Najdłuższy most świata otwarty. Kosztował 20 mld dol. i połączy trzy chińskie metropolie

Wyczekiwana od dawna przeprawa drogowa przez estuarium Rzeki Perłowej na południu Chin została otwarta w obecności prezydenta Xi Jinpinga. Ten najdłuższy most na świecie połączył trzy wielkie miasta 'chińskiej Doliny Krzemowej' - Hongkong, Zhuhai i Makau.
Hong Kong Zhuhai Macau Bridge Hong Kong Zhuhai Macau Bridge Fot. Vincent Yu / AP Photo

Pierwsze pomysły jeszcze w latach 80.

Pierwsze pomysły budowy drogi łączącej chińskie miasto Zhuhai z dwoma specjalnymi regionami administracyjnymi ChRL powstały jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku. Dyskusje utknęły jednak w martwym punkcie, a do tematu wrócono wiele lat później, już w XXI stuleciu.

Ostatecznie budowę mostu po stronie Chin i Makau rozpoczęto dopiero w grudniu 2009 roku, a po dwóch latach ruszyły pracę nad odcinkiem od strony Hongkongu. Ostatnie etapy budowy zakończyły się z rocznym opóźnieniem, w lipcu 2017 roku, a oficjalne otwarcie miało nastąpić niewiele później. Terminu jednak znów nie udało się dotrzymać.

Hong Kong Zhuhai Macau Bridge Hong Kong Zhuhai Macau Bridge Fot. Vincent Yu / AP Photo

Nie każde auto przejedzie nowym mostem

Otwierany we wtorek most - a właściwie system trzech mostów i tunelu - łączący Zhuhai i dwa autonomiczne regiony administracyjne Hongkongu i Makau to najdłuższa drogowa przeprawa morska na świecie o łącznej długości 55 km.

Ma skrócić czas przejazdu między Zhuhai i Makau leżącym po zachodniej i Hongkongiem po wschodniej stronie estuarium Rzeki Perłowej z trzech godzin do zaledwie 30 minut.

Z przejazdu nie będą mogli jednak skorzystać wszyscy prywatni kierowcy, a jedynie osoby posiadające specjalne zezwolenie. Pozostali będą musieli skorzystać z autobusów lub specjalnie wynajmowanych aut.

China Hong Kong Bridge China Hong Kong Bridge Fot. Andy Wong / AP Photo

Trzy mosty, dwie wyspy i podmorski tunel

Połączenie drogowe Kong-Zhuhai-Makau to system trzech mostów wantowych (podwieszanych), podmorskiego tunelu i dwóch wysepek usypanych podczas budowy.

Pierwszą częścią systemu jest most łączący miasto Zhuhai ze sztuczną wyspą leżącą w granicach Makau, na której znajduje się infrastruktura kontroli granicznej Chin i Makau.

Workers clean a pavilion as the Zhuhai-Macau-Hong Kong Bridge are seen at the back in Zhuhai in south China's Guangdong province, Monday, Oct. 22, 2018. The bridge, the world's longest cross-sea project, which has a total length of 55 kilometers (34 miles), will have opening ceremony in Zhuhai on Oct. 23. (AP Photo/Andy Wong)
Fot. Andy Wong / AP Photo

Hong Kong Zhuhai Macau Bridge Hong Kong Zhuhai Macau Bridge Fot. Vincent Yu / AP Photo

Most główny ma długość niemal 23 km

Dalej trasa poprowadzona jest mostem głównym, który po 22,9 km zmienia się w podmorski tunel o długości 6,7 km. Droga wyłania się na powierzchnię tuż przed granicami Hongkongu i biegnie trzecim mostem do portu lotniczego w Hongkongu (HKG).

Most przebiega przez kolejną sztuczną wyspę (na wschód od lotniska), gdzie znajduje się hongkońska kontrola graniczna i kończy swój bieg w dzielnicy Islands, na wyspie Lantau w Hongkongu.


fot. Kellykaneshiro, THe HZMB website http://www.hzmb.hk / Wikimedia / CC BY-SA 4.0

Hong Kong Zhuhai Macau Bridge Hong Kong Zhuhai Macau Bridge Fot. Vincent Yu / AP Photo

Całkowita długość połączania to 55 km

Długość trasy łączącej leżące w Makau i Hongkongu stanowiska kontroli granicznej to 39 kilometrów. Całkowita długość połączania Hongkong - Makau - Zhuhai to aż 55 km. Tym samym jest to najdłuższa na świecie morska przeprawa drogowa. Przy przejeździe między każdym z miast samochody zatrzymywane są do kontroli paszportowej, tak jak na granicy państw.

Całość trasy przystosowana została do ruchu prawostronnego, a więc takiego, jaki obowiązuje w Chinach kontynentalnych. W Hongkongu i Makau panuje ruch lewostronny, a zmiana kierunku jazdy następuje na wspomnianych wcześniej wyspach, po przejeździe przez bramki kontroli granicznej.

The departure hall of the Hong Kong-Zhuhai-Macau Bridge is seen during a press tour in Hong Kong Friday, Oct. 19, 2018. The bridge, the world
Fot. Vincent Yu / AP Photo

Hong Kong Zhuhai Macau Bridge Hong Kong Zhuhai Macau Bridge Fot. Vincent Yu / AP Photo

Koszt budowy to astronomiczne 20 mld dolarów

Koszt budowy mostu miał początkowo wynosić 15,73 mld juanów chińskich (2,26 mld dolarów amerykańskich), z czego wkład rządu Hongkongu miał wynieść 6,75 mld juanów (0,97 mld dol.).

Ostatecznie wielokrotne przekroczenia budżetu wywindowały koszty do astronomicznej kwoty 20 mld dolarów.

Hong Kong Zhuhai Macau Bridge Hong Kong Zhuhai Macau Bridge Fot. Vincent Yu / AP Photo

Most wpłynie na rozwój Delty Rzeki Perłowej

Powstanie połączenia Hongkong - Zhuhai - Makau było kluczowym elementem rozwoju Delty Rzeki Perłowej - największego megalopolis i ośrodka przemysłowego na świecie ulokowanego wokół estuarium Rzeki Perłowej.

Most ma ułatwić życie mieszkańcom i firmom działającym w obrębie Delty Rzeki Perłowej. Dla części będzie to ogromna oszczędność czasu marnowanego wcześniej na codzienne dojazdy do pracy. Będzie również sporym udogodnienie dla milionów turystów odwiedzających region. 

Hong Kong Zhuhai Macau Bridge Hong Kong Zhuhai Macau Bridge Fot. Vincent Yu / AP Photo

Delta Rzeki Perłowej drugą Doliną Krzemową

Delta Rzeki Perłowej nazywana jest "chińską Doliną Krzemową". Składa się obecnie z dziewięciu, a po przyłączeniu Hongkongu (najwcześniej w 2047 roku) i Makau (w 2049 roku) z 11 chińskich metropolii o łącznej powierzchni 56 500 kilometrów kwadratowych.

Deltę Rzeki Perłowej zamieszkuje dziś niemal 70 mln osób. To także ogromne skupisko chińskich przedsiębiorstw, w tym firm technologicznych (np. Huawei z siedzibą w Shenzhen).

Więcej o:
Komentarze (112)
Most Hongkong - Zhuhai - Makau gotowy po 9 latach budowy. Kosztował 20 mld dolarów
Zaloguj się
  • e50504

    Oceniono 24 razy 12

    9 lat i 20 mld? Phi, my w 18 lat i za 40 mld przekopiemy Mierzeję Wiślaną. Nikt nie wie po co, ale Kacapom jak skończymy do podobno żyłka pęknie. Jeśli zauważą

  • anna_pot

    Oceniono 23 razy 11

    e tam , my mamy tunel do Świnoujścia, a niedługo przekopiemy 600m mierzei

  • zelenyles

    Oceniono 16 razy 8

    Kaczyński jakiś rowek chce wykopać nad morzem i jaki PISowcy wokół tego krzyk robią, HAHAHA

  • Mieszko Pierwszy

    Oceniono 12 razy 6

    Dziwne, że kiedy zachwycamy się Chinami już nie pamiętamy o prawach człowieka, wolności religijnej i demokracji.
    Dziwne, że Europie nie przeszkadza sponsorowanie chińskiego reżimu.

  • jerzytop

    Oceniono 9 razy 5

    Astronomiczne 20 mld $ . Własnie . Most kosztował AŻ tyle a statek np lotniskowiec czy łódz podwodna z zabójczą bronia TYLKO 20 mld $ Świat sam idzie ku zagładzie

  • herr7

    Oceniono 17 razy 5

    Chiny stają się potęgą naukową, co oznacza że wkrótce będą niezależni w sferze technologii. Porównywanie Chin z Polską nie ma sensu. Lepiej porównać Chiny z Rosją. W 1990 r PKB ZSRR był trzy razy większy od PKB Chin. Obecnie PKB Rosji jest 8 razy mniejszy od chińskiego i udział PKB Rosji w PKB świata stale spada, gdyż kraj ten rozwija się wolniej niż średnia światowa. Chociaż na Kremlu nadal się łudzą, że Rosja to potęga. Gdyby Putin chciał wybudować podobny most w Rosji to kosztowałby on nie 20 mld $ a przynajmniej 100 mld $, gdyż taka jest skala złodziejstwa w tym kraju, którego nikt i nic już nie uratuje.

  • sztucznypolak

    Oceniono 6 razy 4

    Gdy 50 lat temu obserwowalem budowe mostu nad Rzeka Perlowa w Kantonie, to wszystkie rusztowania, jak rowniez dzwigi, byly zbudowane z bambusa (o srednicy nawet pol metra).
    To pokazuje miare rozwoju Chin. Nic ich nie powstrzyma.

  • supermarjan

    Oceniono 7 razy 3

    "majo rozmach skurłysyny"

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX