisko Modlin Fot. Franciszek Mazur / Agencja Gazeta

PPL forsuje rozbudowę lotniska w Radomiu

Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL) - jak przypomina "Puls Biznesu" - od kilku miesięcy prowadzi kampanię przeciwko lotnisku w Modlinie, w którym ma 30,39 proc. udziałów. Forsuje budowę przejściowego portu w Radomiu, który obsłuży rosnący ruch do czasu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Czytaj także: LOT z większymi dreamlinerami we flocie. Prezes pogrzebał nadzieje Modlina, zabrał głos ws. Radomia

W związku z tym podpisał już z władzami Radomia list intencyjny w sprawie ewentualnego przejęcia radomskiego lotniska oraz zlecił brytyjskiej firmie projektowej Arup przygotowanie raportów o lotniskach w Radomiu i Modlinie pod kątem ich ewentualnej rozbudowy. "PB" dotarł do raportu dotyczącego spółki Port Lotniczy Radom. Wynika z niego, że ewentualna jego rozbudowa będzie bardzo kosztowna i do tego związana ze sporym ryzykiem.

W praktyce to budowa nowego lotniska

- W przypadku istotnego zwiększenia ruchu lotniczego i pasażerskiego praktycznie całość istniejącej infrastruktury lotniska będzie musiała zostać gruntownie przebudowana. W praktyce (z wyjątkiem drogi startowej) oznaczać to będzie budowę nowego lotniska - czytamy w raporcie spółki Arup.

I tak np. droga startowa ma 2 tys. metrów i wystarcza jedynie do obsługi małych samolotów, drogi kołowania nie są dostosowane do obsługi nowoczesnych samolotów i zapewne trzeba będzie wytyczyć nowe, a płyty postojowe muszą zostać rozebrane i zastąpione nowymi.

To nie wszystko. Terminal pasażerski jest przewidziany do obsługi 1,5 mln pasażerów rocznie, jednocześnie może obsłużyć 380 pasażerów z dwóch boeingów 737-800, więc trzeba go będzie rozbudować. Podobnie jak parking i drogę łączącą lotnisko z drogami miejskimi. Do tego niezbędna jest nowa wieża kontroli ruchu, bo dziś port korzysta z wojskowej.

Czytaj więcej: Ryanair i Niki Lauda rozwiną nowe linie lotnicze

Lotnisko w Radomiu. Lotnisko w Radomiu. Fot. Andrzej Michalik / Agencja Gazeta

Poważne problemy prawne

Arup zwraca też uwagę na wiele problemów prawnych związanych z pomysłem rozbudowy lotniska w Radomiu. "PB" pisze między innymi, że poważne wątpliwości dotyczą akcji uprzywilejowanych spółki zarządzającej lotniskiem. Z raportu wynika także, że Port Lotniczy Radom, który funkcjonuje na działkach użyczonych przez miasto, ma zaległość z tytułu podatku od nieruchomości (298,5 tys. zł za lata 2014-16).

Jego autorzy piszą też o ryzyku ograniczenia rozbudowy lotniska, bo pomiędzy działkami, które zostały portowi użyczone, biegnie wąski i długi pas działek, których właściciel nie jest znany. Kolejnym problemem prawnym jest wojskowy charakter lotniska. To oznacza ograniczenia w zarządzaniu, bieżącej eksploatacji i rozbudowie.

Do tego istnieje ryzyko, że port otrzymał pomoc publiczną, którą należało notyfikować, ale spółka tego nie zrobiła. - W najbardziej negatywnym scenariuszu obowiązek zwrotu może dotyczyć wartości znacznie przekraczającej 100 mln zł. W wersji optymistycznej, pod warunkiem dokonania skutecznej notyfikacji zawierającej wiarygodne biznesplany, analizy i perspektywy przychodów, obowiązek zwrotu może dotyczyć od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów złotych - napisano w raporcie.

Czytaj więcej: Koniec taniego latania? Bilety mogą podrożeć z dwóch ważnych powodów

Lotnisko w Radomiu Lotnisko w Radomiu ANDRZEJ MICHALIK

Finansowy dramat

Arup zwraca poza tym uwagę na problemy środowiskowe związane z rozbudową lotniska w Radomiu i na fakt, że aktualnie ta firma przynosi wyłącznie poważne straty finansowe. - Spółka miała straty we wszystkich latach działalności. Łącznie do końca trzeciego kwartału 2017 r. wyniosły 83,2 mln zł, co stanowi 65 proc. kapitału podstawowego spółki (128,9 mln zł) - odkryli biegli.

- Łączne straty na koniec września 2017 r. przewyższają sumę kapitałów zapasowego, rezerwowego oraz jednej trzeciej kapitału akcyjnego o kwotę 39,9 mln zł, co w przypadku utrzymania się tej sytuacji na koniec roku obrotowego wypełnia przesłanki art. 397 KSH, zgodnie z którym zarząd spółki jest zobowiązany niezwłocznie zwołać walne zgromadzenie celem powzięcia uchwały dotyczącej dalszego istnienia spółki - twierdzą eksperci Advantimu, audytora, który pracował na zlecenie Arupa i którego cytuje "PB".

Tekst pochodzi z bloga "Giełda i gospodarka.pl"

Więcej o:
Komentarze (149)
Radom lotniskiem pomocniczym dla Okęcia? Ten raport ujawnia lawinę problemów
Zaloguj się
  • vegemot

    Oceniono 59 razy 57

    Pisowcy chca w Radomiu to zrobia w Radomiu!! Zleca wlasne badania gdzie wyjdzie ze Radom jest idealnym miejscem!! a inne raporty fałszywe!! zlecą własne sondaze z ktorych wyjdzie ze 90% ludzi chce by był to Radom a nie Modlin!! Nikt nie bedzie pisowcom mowil co jak robic, oni wszystko wiedza najlepiej!! (oczywiscie w rzeczywistosci spartaczą tak jak wszystko za co sie zabierają)

  • tak_to_znowu_ja

    Oceniono 53 razy 51

    To niejaki suski, perukarz i znajomy carycy Katarzyny, forsuje ten obłąkany pomysł z Radomiem. To nawet Bareja w Misiu takich bzdur nie przewidział. A tam wdawało się, było już wszystko!

  • mozgow

    Oceniono 50 razy 50

    - Dostajemy za tego misia, jako konsultanci 20% ogólnej sumy kosztów i już. Więc im on jest droższy, ten miś tym... no? Koniaczek?
    - Podwójny...Stać mnie!

  • Oceniono 15 razy 15

    W Radomiu miała być baza okrętów podwodnych wojsk Szalonego Antka. Były też plany rozmieszczenia pułku wiatrakowców przeciwlotniczych. A okazało się że lotniska też nie będzie. Proponuję budowę kosmodromu.

  • dupajasi0

    Oceniono 12 razy 12

    W sumie połowę tego planu warto zrealizować. Tę pierwszą połowę czyli wyburzenie. ;-)

  • maciejkasan

    Oceniono 12 razy 10

    Prezes LOT jest z Radomia , chciał mieć blisko do roboty

  • 24iwona

    Oceniono 8 razy 8

    Przecież to widać jak na dłoni, Modlin jest be bo tam ni "słuszna" partia nie ma pakietu większościowego, więc nie pozwolą na rozwój. Lepiej zmarnować pieniądze suwerena na taką dziurę jak Radom.
    Nikt, kto szanuje swój czas swoje pieniądze z Radomia nie poleci!
    Do Modlina 50 km a do Radomia 150km. Dojazd na lotnisko będzie dużym wydatkiem i pół dnia w korkach. Ludzie zaczną podróżować po Europie pociągami bo taniej i bez przesiadki.
    Dogadajcie się chociaż raz w słusznej sprawie i nie wyrzucajcie w błoto naszych, czyli suwerena pieniędzy!

  • Robert Ab

    Oceniono 8 razy 8

    Jest lotnisko w Łodzi, którego nie trzeba rozbierać i budować od nowa. Pas startowy ma odpowiednie parametry, włącznie z długością i systemem naprowadzania. Położone też jest blisko dużego miasta z którego po zbudowaniu tunelu pod centrum Łodzi będzie można szybko koleją dojechać (tunel jest w przygotowaniu, dworzec podziemny Łódź Fabryczna już powstał, lotnisko w Łodzi jest blisko torów kolejowych). Już teraz można dojechać autostradą.

  • ulther

    Oceniono 7 razy 7

    Obok jest lotnisko w Lodzi - miescie polaczonym szybkim pociagiem z Warszawa. Lotnisko jest wieksze, ma wiekszy terminal i jest wykorzystane w niewielkim stopniu, ale mimo to ma regularne polaczenia...po co rozbudowywac wirtualne lotnisko w Radomiu?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX