Zobacz, którymi nowymi drogami pojedziesz do końca roku. Będzie ich mniej niż planowano [RAPORT]

W tym roku kierowcom zostało udostępnionych ponad 118 km nowych odcinków dróg. Do oddania jest jeszcze 240 km - wynika z wyliczeń przesłanych next.gazeta.pl przez GDDKiA. Razem nowych dróg ma być więcej niż w 2017 r., choć jednocześnie dużo mniej niż Generalna Dyrekcja planowała jeszcze na początku roku. Oto lista.
Budowa A1 na odcinku Blachownia - Zawodzie Budowa A1 na odcinku Blachownia - Zawodzie fot. GDDKiA

Opóźnione drogi

W styczniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad liczyła, że do końca roku oddanych zostanie 440 km nowych dróg. Na progu ostatniego kwartału okazało się, że nie uda się tego zrealizować i nowych dróg będzie o ponad 70 km mniej.

Te, których nie uda się oddać, to:

- dwa fragmenty autostrady A1: Blachownia - Zawodzie (4,7 km) i Woźniki - Pyrzowice (15,150 km),

- S5 z Białych Błot do Szubina (9,726 km),

- obwodnica Koszalina i Sianowa na S6/S11 (20,122 km),

- dwa odcinki S7: Lubień - Naprawa (7,590 km) i Skomielna Biała - Rabka Zdrój (z trasą do Chabówki - 6,067 km),

- Przeszkoda - Paszków na S8 (11,621 km) oraz obwodnica Wałcza (17,825 km).

Razem daje to prawie 93 km opóźnionych dróg, ale za to przybędzie odcinków, które zostaną oddane wcześniej niż zakładano, więc "netto" dostaniemy 72 km mniej.

Budowa trasy S7, Chęciny Budowa trasy S7, Chęciny Fot. Michał Walczak / Agencja Gazeta

GDDKiA wyjaśnia

- Te opóźnienia wynikają z przyczyn obiektywnych: pogodowych, archeologicznych lub geologicznych, jak języki wodne na wielokrotnie niższym poziomie niż badania geologiczne, co miało miejsce w przypadku obwodnicy Koszalina - mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. - Zdarza się też zła organizacja placu budowy, z tym, że to leży po stronie wykonawcy - dodaje.

Wygląda na to, że jest to jedna z przyczyn opóźnienia na przykład realizacji odcinka S7 Chęciny - Jędrzejów, budowanego przez włoską firmę Salini (do tego dołożyły się kwestie od wykonawcy niezależne). Termin oddania był już kilkakrotnie przekładany, obecnie mówi się, że realny jest przyszły rok, choć Salini zapewnia (a GDDKiA liczy), że do końca grudnia odcinek będzie przejezdny (co nie znaczy, że zupełnie gotowy). Salini ma też problemy z opóźnieniem na kawałku zakopianki Skomielna Biała - Chabówka.

Rozwiązanie umowy z winy wykonawcy nie zawsze jest korzystne, procedura z inwentaryzacją placu budowy i wyborem nowego wykonawcy trwać możne znacznie dłużej, niż dokończenie prac, nawet opóźnione. Co nie znaczy, że takie sytuacje się nie zdarzają, w tym roku GDDKiA rozwiązała umowę ze wspomnianą już Salini na odcinek S8 - fragment obwodnicy Marek.

- Tam, gdzie opóźnienie wynika z winy wykonawcy, naliczane są kary zgodnie z kontraktem i wykonawcy mają tego świadomość - przypomina rzecznik GDDKiA. Z drugiej strony, wykonawcy składają roszczenia, uzasadniając problemy czynnikami od nich niezależnymi (i część z takich roszczeń GDDKiA uznaje).

Budowa drogi S3 na wysokości Jawora Budowa drogi S3 na wysokości Jawora Fot. Tomasz Pietrzyk / Agencja Gazeta

Aż 80 km drogi ekspresowej S3

W tym roku jak na razie oddano do ruchu 117,4 km nowych dróg, najwięcej odcinków S3. W ramach tej trasy do końca grudnia otwarte mają zostać:

- węzeł Niedoradz - droga wojewódzka nr 283 (17,290 km),

- węzeł Zielona Góra Północ - węzeł Niedoradz (13,307 km),

- węzeł Kaźmierzów - węzeł Lubin Północ (14,378 km),

- węzeł Legnica - węzeł Jawor (19,730 km),

- węzeł Jawor - węzeł Bolków (16,105 km).

Razem na tej trasie udostępnionych ma być jeszcze 80 km dróg. W przypadku dwóch pierwszych odcinków chodzi o budowę drugiej jezdni - jedna już jest.


źródło: GDDKiA


źródło: GDDKiA

W realizacji jest fragment od Brzozowa do Rzęśnicy (w tym gotowa już obwodnica Miękowa), w przygotowaniu odcinek Świnoujście - Troszyn, a na etapie procedury przetargowej fragment od Bolkowa do granicy państwa. Zakończenie wszystkich prac jest przewidywane do 2023 roku. Trasa S3, która połączy porty w Świnoujściu i Szczecinie z Czechami, docelowo ma mieć długość 520 km. To część korytarza paneuropejskiego, biegnącego od Szwecji do Grecji.

Budowa drogi S5 na odcinku Poznań - Wronczyn Budowa drogi S5 na odcinku Poznań - Wronczyn fot. GDDKiA

S5 połączy się z A2

Jeśli chodzi o S5, to kierowcy zapewne czekają z niecierpliwością na oddanie odcinka łączącego trasę z A2, czyli Poznań (węzeł Głuchowo) - Wronczyn. 15,8 km miało być udostępnione najpierw w ubiegłym roku, a potem w drugim kwartale tego roku. GDDKiA ma w planach oddanie go do końca grudnia.

Niedawno otwarto 9,5 km trasy Leszno Południe - Kaczkowo. W tym roku mamy dostać jeszcze ponad 19 km od Radomicka do węzła Leszno Południe. Do ukończenia całej planowanej S5 jeszcze trochę brakuje, głównie w województwie kujawsko-pomorskim. Całą trasę S5 o długości około 360 km mamy mieć w przyszłym roku.


źródło: GDDKiA



Budowa trasy S7 na odcinku Nowy Dwór Gdański - Koszwały Budowa trasy S7 na odcinku Nowy Dwór Gdański - Koszwały fot. GDDKiA

Z Warszawy nad morze "siódemką"

W przypadku części S7 na północ od Warszawy, w kierunku Trójmiasta, mamy dobre wiadomości: na koniec tego roku duża jej część będzie już dwupasmowa. Na oddanie czekają dwa odcinki: Koszwały - Nowy Dwór Gdański (20,497 km) i Nowy Dwór Gdański - Kazimierzowo (19,137 km). W realizacji jest jeszcze fragment między granicą województwa warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego (przed Mławą) oraz Płońskiem. Kierowcy jadący ze stolicy nad morze są coraz bliżej bezpłatnej alternatywy dla A1.


źródło: GDDKiA

Do pełnej przebudowy tej trasy zostaje często zakorkowany fragment na wylocie z Warszawy, ale na niego jeszcze poczekamy. Wiadomo już, że ta nowa droga ominie Łomianki, będzie biec na zachód od nich, skrajem Puszczy Kampinoskiej, m.in. dwoma tunelami. Nie rozpisano jeszcze przetargu na wykonawcę tej inwestycji. Jej ukończenie planowane jest na lata 2024-2025.

Budowa trasy S7, Radom Budowa trasy S7, Radom Fot. Marta Dudzinska/ Agencja Gazeta

S7 w kierunku Krakowa

Zaawansowanie prac na tej części "siódemki" wygląda gorzej. W tym roku ma zostać udostępnione ponad 46 km: obwodnica Radomia (24,650 km) i wspomniany już odcinek Chęciny - Jędrzejów (21,553 km). Poza tym, trwa budowa S7 z Warszawy do Grójca.


źródło: GDDKiA


źródło: GDDKiA

Daleki od oddania jest fragment od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa. Po miesiącach przepychanek we wrześniu podpisano wreszcie umowę z wykonawcą odcinka Kraków Igołomska - Widoma - to firma Salini. W ramach S7 budowany jest też fragment zakopianki do Rabki i Nowego Targu. Całą ekspresową "siódemką" z Warszawy do Krakowa kierowcy mają pojechać w 2021 roku.

Budowa obwodnicy Olsztyna Budowa obwodnicy Olsztyna Fot. Robert Robaszewski / Agencja Gazeta

Ponad 240 km nowych dróg do końca roku

Poza tym, GDDKiA planuje udostępnić w tym roku jeszcze prawie 13 km S8 od Wyszkowa do węzła Poręba, 10 km obwodnicy Olsztyna i 16 km trasy S51 Olsztyn Wschód - Olsztyn Południe. Łącznie w tym roku ma przybyć 367,6 km dróg. Więcej niż w 2017 r., kiedy oddano 355,7 km (w tym ponad 300 km stanowiły ekspresówki, a 55,5 km obwodnice).

Jak wylicza GDDKiA, obecnie mamy 3554 km dróg szybkiego ruchu (1638,5 km autostrad i 1915,5 km dróg ekspresowych). W realizacji jest 118 zadań o łącznej długości 1548,7 km głównie drogi ekspresowe).

Więcej o:
Komentarze (74)
W tym roku przybędzie 240 km nowych dróg, w tym odcinki S3, S5 i S7 - wynika z danych GDDKiA
Zaloguj się
  • wektor321

    Oceniono 13 razy 13

    A Pinokio mowil ze to pis najszybciej buduje, a tu opoznienia, komu wierzyc

  • ptak_dodo

    Oceniono 11 razy 11

    "W przypadku części S7 na północ od Warszawy, w kierunku Trójmiasta, mamy dobre wiadomości: na koniec tego roku cała będzie już dwupasmowa. Na oddanie czekają dwa odcinki: Koszwały - Nowy Dwór Gdański (20,497 km) i Nowy Dwór Gdański - Kazimierzowo (19,137 km). To znaczy, że kierowcy jadący ze stolicy nad morze będą mieć bezpłatną, dwupasmową i szybką alternatywę dla A1 - choć nie na całej długości będzie to droga ekspresowa."
    Chyba ktoś zapomniał o 70 km od Płońska do Napierek. Tam ciągle DK7 jednopasmowa i miejscami mocno garbata. I prędko to się nie zmieni.

  • poppers68

    Oceniono 10 razy 10

    Ale czy ktoś się dziwi? Większość inwestycji drogowych to zawiązane kontrakty sprzed 2015 a za ich zakończenie odpowiadają ludzie o podobnej mentalności co zarządzający stadniną koni w Janowie Podlaskim.
    Cieszmy się, jeśli w ogóle coś zrobią a jakość będzie tożsama z założeniami.

  • romangrzybek

    Oceniono 14 razy 10

    A co z modernizacją tych już wybudowanych przed laty i obecnie nie spełniających aktualnych potrzeb?
    Autostrada A4 łączy Zachód Europy ze Wschodem. Bezpośrednio łączy Niemcy – 83 miliony ludności z Ukrainą – 43 miliony ludności. W województwach leżących nad tą autostradą zamieszkuje 14 milionów Polaków. Autostrada „Via Baltica” łączy Litwę, Łotwę i Estonię – łącznie 6 milionów mieszkańców ze Słowacją – 5 milionów a w leżących nad nią województwach zamieszkuje 8 milionów ludzi. Jak myślicie która autostrada jest bardziej ważna dla Polski i Europy? Dlatego bardziej ważna jest modernizacja odgałęzienia A4 na Berlin bo zaniedbane przynosi wstyd Polsce i 4 pasy w każdą stronę na odcinku Wrocław Legnica bo jest tam dniem i nocą taki tłok jak w centrum Warszawy w godzinach szczytu.

  • koment7

    Oceniono 10 razy 10

    "W przypadku części S7 na północ od Warszawy, w kierunku Trójmiasta, mamy dobre wiadomości: na koniec tego roku cała będzie już dwupasmowa. "
    Coś Pan Redaktor się nie przyłożył. Ciągle jednopasmowy pozostaje odcinek Płońsk-Nidzica!!!

  • zimman

    Oceniono 8 razy 8

    Wiecie dlaczego mniej? Bo wbrew kłamstwom Mateuszka-Kłamczuszka od 2 lat rządzi PIS. I będzie ich jeszcze mniej jeśli będą rządzić dalej, a po 2020 bez pieniędzy z UE wszystko zamrze. Dowala jeszcze więcej parapodatków i żeby utrzymać swój bezrobotny elektorat będą im z naszych podatków fundować dodatkowe "plusy". Aby trwać i kraść ...

  • fiqumiku

    Oceniono 14 razy 8

    Pis nawet prosty patyk zepsuje, nic nie potrafia patalachy, to co sie dziwic. Zreszta zgodnie z programem PiS - ,,Polska w ruinie"

  • mxx01

    Oceniono 9 razy 7

    Kto to pisał??? Dwupasmowa siódemka od Warszawy do trójmiasta ??? A od Płońska do Napierek to gdzie jest ten drugi pas?

  • vito14

    Oceniono 6 razy 6

    PiS nie potrafi nawet dokończyć, tego co poprzedni rząd zaczął, ale oczywiście Matełuszk Kłamczuszek twierdzi, ze to dopiero za jego rządów buduje się drogi i mosty. Podajcie chociaż jeden przykład "eski" lub autostrady, która w 100% została wybudowana za PiS czyli od zaprojektowania, zrobienia dokumentacji i pozwoleń, pozyskania środków i wkopania pierwszej łopaty i odebrania budowy. To co dziś PiS robi to to ostatnie, i chełpi się jak to zastali kraj w ruinie i jak to dopiero oni go budują.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX