Uber może zostać zablokowany w Polsce jak firmy bukmacherskie. Operatorzy będą musieli ograniczać dostęp do aplikacji i stron

Po kilku miesiącach przerwy wraca kwestia regulacji usług transportowych. Pojawiła się nowa wersja ustawy o transporcie drogowym. Rząd chce rozwiązać problem podobnie jak w przypadku stron oferujących zakłady online. Jeden szczegół sprawia jednak, że sprawa nie jest tak prosta.
Uber Uber źródło: Reuters

Uber może zniknąć z Polski

Rząd przyspieszył prace związane ze zmianą przepisów dotyczących transportu drogowego i czasu pracy kierowców. W najnowszym projekcie ustawy, datowanym na 6 marca, pojawiają się zapisy, na podstawie których dostęp do usługodawców, którzy nie mają odpowiednich pozwoleń i licencji, będzie mógł być blokowany.

Twórcy ustawy, jak zauważa Niebezpiecznik, regulując transport drogowy postanowili wykorzystać doświadczenia zdobyte przy regulowaniu rynku związanego z hazardem. W zeszłym roku uruchomiono specjalny indeks stron. Jeśli firma oferująca zakłady bukmacherskie czy prowadząca kasyno online płaci w Polsce podatki, ma pozwolenia nie jest blokowana. Użytkownik może wejść na jej stronę bez przeszkód. Jeśli siedzibę ma w raju podatkowym i omija naszego fiskusa jest wciągana na indeks. Użytkownik po wpisaniu adresu jest informowany o problemach z połączeniem. I chociaż może go samodzielnie naprawić używając darmowej usługi DNS to najczęściej taki usługodawca z Polski się wycofuje. 

Czy Uber zniknie z Polski? Czy Uber zniknie z Polski? Fotomontaż R. Kędzierski

Trudna definicja 

W przypadku hazardu sprawa wydaje się w miarę prosta. W przypadku usług transportowych o definicję trudniej. W ustawie zapisano ją w następujący sposób. 

  • pośrednictwo przy przewozie osób - działalność gospodarcza polegająca na:
  • a) przekazywaniu zleceń przewozu osób samochodem osobowym, pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą lub taksówką, lu
  • b) zawieraniu umowy przewozu w imieniu klienta lub podmiotu wykonującego przewóz osób samochodem osobowym, pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą lub taksówką, lub
  • c) pobieraniu opłaty za usługę przewozu osób samochodem osobowym, pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą lub taksówką, lub
  • d) umożliwieniu zawarcia umowy przewozu i umożliwieniu uregulowania opłat za przewóz osób samochodem osobowym, pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą lub taksówką - poprzez dostarczanie lub udostępnianie do tych celów programów komputerowych, aplikacji mobilnych, systemów teleinformatycznych albo innych środków przekazu informacji.

Taka regulacja prawa może znacząco utrudnić korzystanie z aplikacji takich jak Uber czy BlaBla Car. Wpływ przepisów może być jednak szerszy - zaczną mnożyć się wątpliwości, czy nowe obostrzenia obejmują też wypożyczalnie samochodów czy możliwość wynajmowania pojazdu na krótki czas, co jest już możliwe w wielu miastach.

Przewóz osób tylko dla licencjonowanych firm? Wkrótce to możliwe Przewóz osób tylko dla licencjonowanych firm? Wkrótce to możliwe Fot. (Mateusz Skwarczek/ Agencja Gazeta)

Uber wskazuje wiele niejasności

Uber w przesłanym do nas stanowisku stwierdza, że definicje przyjęte w projekcie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa są zbyt szerokie. Pośrednictwem można by określić działanie takich usług jak Google Maps czy Yanosik. Ustawa nie określa bowiem jaka czynność podjęta przez konsumenta ma zostać uznana za pośrednictwo w przewozie. Czy zadzwonienie po taksówkę jest takim pośrednictwem?

O tym, że firmy takie jak Uber mogą mieć problemy po wejściu w życie przepisów w tej formie świadczą co najmniej dwie kwestie. Po pierwsze w firmie przewozowej będzie musiała znajdować się chociaż jedna osoba posiadająca certyfikat kompetencji zawodowych i zabezpieczenie wynoszące 9000 euro. Firmami będą więc musieli kierować zawodowi kierowcy z odpowiednią licencją i ubezpieczeniem. 

Druga kwestia dotyczy obowiązku weryfikacji nałożony na pośredników. Jeśli ktoś nie świadczy usług przewozu, a jedynie w nich pośredniczy, musi zweryfikować przewoźnika za okres pięciu lat. Ustawa nie wyjaśnia jednak jak ta weryfikacja miałaby wyglądać. 

Uber Uber Uber

Związkowcy mają wątpliwości

W przypadku firm związanych z hazardem tworzenie indeksu i określanie kategorii działań, które podlegają restrykcjom też nie było na początku jasne. Obawiano się, że pod nowe przepisy "podpadnie" chociażby Facebook, który czasami wyświetla reklamy kasyn online. 

Podobne obawy dotyczą ustawy, która miałaby uregulować usługi takie jak Uber. Jak zauważa Niebezpiecznik Związek Pracodawców "Transposrt i Logistyka"  podczas konsultacji zwrócił uwagę, że "Polska może sobie zablokować drogę do wielu innowacyjnych usług z zakresu transportu, które będą podpadać pod tę definicję w przyszłości". Nie bez znaczenia jest też wpływ zmian na konsumentów. Sam tylko Uber ma w Polsce już milion użytkowników. Korzystających z innych tego typu usług jest zresztą więcej. 

Więcej o:
Komentarze (39)
Uber może zostać zablokowany w Polsce jak firmy bukmacherskie. Operatorzy będą musieli ograniczać dostęp do aplikacji i stron
Zaloguj się
  • hans_gl

    Oceniono 30 razy 26

    To proste - kierowca UBERA nie oszukał mnie ani razu. Taksówkarz usiłuje mnie oszukać przeciętnie co drugi raz...

  • sloncenadnami

    Oceniono 22 razy 16

    uber jest be, ale niezrzeszone "złotówy" co na "dzień dobry" liczą sobie 20 zł to już ok!

  • norbertrabarbar

    Oceniono 19 razy 13

    Brawo PiS! Gospodarka powinna być sterowana centralnie, a nie tak, że każdy sobie robi co chce!

  • ewuer

    Oceniono 3 razy 3

    Korzystam z Ubera miarę często i jestem BARDZO ZADOWOLONY. n Kierowca UBARA nigdy mnie nie oszukał, nie jechał okrężną drogą 'nabijając licznik' i zawsze był uprzejmy - rozmowny lub milczący na życzenie klienta. Dlatego UBERA POPIERAM i nie godzę się na ograniczenie jego działalności na korzyść tzw. legalnych mafii taksówkowych!

  • tomaszzg

    Oceniono 1 raz 1

    Mieszkam w Szkocji. W moim miescie, ok. 0,5 mln mieszkancow, sa tradycyjne 'czarne taksowki' i sa prywatne samochody, w tym niektore jezdzace pod szyldem ubera.
    KAZDY samochod ma specjalny przeglad i licencje ( za ok. £500), KAZDY kierowca ma licencje (ok. £150 na start, pozniej £150 rocznie). Uber placi zawsze na konto, wiec kazdy kierowca placi podatki. Jedni klienci wola tradycyjne taksowki, ktore mozna zatrzymac w kazdym miejscu, inni dzwonia do korporacji po prywatne, jeszcze inni uzywaja aplikacja ubera. KAZDY zarabia, od kierowcow, po korporacje, miasto i urzad skarbowy, klienci maja kilka opcji i kazdy jest zadowolony. Jest konkurencja i cenu reguluje popyt na usluge.
    Dlaczego nie mozna wprowadzic licencji dla kierowcow ubera w Polsce? Niech sie ubezpiecza, kupia licencje i jezdza, klienci wybiora sami.

  • hopsiupbec

    Oceniono 1 raz 1

    "Druga kwestia dotyczy obowiązku weryfikacji nałożony na pośredników. Jeśli ktoś nie świadczy usług przewozu, a jedynie w nich pośredniczy, musi zweryfikować przewoźnika za okres pięciu lat. Ustawa nie wyjaśnia jednak jak ta weryfikacja miałaby wyglądać."

    Tak to jest, gdy za pisanie ustaw biorą się niedorajdy przyjęte do pracy po znajomości.

  • Oceniono 1 raz 1

    Prawie 3 lata z uberem...do zwykłej taxi nie wsiadłem ani razu,i nie zamierzam ??

  • dante_waw

    Oceniono 3 razy 1

    Nastepny krok to blokowanie sygnalu GPS, bo to tez psuje taksowkarzom rynek... nie mozna bezkarnie obwozic przyjezdnych po miescie :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX