Podniebna luksusowa salonka surfująca po chmurach. Tak teraz latają VIP-y

Większość takich maszyn wozi bogaczy, teraz dwie są jednak też do dyspozycji najważniejszych polskich polityków. Gulfstream G550 to luksusowa podniebna salonka, którą można szybko przewieźć kilka osób nawet za ocean. Prezentujemy zdjęcia z podniebnej sesji jednej z nich oraz z wnętrza samej maszyny.
G550 w hangarze na warszawskim Okęciu G550 w hangarze na warszawskim Okęciu Fot. Filip Modrzejewski/Foto Poork

Dla najważniejszych osób w państwie

Dwie maszyny G550 to świeży nabytek Sił Powietrznych. Obie przyleciały do Polski w 2017 roku. Po przeszkoleniu załóg na początku sierpnia 2018 roku odbył się pierwszy lot o statusie HEAD, czyli z jedną z najważniejszych osób (prezydent, premier i marszałkowie Senatu lub Sejmu) w państwie. 18 września pierwszy raz z nowej maszyny skorzystał prezydent Andrzej Duda, który poleciał nią do Waszyngtonu. Do dzisiaj takich lotów było już kilkadziesiąt. Według informacji portalu Defence24.pl, najczęściej z G550 korzysta premier Mateusz Morawiecki.

Kokpit polskiej maszyny G550 Kokpit polskiej maszyny G550 Fot.Filip Modrzejewski/Foto Poork

Baza w Warszawie

Obie maszyny stacjonują na lotnisku w Warszawa Okęcie, gdzie znajduje się 1. Baza Lotnictwa Transportowego. To do niej przynależą G550 i w niej służą załogi tych maszyn. Tam też są na co dzień obsługiwane, ale większe prace serwisowe mają być docelowo przeprowadzane w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy.

Silnik Rolls-Royce BR700 polskiego G550 Silnik Rolls-Royce BR700 polskiego G550 Fot. Filip Modrzejewski/Foto Poork

Błyskawiczny zakup

Oba samoloty zostały zakupione za 538 milionów złotych. Umowę podpisano w listopadzie 2016 roku po błyskawicznym, jak na standardy polskiego wojska, postępowaniu trwającym tylko dwa miesiące. Miał na to duży wpływ fakt, że kupowano właściwie cywilne maszyny bez specjalnych wymogów. Przewidziano jedynie zamontowanie w nich dodatkowych bezpiecznych systemów łączności i w przyszłości systemów samoobrony (ostrzegające przed namierzeniem przez np. rakietę i mogące próbować je zmylić przy pomocy wystrzeliwanych flar).

Polski samolot Gulfstream G550 Polski samolot Gulfstream G550 Fot. Filip Modrzejewski/Foto Poork

Błyskawiczna dostawa

W rywalizacji z Amerykanami przegrała francuska firma Dassault. Głównym powodem wygranej firmy Gulfstream była gotowość do błyskawicznych dostaw w ciągu pół roku. Francuzi oferowali dostawy dopiero w 2018 roku. Amerykanie mogli zaproponować takie tempo, ponieważ mieli akurat na swojej linii produkcyjnej prawie gotowe dwa G550, które można było przeznaczyć dla Polski. Trzeba było je jedynie wykończyć i pomalować zgodnie z oczekiwaniami Polaków. 

Polski samolot Gulfstream G550 Polski samolot Gulfstream G550 Fot. Filip Modrzejewski/Foto Poork

Książę i generał dla VIP-ów

Pierwsza maszyna o numerze burtowym 0001 otrzymała nazwę własną "Książe Józef Poniatowski". Druga o numerze 0002 "Generał Kazimierz Pułaski". Na prezentowanych tutaj zdjęciach widać tą drugą.

Polski samolot Gulfstream G550 Polski samolot Gulfstream G550 Fot. Filip Modrzejewski/Foto Poork

Wystarczy na wyprawę do USA

G550 to duży i nowoczesny samolot dyspozycyjny. W pełni załadowany i zatankowany może ważyć maksymalnie 41 ton. Jest długi na prawie 30 metrów. Załogę stanowi dwóch pilotów i do dwóch stewardess/stewardów. Te polskie mogą zabrać maksymalnie 16 pasażerów. Przy ograniczeniu ich liczby do połowy, maszyny mogą bez międzylądowania przelecieć z Warszawy do Waszyngtonu. Teoretyczny zasięg maksymalny to 12 tysięcy kilometrów.

Wnętrze polskiego samolotu G550 Wnętrze polskiego samolotu G550 Fot. Filip Modrzejewski/Foto Poork

Samoloty dla możnych tego świata

G550 są produkowane od 2003 roku. Do dzisiaj powstało niemal 600, z czego zdecydowana większość to cywilne maszyny dyspozycyjne dla najbogatszych. Około 30 samolotów służy w różnych państwach do przewozu VIP, lub jako platforma do misji zwiadowczych lub jako małe latające centra dowodzenia dla lotnictwa bojowego.

Wnętrze polskiego samolotu G550 Wnętrze polskiego samolotu G550 Fot. Filip Modrzejewski/Foto Poork

Kontrowersyjne źródło pieniędzy

Choć oba polskie G550 są formalnie maszynami wojskowymi, to faktycznie pełnią funkcje czysto cywilne. Pomimo tego kupiono je za pieniądze z budżetu MON i to wojsko łoży na ich utrzymanie. Jeszcze w 2016 roku uchwalono ustawę, z której wynikało, że MON otrzyma na zakup maszyn VIP dodatkowe pieniądze, jednak ostatecznie tak się nie stało. Pół miliarda złotych na maszyny dla polityków powędrowało z budżetu na modernizację wojsko. Zostało to skrytykowane w raporcie NIK z 2018 roku i uznane za złamanie ustawy.

Więcej o:
Komentarze (73)
Gulfstream G550, samolot dla polskich VIP. Zdjęcia nowych maszyn
Zaloguj się
  • andrew1507

    Oceniono 20 razy 18

    "Kasjer" glapcio do dymisji,
    Ziobro do dymisji,
    Pis do delegalizacji...

  • japka_putina

    Oceniono 16 razy 14

    Fajne zabawki, ale ze względu na specyfikę czasów, w których je kupiono, zdecydowanie zmieniłbym patronów. Odpowiedniejsi byliby Generał Stanisław Szczęsny Potocki oraz Hetman Wielki Koronny Franciszek Ksawery Branicki. W wersji "bida z nędzą" można też zastanawiać się nad Profesorem Lechem Kaczyńskim, czy Generałem Andrzejem Błasikiem.

  • rybka9915

    Oceniono 20 razy 14

    A Boeingi dla pisbolszewickich chamow nadal Stoja i rdzewieja na Okeciu, bo nikt - z wojskowych pilotow - tym latac nie potrafi, i dlugo jeszcze potrafil nie bedzie.
    Najwazniejsze, ze zlodziej wacek berczynski ze zlodziejem andronim - biznes zycia na tym zrobili, na koszt podatnika i wojska.

  • nekaj

    Oceniono 14 razy 12

    już słyszę ten jazgot PiSu, gdyby to za PO taką salonkę kupiono...

  • 1pytanie

    Oceniono 10 razy 10

    A czy poseł otrzyma delegację za wylatanie np. 10 tys. km ....... ??

  • burackwlakierkach

    Oceniono 9 razy 9

    Już nie trzeba się będzie tłuc drogą na Zaleszczyki jak w 39 r.. Teraz trzy suski ucieczkowcem prosto za Atlantyk.

  • justas32

    Oceniono 8 razy 8

    Nie mają systemów obrony więc każdy może je strącić - pół biedy ...

  • justas32

    Oceniono 7 razy 7

    Dlaczego samoloty cywilne kupiono z budżet wojska ? Kolejna afera ...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX